Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Toyota představila koncept vodíkového autobusu Sora

21.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Toyota představila koncept svého nového autobusu, který bude poháněn na vodík. Jeho zajímavostí má být ale i to, že může fungovat jako mobilní generátor v případě přírodních katastrof.
Toyotu sice u nás neznáme jako výrobce autobusů, pro asijské země je však docela tradičním producentem zejména těch malých. Nyní chce pro Olympijské hry v Tokiu v roce 2020 vyrobit okolo stovky autobusů Sora standardní velikosti, jejichž koncept právě představila. Celkově uveze až 79 lidí, z toho 22 sedících cestujících, 56 stojících a jednoho řidiče. Bezpečnost provozu je zvýšena osmi kamerami vevnitř i vně autobusu, které monitorují okolí a v případě nebezpečí je řidič zvukově informován. K dispozici je také funkce pro plynulejší rozjezdy bez náhlé akcelerace a díky absenci tradiční převodovky cestující nezažijí ani škubání při změně převodů.
 
Toyota Sora
 
Velmi zajímavou funkcí je automatické navádění do zastávky, kdy autobus sám najede do zálivu tak, aby byl 3 až 6 centimetrů od chodníku. To umožní ještě snazší nástup s kočárky nebo lidem na vozíčku. Systém ITS Connect pak zajišťuje vzájemnou komunikaci mezi vozidly (V2V) a infrastrukturou (V2I). Toto může podporovat jízdu v konvoji nebo poskytování priority vozidlu na světelných křižovatkách.
 
Toyota Sora zezadu
 
Zajímavý je také pohon autobusu. Elektrickou energii zde produkují dva palivové články, každý s výkonem 114 kW. O samotný pohon se pak starají dva elektromotory, které spolu dohromady dávají velmi slušných 226 kW, točivý moment obou motorů dohromady je 670 Nm. Autobus je vybaven 10 vodíkovými nádrži pod tlakem 70 MPa a celkovou kapacitou na 600 litrů vodíku. Energie se pak ukládá do NiMH baterie. Díky ní pak může sloužit i jako mobilní zdroj elektřiny s kapacitou 235 kWh a výstupním výkonem až 9 kW. To se může hodit např. při přírodních katastrofách.
 
Toyota Sora interiér
 
Rozměry autobusu činí 10525×2490×3340 milimetrů a bude reálně ukázán od 25. října na 45th Tokyo Motor Show 2017. Produkce vozidel má začít již v příští roce 2018.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama