
Zatím to vypadá, že bude postavena v Evropě a nejvíce se mluví o nizozemském Tilburgu, kde se už dnes vyrábí vozy Tesla pro evropský trh ze součástek dovezených z USA. Další zmiňovanou možností je francouzský Fessenheim na hranicích s Německem, kde končí provoz tamější jaderné elektrárny a Tesla také před pár dny koupila německou společnost Grohmann Engineering, která se specializuje na plně automatické továrny. I to naznačuje, že by se nová továrna mohla objektiv někde ve střední nebo západní Evropě. V posledních dnech ale z nepotvrzených zdrojů přišla na přetřes údajně i Česká republika a oblast severně od Prahy.
ČR by měla výhodu v nižších nákladech na pracovní sílu a také obrovských zásobách lithia, které jsou největší v Evropě a čítají údajně okolo 330 tisíc tun. Množství celosvětových zásob lithia není známo, ale odhady se obecně pohybují do několika málo desítek milionů tun. Proti středo a západoevropským zemím nicméně mluví krátká doba svitu slunce. Zatímco ta je v Nevadě okolo 3600-3800 hodin ročně, u nás, případně ve výše zmíněných městech se pohybujeme jen okolo 1600-1800 hodin za rok. Jih Francie je na tom lépe a podobně by to platilo např. pro Portugalsko (kolem 3000 hodin ročně), které je dnes největším producentem lithia v Evropě. Kde ale bude nová továrna skutečně stát, se dozvíme až v příštím roce. Zatím tu máme pouze dohady, které je třeba brát s rezervou.
Zdroj: spaceinvader.me, futurism.com