www.svetmobilne.cz
>
>
>

Studie tvrdí, že zima snižuje dojezd EV o 40 %

Studie tvrdí, že zima snižuje dojezd EV o 40 %
, , aktualita
Agentura AAA provedla výzkum nízkých teplot na dojezd elektromobilů. A čísla to opravdu nejsou pěkná. Už při nepříliš velkých mrazech měl dojezd vozů klesnout o více než 40 %. Každých 100 km dojezdu by se mělo smrsknout na méně než 60 km.
K oblíbeným
reklama
Dojezd elektromobilů je bedlivě sledovaným tématem. Už na papíře tyto hodnoty vypadají dobře jen zřídka. V praxi ale řidiči obvykle i za dobrého počasí dosahují o něco nižších hodnot, zejména pokud jsou tyto papírové hodnoty podle starých velmi nepřesných norem. Když se k tomu ale přidá nepříznivé počasí, jde to do ještě horších čísel. Agentura AAA se na problém podívala, vzala pět aut na zkušebnu, kde mohla řídit teplotu a vyzkoušela jejich dojezd. Do testu se dostaly elektromobily BMW i3s, Chevrolet Bolt a Nissan Leaf z roku 2018 a pak ještě Tesla Model S 75D a VW e-Golf z roku 2017.
 
 
Za základ byla použita teplota 24 °C (75 °F) a studovalo se, jak se změní dojezd při velké zimě i teplu. Zimou zde bylo -7 °C (20 °F), vysokou teplotou pak 35 °C (95 °F). Pokud jde jen o dojezd bez využívání topení či klimatizace, pak výše zmíněné mrazy ukously z dojezdu průměrně 12 %. Při využití topení byl ale průměr mnohem vyšší a dojezd elektromobilů klesl o opravdu velmi výrazných 41 %. To znamená, že 100 km dojezdu při 24°C teplotě se smrskne na pouhých 59 km dojezdu při -7°C mrazu se zapnutým topením.
 
V tomto je zásadní nevýhoda spalovacích motorů v jejich nízké účinnosti paradoxně hlavní
výhodou. Ty využívají odpadní teplo k topení, zatímco elektromobil je tak účinný, že odpadního tepla je velmi málo a teplo tak musí vyrábět, což stojí drahocennou energii. Ještě připomeňme, že reální uživatelé elektromobilů Tesla obvykle reportují snižování dojezdu v zimě o 20-40 %, což zhruba odpovídá výsledkům zjištěným ve studii.
 
Pokud jde o vysoké teploty (v tomto případě 35 °C proti 24 °C), pak dojezd klesl o 4 %. S využitím klimatizace se ale situace značně změnila a dojezd klesl o 17 %. Zde si už elektromobily nemají se spalovacími auty moc co vyčítat, protože klimatizace zvyšuje spotřebu a omezuje dojezd i u spalovacích aut.
 
Elektromobil
24 °C
-7 °C
-7 °C (topení)
35 °C
35 °C (klimatizace)
BMW i3s
204 km
-20 %
-50 %
-4 %
-21 %
Chevrolet Bolt
389 km
-10 %
-47 %
-2 %
-19 %
Nissan Leaf
225 km
-11 %
-31 %
-2 %
-12 %
Tesla Model S 75D
385 km
-11 %
-38 %
-7 %
-16 %
VW e-Golf
200 km
-7 %
-36 %
-3 %
-19 %
 
Jak vidíme z tabulky, s přehledem nejhůře je na tom BMW i3s, kterému se dojezd propadá zdaleka nejvíce. V zimě je to bez topení dvakrát více než ostatním (-20 % proti cca -10 %) a s topením padá na polovinu. Rovněž za tepla to není žádná sláva a jeho klimatizace rovněž z dojezdu ubrala nejvíce ze všech. Hodně špatně je na tom i Chevrolet Bolt, jehož topení o klimatizace ubírají velké množství dojezdu. Naproti tomu v případě nevyužití těchto pomocníků se kvůli extrémním teplotám dojezd až tak nepropadá a patří naopak k nejlepším. Tesla a VW jsou ve středu pole a vítězem je pak Nissan Leaf. Ten i v zimě sníží dojezd o méně než třetinu a ani s klimatizací to při -12 % není tak špatné jako u ostatních. Celou studii si můžete přečíst na stránkách aaa.com.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom
Oslavy 10letého výročí Xiaomi se nesou ve znamení nových produktů. Jedním z nich je i smartphone Mi 10 Ultra, který přináší tři "120". Má 120Hz displej, fotoaparáty se 120× zoomem a ultra rychlé 120W nabíjení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou
Elektromobily jsou mnohými považovány za velmi nebezpečné zejména kvůli akumulátoru, jehož případný požár je v podstatě neuhasitelný. Jeden z řidičů Tesly Model S ale naopak byl rád, že při nehodě seděl v Tesle Model S s vysokým pětihvězdičkovým hodnocením.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA
Lucid Motors chce už za pár týdnů představit svůj elektromobil Air EV. Ten má být doslova rekordmanem v dojezdu, který má překonat i Teslu Model S. Hovoří se totiž o 517 mílích, tedy 832 kilometrech.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12 Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12
Na letošní podzim si Apple chystá čtyři nové telefony řady iPhone 12. Půjde o iPhone 12 a 12 Pro, přičemž ke každému z nich bude k dispozici i zvětšená varianta Max. Zatímco tyto modely mají mít podporu 5G, údajně se má chystat i 4G/LTE verze.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13 CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13
Už za pár týdnů by se měly představit nové telefony Apple iPhone 12 a s nimi i nové procesory Apple A14 Bionic. Podle nových úniků by tyto 5nm procesory měly nabídnout výrazně vyšší výkon, hovoří se až o 40 %.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala