www.svetmobilne.cz
>
>

Švédi postavili 2km silnici pro EV s napájecími kolejemi

Švédi postavili 2km silnici pro EV s napájecími kolejemi
, , aktualita
Jedním z problémů elektromobility je pomalé nabíjení, které u dlouhých cest může zabrat spoustu desítek minut. Švédové na to jdou ale jinak a chtějí auta dobíjet průběžně na silnicích s nabíjecími kolejemi. První úsek silnice už byl i spuštěn.
reklama
Elektromobilita se na nás valí, ale stále není vyřešena spousta problémů. V podstatě všechny se točí kolem uchovávání energie v bateriích. Zatímco výrobci se snaží zmenšovat a zlehčovat baterie při současném zvyšováním množství energie, které do nich lze uložit, Švédové jdou na problém z druhé strany a snaží se v prvé řadě odstranit problém potřeby uchovávání velkého množství energie. K tomu by měly sloužit speciální silnice, které budou dobíjet na nich jedoucí elektromobily. Ty pak budou moct mít menší a lehčí baterie, neboť nebude potřeba jezdit dlouhé trasy bez přístupu ke zdroji energie (nebude třeba dlouhý dojezd bez dobití).
 
Montáž elektrické silnice
 
Spustili tak projekt eRoadArlanda, který nyní tvoří speciální 2km silnice mezi Arlanda Cargo Terminal a logistickým centrem Rosersberg u Stockholmu. Do této silnice byly zabudovány jaké napájecí koleje (v podstatě pozemní troleje), ke kterým se elektromobil připojí výsuvným ramenem. Tímto se pak elektrická energie bude přenášet do vozu a nabíjet baterii. Pokud bude chtít auto předjet, rameno se vysune zpět nahoru a elektromobil pojede tradičně jen s pomocí baterie. Novou silnici bude využívat zdejší logistická firma.
 
Elektrický náklaďák na eRoadArlanda
 
Jde tak o vizuálně podstatně hezčí řešení než jsou klasické troleje, kterými kdysi chtěli pokrýt nejednu dálnici a pár takových testovacích úseků i skutečně vzniklo. Nový systém jen zavede do silnice menší pás, přičemž náklady na výstavbu činí asi milion EUR za kilometr. Hovoří se o tom, že zasíťování asi 20 tisíc kilometrů by ve Švédsku mělo bezproblémově pokrýt potřeby elektromobilů s tím, že by nevznikaly potíže s nedostatečným dojezdem. Některé odhady mluví dokonce jen o 5000 kilometrech. Připomeňme, že Švédsko je jednou ze zemí, které se chtějí stát v roce 2030 nezávislými na fosilních palivech.
 
 
Bezpečnost by měla být zajištěna více opatřeními. Kolejnice jsou rozděleny po úsecích 50 metrů a zapíná se pouze ten úsek, nad nímž jede kompatibilní elektromobil. Samotné spojení je hlouběji pod povrchem, takže lidé mohou bezproblémově chodit po vozovce, aniž by dostali zásah elektrickým proudem. Díry jsou natolik malé, že by neměly způsobovat problémy motorkám. Systém zahrnuje i schopnost čištění kolejí projíždějícími auty, kdy samotným ramenem vytlačují přebytečnou vodu nebo jiné nečistoty. Myslelo se také na finanční stránku věci a systém je schopen rozpoznat množství dodané energie a podle toho ji účtovat.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Volkswagen představil vodíkový Crafter HyMotion Volkswagen představil vodíkový Crafter HyMotion
Vedle spousty elektrických dodávek a jejich konceptů představila společnost Volkswagen ještě jednu pozoruhodnou dodávku. Crafter HyMotion je totiž poháněna vodíkem a vychází z elektrického e-Crafteru.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Kia e-Niro poskytne až 615km dojezd ve městě Kia e-Niro poskytne až 615km dojezd ve městě
Automobilka KIA připravila nový elektrický crossover e-Niro. Ten se bude vyrábět se dvěma různými velikostmi akumulátoru, které budou mít i jiný maximální výkon motoru. Lepší verze by měla ve městě ujet až 615 kilometrů.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Samsung potvrdil Galaxy J4+ a J6+ na českém trhu. Jaké budou ceny? Samsung potvrdil Galaxy J4+ a J6+ na českém trhu. Jaké budou ceny?
Minulý týden představená dvojice smartphonů Galaxy J4+ a Galaxy J6+ se dostane ještě tento měsíc na český trh. Telefony nabídnou pohledný design a povedený displej za rozumnou cenu, k dispozici bude i slušný výběr barevných verzí.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Honor posiluje, ale od Huawei se neoddělí Honor posiluje, ale od Huawei se neoddělí
Honor roste a dokonce se chce dostat mezi největší výrobce smartphonů světa. Není divu, že se objevily spekulace, podle kterých by se z Honoru měla stát samostatná společnost. Jakékoliv dělení ovšem odmítl jeho šéf.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
VW uvádí elektrododávky ABT e-Transporter a e-Caddy VW uvádí elektrododávky ABT e-Transporter a e-Caddy
Automobilka Volkswagen se připravuje na elektrickou budoucnost také dvojicí nových elektrických dodávek ABT e-Transporter a ABT e-Caddy. Aby toho nebylo málo, uvádí také elektrickou doručovací tříkolku Cargo e-Bike.
Včera, aktualita, Milan Šurkala