reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Třeskuté mrazy v Chicagu působily EV problémy, na nabití se čekalo i hodiny

18.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Třeskuté mrazy v Chicagu působily EV problémy, na nabití se čekalo i hodiny
Je dobře známo, že lithiovým akumulátorům nízké teploty zrovna nesvědčí. Jejich kapacita se snižuje, což se projeví také na dojezdu a maximálním výkonu. Velké mrazy v Chicagu ale nedávno způsobily i problémy s nabíjením.
Většina lithiových akumulátorů má problémy s nízkými teplotami, některé typy větší, některé menší. Horší je v tomto např. LFP, které dnes najdeme např. v Teslách Standard Range, nicméně ostatní typy na tom nejsou nějak zázračně lépe (o něco lepší by v tomto měly být sodíkové akumulátory Na-Ion). V posledních dnech se tento problém dobře ukázal v Chicagu, kde se teploty dostaly i pod -20 °C (ostatně i u nás v nedávných mrazech musely místo elektrobusů vyjíždět naftové autobusy). Hned se objevily zprávy o tom, jak majitelé elektrických aut řešili problémy s dojezdem i nabíjením. Sešlo se zde několik problémů najednou.
 
Jedním faktem je to, že spousta těchto situací nastala blízko letiště, kde tato auta stála několik dní, a jak je známo, ta se vybíjí sama o sobě. Když se k tomu přidají výrazné mrazy, po několika dnech (nebo i týdnech) stání je na problém zaděláno. Obzvlášť to může být problém, pokud jde o Teslu a aktivovaným bezpečnostním režimem Sentry Mode, který má přece jen nějakou spotřebu a dokáže snížit dojezd i za hezkého počasí. I když hodně aut dlouho stojících u letiště je běžnou záležitostí, právě mrazy způsobily, že se v systému objevilo více aut s akutní potřebou dobití.
 
A tady přišly další problémy. V mrazech měly problémy i nabíječky a zvýšil se počet těch nefunkčních. Takže se snížil počet nabíjecích bodů. A aby se vůz vůbec mohl dostatečně rychle nabíjet, musí se akumulátor předehřát, což buď stálo další energii z již tak slabého akumulátoru, nebo se po připojení k nabíječce nejprve jen zahříval akumulátor, a nabíjení bylo zahájeno až později, což celý proces prodloužilo. A to ještě není vše, i po předehřátí se mnohdy nabíjí pomaleji než za dobrého počasí, což nabíjení ještě více prodloužilo. Někteří např. říkají, že to, co normálně zvládnou nabít za 20-25 minut, nyní nabíjeli hodinu. Není divu, že se pak objevilo spoustu elektromobilů, které nakonec musely být odtaženy, protože už to jednoduše nezvládly. Někteří totiž na nabíjení čekali i hodiny, přičemž se jim pak vůz už plně vybil. Problémy se týkaly nejrůznějších značek, ne jen Tesel, jak o tom informovala některá média.
 
Ve výsledku jsme tu měli více aut s akutnější potřebou nabití kvůli většímu vybíjení v zimě, na ty bylo ale k dispozici méně nabíjecích stojanů, protože některé nefungovaly. Člověk tak musel na nabíjení čekat a spotřebovávat tak další energie, jenže ti před ním na nabíječkách trávili i násobně více času než obvykle kvůli předehřívání baterie, a přesto jejímu pomalejšímu nabíjení. Paradoxně v Evropě jsou elektromobily navzdory mrazům nejoblíbenější v severských zemích jako je Norsko nebo Island, tam je to ale primárně dáno výraznými státními pobídkami a úlevami. Jak je ale vidět, technologie má stále své problémy.
 
Zdroj: autoblog.com, insideevs.com, obrázek (Tony Webster from Minneapolis, Minnesota, United States, CC BY-SA 2.0, přes Wikimedia Commons)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama