Tesla připravuje auta na montáž generátorů hluku, aby byla slyšet
17.1.2019, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobily a hybridy mají výhodu v nízké hlučnosti při elektrickém provozu, to je ale současně bezpečnostní problém. Takové vozy jsou jen stěží slyšet, což zvyšuje riziko srážky s chodcem. Tesla tak už vozy připravuje na montáž generátorů hluku.
I když je nižší hluk elektrických vozidel jednou z jejich výhod, má to samozřejmě i stinnou stránku. Na prostranstvích, které jsou pro chodce a automobily společná, tedy např. přechody nebo parkoviště, může kvůli nižšímu hluku vozidel snáze docházet k nehodám. Zatímco u přechodů by se chodec měl vždy řádně rozhlédnout, např u parkovišť u supermarketů už je situace trochu odlišná a elektromobil, který se zničehonic vynoří za zády, dokáže dost nepříjemně překvapit. I když následky takových nehod nebývají smrtelné a obvykle ani vážné, není divu, že se bojuje za to, aby k nim pokud možno vůbec nedocházelo.A automobilka Tesla se už na to i připravuje.
V USA budou totiž muset všechna vozidla schopná jízdy na elektřinu (elektromobily, hybridy) od září 2020 vydávat umělý zvuk při rychlosti pod 19 mph (30 km/h). Podle NHTSA údajně ročně dochází ke 2400 zraněním a škodám ve výši 250 až 320 milionů USD v důsledku přeslechnutí tichých vozidel. Tato čísla však vypadají přehnaně, zejména co se týče nákladů (na druhou stranu zde nejsou započítány jen elektromobily, který jezdí relativně málo, ale také hybridy, kterých jsou v USA doslova "mraky"). Při rychlostech vyšších než 30 km/h je už hluk od kol obvykle dostatečný na to, aby jej chodci slyšeli, takže v takovém případě hluk nemá být generován. Na přítomnost reproduktoru upozornil DÆrik na svém YouTube kanálu.
Tesla se už na toto nové nařízení dávno připravuje, elektrická schémata Modelu S obsahovala zapojení pro takové zařízení (tzv. Speaker Pedestrian Noise) už v roce 2016 a nový Model 3 už má i výřezy v nárazníku pro jeho namontování, což ukazuje výše uvedené video.