Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla Model S P85 po 7 letech a 265 tis. km: akumulátor ztratil jen 11 % kapacity

6.9.2021, Milan Šurkala, aktualita
Životnost akumulátorů v elektromobilech je velmi často diskutovaným tématem. Jak ale ukazují statistiky, ve skutečnosti mohou vydržet i stovky tisíc kilometrů. Jeden z testů provedl známý youtuber Bjørn Nyland.
Všichni víme, že lithiové akumulátory časem degradují a snižuje se jejich kapacita. Velkým tématem je to především u elektromobilů, kde se mnohdy argumentuje především tím, že druhý majitel vozu bude stát před nákladnou výměnou starého akumulátoru za stovky tisíc Kč. U vozů, které mají jen vzduchové chlazení baterie, rychlá degradace a brzká výměna může být problémem (např. u Nissanu Leaf nebo Renaultu Zoe). Ukazuje se ale také, že vozy s kapalinovým chlazením a lepším teplotním managementem se životností až takový problém nemají. Ukazuje to i známý norský youtuber Bjørn Nyland. Ten nám ukázal, jak si stojí jeho Tesla Model S P85 z roku 2013. Ten má 8 let a ujel více než 350 tisíc km, to nicméně neplatí pro akumulátor.
 
 
Vůz totiž musel už rok po koupi a po ujetí 86 tisíc km na výměnu akumulátoru v záruce. Připomeňme, že toto byly stále ještě začátky Tesly a Modelu S, který trpěl na obrovské množství dětských nemocí, které se postupně dařilo řešit. Druhý akumulátor z roku 2014 už drží bezproblémově a má nyní 7 let a najetých 265 tisíc km. Tesla dává záruku na akumulátor po dobu 8 let nebo ujetí 240 tisíc km, kdy garantuje, že bude mít stále více než 70 % původní kapacity. Nylandův vůz tak brzy dosáhne časové hranice a je už za tou kilometrickou, takže jeho akumulátor už není v záruce.
 
Tesla životnost akumulátoru
životnost akumulátorů Tesla, klikněte pro zvětšení
 
Podle svého testu měl akumulátor využitelných 74 kWh, když byl nový, a nyní po 7 letech a 265 tisících km ještě zdaleka není zralý pro výměnu (a nepotřeboval by ji ani případný majitel ojetého vozu). Nadále pojme 65,9 kWh energie (to je dáno napětím a kapacitou, která postupně klesá). To znamená, že ztratil jen 11 % původní kapacity (stále má tedy 89 % původního množství), a auto má při běžné jízdě nadále dojezd přes 400 km. Každopádně z jednoho kusu vozu nelze dělat žádné závěry, stejně jako se to mnohdy děje opačně, kdy se najde jedna Tesla se špatným akumulátorem, aby se na ni manipulativně "ukázalo", že jsou špatné všechny Tesly a elektromobily obecně.
 
Chce to větší vzorek a ten nám poskytuje např. Tesla Impact Report, která bere data o životnosti baterií z obrovského množství vozů Tesla. A když se podíváme na auta s 265 tisíci najetými kilometry (cca 165 tis. mil), tak skutečně vidíme, že i průměr je zhruba někde na 89 % původní kapacity. Dokonce i po ujetí 200 tisíc mil (320 tisíc km) se drží na zhruba 88 % původní kapacity. Tedy nic, co by vyžadovalo brzkou výměnu akumulátoru, a je vidět, že většina Tesel se k výměně baterie patrně nikdy ani nedostane, protože k tomu nebude důvod (nemá-li akumulátor výrobní či jinou kusovou vadu). Na co si nicméně Nyland stěžuje, je pomalé nabíjení starších článků. Např. nabití z 10 % na 80 % u nového akumulátoru trvalo 43 minut, nyní je to už 55 minut. Nicméně i to může být důvodem toho, že akumulátory v Teslách mají tak vysokou životnost, kdy ve většině případů asi přežijí i auto.
 
Zdroj: YouTube, insideevs.com


reklama