Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla Model S najela 1,9 mil. km: baterie mají dobrou životnost, motory jsou katastrofa

6.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesla Model S najela 1,9 mil. km: baterie mají dobrou životnost, motory jsou katastrofa
I s elektromobilem se dá najet pořádná porce kilometrů, bez pořádné údržby se to ale pochopitelně neobejde. Jedna Tesla Model S už takto najela 1,9 milionu km. Zatímco životnost baterií je solidní, elektromotory jsou hotovou katastrofou.
Hansjoerg von Gemmingen-Hornberg je člověk, který zasvětil svůj život jízdě v automobilech. Byl jedním z prvních majitelů první generace Tesly Roadster, na které najel přes tři čtvrtě milionu km, je také jedním z prvních investorů do společnosti a nyní se snaží s Teslou Model S překonat historický rekord Volva P1800S Irva Gordona, které najelo 5,4 milionu km. Jeho Tesla byla zakoupena v roce 2014 jako mírně ojetá, od té doby se ale téměř nezastaví. Nedávno totiž tento řidič překonal metu 1,9 milionu km. To znamená, že ročně najede okolo 200 tisíc km, což je v průměru cca 550 km denně. Sám dle svých slov v některých dnech najede i přes 1000 km a nejsou výjimkou i cesty okolo 1300 km za jeden jediný den. S vozem byl v Číně, Maroku a mnoha dalších zemích. Zúčastnil se i "závodu", kdy během 14 dní absolvovat 14 tisíc km.
 
 
Velkou otázkou je životnost vozu a jeho baterií. Akumulátory se neukazují jako příliš velký problém. I když Modely S mají Li-Ion akumulátory typu NCA, které zrovna vysokou životností nevynikají, na tento nájezd potřeboval celkem 4 akumulátory. To se může zdát být hodně, s ohledem na nájezd to ale ukazuje dobrou životnost (pro většinu běžných smrtelníků). První tři vydržely mezi 505 až 670 tisíci km (v průměru 585 tisíc km), a to šlo obvykle o repasované verze. To je solidně vysoké číslo, které drtivá většina lidí nedosáhne za celou životnost vozu.
 
Majitel má navíc stále k dispozici bezplatné nabíjení na Superchargerech, takže ho toto cestování takřka nic nestojí a doma vůz nabíjí ze svých solárních panelů. Poslední akumulátor zatím za prvních 150 tisíc km ztratil 8 % dojezdu. Snaží se ho nabíjet při cca 10-20% dojezdu, nikdy ale nenabíjí na 100 % a většinou z nabíječky mizí při dosažení 70 %. Na dálnicích se obvykle snaží jezdit kolem 100 km/h, čímž svou průměrnou spotřebu za posledních měřených 1,23 mil. km srazil na 15,8 kWh/100 km a celkem spotřeboval 194 MWh elektrické energie.
 
Co je ale velmi špatné, je životnost elektromotorů. Ty u Modelu S jsou známy nízkou životností, v případě tohoto majitele je to vysloveně tragédie. Neví, zda měl vůz vyměněn motor u předchozího majitele, sám tak počítá s minimálně 13 výměnami a opravami elektromotoru, které se dle jeho slov obvykle dožijí 50-70 tisíc km. Pokud vám toto číslo nesedí s celkovým počtem kilometrů, pak vězte, že jeden motor mu vydržel 780 tisíc km. Ostatní ne, ale patrně to bude o něco více, než tvrdí, protože by to nevycházelo ani tak. Poslední motor si nechával spravovat v Chorvatsku u specialisty a už s ním má najeto přes 100 tisíc km bez problému.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama