www.svetmobilne.cz
>
>

Švédi postavili 2km silnici pro EV s napájecími kolejemi

Švédi postavili 2km silnici pro EV s napájecími kolejemi
, , aktualita
Jedním z problémů elektromobility je pomalé nabíjení, které u dlouhých cest může zabrat spoustu desítek minut. Švédové na to jdou ale jinak a chtějí auta dobíjet průběžně na silnicích s nabíjecími kolejemi. První úsek silnice už byl i spuštěn.
reklama
Elektromobilita se na nás valí, ale stále není vyřešena spousta problémů. V podstatě všechny se točí kolem uchovávání energie v bateriích. Zatímco výrobci se snaží zmenšovat a zlehčovat baterie při současném zvyšováním množství energie, které do nich lze uložit, Švédové jdou na problém z druhé strany a snaží se v prvé řadě odstranit problém potřeby uchovávání velkého množství energie. K tomu by měly sloužit speciální silnice, které budou dobíjet na nich jedoucí elektromobily. Ty pak budou moct mít menší a lehčí baterie, neboť nebude potřeba jezdit dlouhé trasy bez přístupu ke zdroji energie (nebude třeba dlouhý dojezd bez dobití).
 
Montáž elektrické silnice
 
Spustili tak projekt eRoadArlanda, který nyní tvoří speciální 2km silnice mezi Arlanda Cargo Terminal a logistickým centrem Rosersberg u Stockholmu. Do této silnice byly zabudovány jaké napájecí koleje (v podstatě pozemní troleje), ke kterým se elektromobil připojí výsuvným ramenem. Tímto se pak elektrická energie bude přenášet do vozu a nabíjet baterii. Pokud bude chtít auto předjet, rameno se vysune zpět nahoru a elektromobil pojede tradičně jen s pomocí baterie. Novou silnici bude využívat zdejší logistická firma.
 
Elektrický náklaďák na eRoadArlanda
 
Jde tak o vizuálně podstatně hezčí řešení než jsou klasické troleje, kterými kdysi chtěli pokrýt nejednu dálnici a pár takových testovacích úseků i skutečně vzniklo. Nový systém jen zavede do silnice menší pás, přičemž náklady na výstavbu činí asi milion EUR za kilometr. Hovoří se o tom, že zasíťování asi 20 tisíc kilometrů by ve Švédsku mělo bezproblémově pokrýt potřeby elektromobilů s tím, že by nevznikaly potíže s nedostatečným dojezdem. Některé odhady mluví dokonce jen o 5000 kilometrech. Připomeňme, že Švédsko je jednou ze zemí, které se chtějí stát v roce 2030 nezávislými na fosilních palivech.
 
 
Bezpečnost by měla být zajištěna více opatřeními. Kolejnice jsou rozděleny po úsecích 50 metrů a zapíná se pouze ten úsek, nad nímž jede kompatibilní elektromobil. Samotné spojení je hlouběji pod povrchem, takže lidé mohou bezproblémově chodit po vozovce, aniž by dostali zásah elektrickým proudem. Díry jsou natolik malé, že by neměly způsobovat problémy motorkám. Systém zahrnuje i schopnost čištění kolejí projíždějícími auty, kdy samotným ramenem vytlačují přebytečnou vodu nebo jiné nečistoty. Myslelo se také na finanční stránku věci a systém je schopen rozpoznat množství dodané energie a podle toho ji účtovat.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
MediaTek Helio P90 rozšiřuje AI ve střední třídě MediaTek Helio P90 rozšiřuje AI ve střední třídě
MediaTek chce se svým novým procesorem Helio P70 rozšířit prémiové funkce založené na umělé inteligenci do telefonů (vyšší) střední třídy. Podporuje také Google Lens, ARCore nebo až 48MPx fotoaparáty.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
V12 Astonu Martin Valkyrie bude točit 11 100 ot/min V12 Astonu Martin Valkyrie bude točit 11 100 ot/min
Nový hypersport Aston Martin Valkyrie bude mít na dnešní dobu naprosto nevídaný motor. Půjde o atmosférický dvanáctiválec, který bude točit přes 11 tisíc otáček za minutu. A bude překvapivě lehký.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Pininfarina Battista dostane 1900 elektrických koní Pininfarina Battista dostane 1900 elektrických koní
Pininfarina už není jen karosářem, bude i výrobcem automobilů. Už brzy by z jeho bran mělo vyjet elektrické hypersportovní auto Battista, jehož maximální výkon by měl dosahovat neuvěřitelných 1900 koní.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Honor View 20 bude mít díru v displeji a 48MPx foťák Honor View 20 bude mít díru v displeji a 48MPx foťák
Připravovaná vlajková loď Honor View 20 by měla následovat nový trend bezrámečkových telefonů. A dosáhne toho otvorem pro čelní kamerku. Na zadní straně překvapivě nalezneme pouze jeden fotoaparát, ale s extrémně vysokým rozlišením.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
iPhone XR má nejlepší fotoaparát mezi „jednookými“ iPhone XR má nejlepší fotoaparát mezi „jednookými“
Testem fotoaparátu DxOMark nedávno prošel iPhone XR a odnesl si odtamtud výborné hodnocení. Dokonce nejlepší mezi smartphony s jedním zadním fotoaparátem. Přemožitelem by se ovšem mohl stát Pixel 3 XL, jehož výsledek dosud nebyl zveřejněn.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik