Takata falšovala údaje o bezpečnostních pásech
21.6.2021, Milan Šurkala, aktualita
Dnes už bývalá společnost Takata má další obrovský problém. Po aféře s airbagy se zjistilo, že není vše v úplném pořádku ani s jejími bezpečnostními pásy. Firma totiž falšovala údaje o jejich vlastnostech.
Příběh společnosti Takata bude hodně smutnou kapitolou historie automobilismu. Tato firma měla dbát na bezpečnost lidí v autech a v jejím portfoliu jsme našli např. airbagy nebo bezpečnostní pásy. Jak se ale ukazuje, obojí mělo své problémy. Aféra s airbagy, které zabily několik desítek lidí, si vyžádala patrně největší svolávací akci v historii automobilismu, a je jen otázkou, kolik desítek milionů aut ještě jezdí po světě s nebezpečnými airbagy. Problém se týkal zejména japonských automobilek, ale airbagy Takata můžeme nalézt i v některých autech z jiných kontinentů. Tato svolávací akce (prozatím jde o 67 milionů airbagů) také stála za bankrotem firmy v roce 2017.
ilustrační foto, autor: Santeri Viinamäki, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
Zbytky firmy převzala společnost Joyson Safety Systems (JSS), což se týká i dvou bývalých továren v Hikone v Japonsku a ve Filipínách. V říjnu 2020 bylo nicméně spuštěno další vyšetřování, neboť se objevily nesrovnalosti ohledně bezpečnostních pásů vyráběných v továrnách po dobu zhruba 20 let až do ledna 2020. A jak se nyní ukázalo, Takata falšovala údaje o vlastnostech bezpečnostních pásů tak, aby papírově vyhovovaly legislativám jednotlivých států.
Přesto to vypadá, že ačkoli došlo k nesrovnalostem v údajích, ty nemají vliv na bezpečnost, takže se zatím ani nepočítá se svolávací akcí (pokud se pochopitelně později neprokáže opak). Toto prozatím potvrdilo i 12 automobilek, které bezpečnostní pásy této firmy využívaly ve svých vozidlech.
Zdroj: carscoops.com, jalopnik.com