Švédi postavili 2km silnici pro EV s napájecími kolejemi
13.4.2018, Milan Šurkala, aktualita
Jedním z problémů elektromobility je pomalé nabíjení, které u dlouhých cest může zabrat spoustu desítek minut. Švédové na to jdou ale jinak a chtějí auta dobíjet průběžně na silnicích s nabíjecími kolejemi. První úsek silnice už byl i spuštěn.
Elektromobilita se na nás valí, ale stále není vyřešena spousta problémů. V podstatě všechny se točí kolem uchovávání energie v bateriích. Zatímco výrobci se snaží zmenšovat a zlehčovat baterie při současném zvyšováním množství energie, které do nich lze uložit, Švédové jdou na problém z druhé strany a snaží se v prvé řadě odstranit problém potřeby uchovávání velkého množství energie. K tomu by měly sloužit speciální silnice, které budou dobíjet na nich jedoucí elektromobily. Ty pak budou moct mít menší a lehčí baterie, neboť nebude potřeba jezdit dlouhé trasy bez přístupu ke zdroji energie (nebude třeba dlouhý dojezd bez dobití).
Spustili tak projekt eRoadArlanda, který nyní tvoří speciální 2km silnice mezi Arlanda Cargo Terminal a logistickým centrem Rosersberg u Stockholmu. Do této silnice byly zabudovány jaké napájecí koleje (v podstatě pozemní troleje), ke kterým se elektromobil připojí výsuvným ramenem. Tímto se pak elektrická energie bude přenášet do vozu a nabíjet baterii. Pokud bude chtít auto předjet, rameno se vysune zpět nahoru a elektromobil pojede tradičně jen s pomocí baterie. Novou silnici bude využívat zdejší logistická firma.
Jde tak o vizuálně podstatně hezčí řešení než jsou klasické troleje, kterými kdysi chtěli pokrýt nejednu dálnici a pár takových testovacích úseků i skutečně vzniklo. Nový systém jen zavede do silnice menší pás, přičemž náklady na výstavbu činí asi milion EUR za kilometr. Hovoří se o tom, že zasíťování asi 20 tisíc kilometrů by ve Švédsku mělo bezproblémově pokrýt potřeby elektromobilů s tím, že by nevznikaly potíže s nedostatečným dojezdem. Některé odhady mluví dokonce jen o 5000 kilometrech. Připomeňme, že Švédsko je jednou ze zemí, které se chtějí stát v roce 2030 nezávislými na fosilních palivech.
Bezpečnost by měla být zajištěna více opatřeními. Kolejnice jsou rozděleny po úsecích 50 metrů a zapíná se pouze ten úsek, nad nímž jede kompatibilní elektromobil. Samotné spojení je hlouběji pod povrchem, takže lidé mohou bezproblémově chodit po vozovce, aniž by dostali zásah elektrickým proudem. Díry jsou natolik malé, že by neměly způsobovat problémy motorkám. Systém zahrnuje i schopnost čištění kolejí projíždějícími auty, kdy samotným ramenem vytlačují přebytečnou vodu nebo jiné nečistoty. Myslelo se také na finanční stránku věci a systém je schopen rozpoznat množství dodané energie a podle toho ji účtovat.