Tesla Supercharger ve špičce: až $1/min při nabíjení nad 90 % aneb 50-60 Kč za kWh
28.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Pro Teslu je nabíjení na Superchargerech další zdroj příjmů zejména poté, co je otevřela dalším značkám. Ve špičce ale nyní v některých případech zavádí nadstandardní příplatek za nabíjení nad 90 %.
První majitelé Tesel měli nabíjení na Superchargerech zdarma, to se ale v průběhu času logicky změnilo. Nabíjení něco stojí a naopak to může být pro firmu dalším zdrojem příjmů. To se nyní navíc rozšířilo tím, jak Tesla otevřela mnoho svých Superchargerů pro vozy jiných značek (a to v mnoha zemích po celém světě). S tím ale vyvstává nový problém, když je mnoho zájemců o nabíjení současně. To, že nenabíjející se elektromobil okupující stojan platí speciální poplatky podle doby na něm stráveném, není ničím novým. Tesla však pro případy výrazných špiček zavádí novou sazbu, tzv. Congestion Fee.
To posouvá hranici, kdy se stání elektromobilů považuje za blokující ostatní, na 90 %. Faktem totiž je, že lithiové baterie se rychle nabíjí především v nižších a středních úrovních nabití, přičemž u vyšších úrovní pak rychlost nabíjení rychle klesá, což pak ústí v to, že se dlouho čeká téměř na nic. Průběh poklesu je sice většinou lineární (alespoň co se týče Tesly), nicméně obvykle platí, že nabíjení nad 80 % bývá už tak pomalé, že je vhodnější vrátit se zpět na cestu a dělat spíše více nabíjejících zastávek, kdy tato nabíjení budou probíhat v efektivnějším režimu (kdy je akumulátor schopen se nabíjet rychleji). Nabíjecí křivky jsou pro různé baterie a různé verze softwaru rozdílné, ale většina jich např. pro Model 3/Y Long Range ukazuje 250kW nabíjení jen někde okolo 10-20% nabití akumulátoru. Na 200 kW to spadne už při 15-35% nabití dle verze, na 150 kW pak při 30-50% nabití a pod 100 kW (tedy pouhých 40 % nabíjecího maxima) se dostává u 55-65% nabití baterie. U 80 % je už nabíjecí výkon jen cca 60 kW.
Faktem tak je, že zatímco z 0 na 80 % se taková Tesla nabije za zhruba 35 minut, zbývajících 20 % trvá dalších 30 minut. Tesla tak v případě, že uživatel nabíjí i po dosažení 90 %, kdy k plnému nabití zbývajících 10 % potřebuje vůz asi 20 minut, v případě špiček zavádí poplatek 1 USD za minutu takového nabíjení. Nabití oněch zbývajících 8 kWh (+/-2 kWh dle vozu) by tak za těchto 20 minut mohlo vyjít na 20 USD, tedy cca 440 Kč. To máme cenu okolo 55 Kč na kWh. Tento poplatek se zatím týká jen USA a jde jen o časová období, kdy by takové nabíjení do 100 % omezovalo ostatní. Nejde tedy o poplatek, který je zaveden trvale. Vidíte ho jako smysluplný?
Zdroj: gizmochina.com