Tak to přichází, ČEZ zdraží nabíjení elektromobilů, je tu poslední levný měsíc
2.3.2020, Milan Šurkala, aktualita
Každému bylo jasné, že levné nabíjení u nabíječek ČEZu brzy skončí. Nové tarify byly ohlášeny už před čtvrt rokem a březen je posledním měsícem, kdy se bude nabíjet ještě za staré, nižší ceny.
Bylo jen otázkou času, kdy se na nabíjení elektromobilů zdraží, a to ať už zvýšením daní (např. spotřební) nebo ze strany poskytovatelů energie. Jako první tu máme zvýšení cen ze strany ČEZu. Dosud to bylo tak, že jste zaplatili 545 Kč s DPH za měsíc a mohli nabíjet, kolik jste chtěli. Neregistrovaní pak platili 1,785 Kč za minutu nabíjení u pomalých AC stanic a 8,925 Kč za minutu u rychlejších DC stanic (bez DPH šlo o 450 Kč, 1,5 Kč a 7,5 Kč).
To se ale nyní mění. Před nedávnem byla spuštěna registrace do nového systému, který naběhne od 1. dubna 2020. ČEZ jako odměnu za přechod na nový systém dává nabíjení do března zdarma. Pak se ale bude muset přejít.
Taxi |
Obchodní cestující |
Víkendový řidič |
Pay as you go |
Neregistrovaný |
|
Paušální platba |
1750 Kč |
550 Kč |
200 Kč |
0 Kč |
0 |
Cena energie za kWh |
3,5 Kč |
4,5 Kč |
5,5 Kč |
7,5 Kč |
9,5 Kč |
Energie zdarma |
500 kWh |
122 kWh |
36 kWh |
0 kWh |
0 kWh |
Pojďme si tedy nové tarify rozebrat. Je jasné, že bez registrace to nevyjde vůbec dobře a 9,5 Kč za kWh je opravdu dost. Pokud si vezmeme běžný elektromobil se spotřebou 16,6 kWh (průměr na SpritMonitoru) a započteme i nějaké ty ztráty při nabíjení a samovybíjení, budeme asi na 20 kWh na 100 km. To nás 1 km vyjde na zhruba 1,9 Kč. U benzínového auta se spotřebou 7,3 litrů na 100 km (průměr benzínových aut na SM od roku 2015), by to bylo okolo 2,3 Kč na km. V případě nafty jsme zhruba na 6,6 litru, a tedy 2,0 Kč na km. Elektromobilita tedy nevyjde o moc výhodněji, je v podstatě srovnatelná. S registrací jsme ale na 7,5 Kč za kWh a srazí se tím náklady na 1 km na 1,5 Kč. Což už je trochu rozdíl. A stále si to doma můžete nabít ještě levněji.
Pokud zaplatíte paušál 200 Kč měsíčně (2400 Kč ročně) za Víkendového řidiče, dostanete 36 kWh zdarma, tedy asi 180 km měsíčně, resp. 2160 km ročně. Při průměrném ročním nájezdu 14 tisíc km (zvlášť placených 11840 km) by to vyšlo na necelých 2400 placených kWh po 5,5 Kč ročně, tedy za zhruba 13 tisíc Kč + paušál. Kilometr by tak vyšel opět na 1,1 Kč, tedy stejně, jako kdybyste ujeli jen oněch 2160 km zdarma. I přes zdražení jde o poloviční částku proti spalovacímu autu.
Tarif Obchodní cestující za 550 Kč měsíčně přináší 122 kWh zdarma, tedy energii na více než 600 km. Ročně dostanete zdarma 7320 km (při oné spotřebě 20 kWh/100 km). Kilometry "zdarma" vyjdou na 0,9 Kč, stejně jako každý další placený kilometr. U tarifu Taxi máte zdarma 500 kWh za měsíc, což je dobré na ujetí 2500 km za měsíc, tedy 30 tisíc km ročně. Za to zaplatíte 1750 Kč měsíčně, tedy 21000 Kč ročně a 1 km "zdarma" tak vyjde na 0,7 Kč. A opět, na stejnou částku vyjde i každý další placený kilometr. Pokud byste ale tolik km neujeli, cena by pochopitelně šla nahoru.
To ale není vše. Bude zde zpoplatněno i stání, takže na DC můžete být maximálně 1,5 hodiny, na AC stojanu 8 hodin. Pokud to přesáhnete, platíte 2 Kč za minutu stání. Totéž byste měli platit i tehdy, kdy jste sice nepřekročili časový limit, ale už máte nabitý akumulátor.
Podívejme se ale ještě na starý tarif. Za 545 Kč měsíčně jste mohli nabíjet, kolik jste chtěli (nově za podobnou částku dostanete jen cca 7000 km zdarma). Pokud budeme uvažovat průměrný nájezd 14 tisíc km ročně, tedy cca 1170 km měsíčně, pak vás 1 km vyšel na 0,465 Kč. Pokud jste najeli méně, bylo to dražší, naopak s většími nájezdy šla cena stále níž. Nyní se spotřebou 20 kWh/100 km už nedostanete pod 0,7 Kč a nejdražší je za 1,9 Kč. Pochopitelně, pokud je spotřeba elektromobilu se započteních všech ztrát nižší, vyjdou kilometry levněji a např. při 15 kWh/100 km by to bylo už od 0,53 až 1,43 Kč na km.
Zdroj: cez.cz