Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Studie tvrdí, že zima snižuje dojezd EV o 40 %

12.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Agentura AAA provedla výzkum nízkých teplot na dojezd elektromobilů. A čísla to opravdu nejsou pěkná. Už při nepříliš velkých mrazech měl dojezd vozů klesnout o více než 40 %. Každých 100 km dojezdu by se mělo smrsknout na méně než 60 km.
Dojezd elektromobilů je bedlivě sledovaným tématem. Už na papíře tyto hodnoty vypadají dobře jen zřídka. V praxi ale řidiči obvykle i za dobrého počasí dosahují o něco nižších hodnot, zejména pokud jsou tyto papírové hodnoty podle starých velmi nepřesných norem. Když se k tomu ale přidá nepříznivé počasí, jde to do ještě horších čísel. Agentura AAA se na problém podívala, vzala pět aut na zkušebnu, kde mohla řídit teplotu a vyzkoušela jejich dojezd. Do testu se dostaly elektromobily BMW i3s, Chevrolet Bolt a Nissan Leaf z roku 2018 a pak ještě Tesla Model S 75D a VW e-Golf z roku 2017.
 
 
Za základ byla použita teplota 24 °C (75 °F) a studovalo se, jak se změní dojezd při velké zimě i teplu. Zimou zde bylo -7 °C (20 °F), vysokou teplotou pak 35 °C (95 °F). Pokud jde jen o dojezd bez využívání topení či klimatizace, pak výše zmíněné mrazy ukously z dojezdu průměrně 12 %. Při využití topení byl ale průměr mnohem vyšší a dojezd elektromobilů klesl o opravdu velmi výrazných 41 %. To znamená, že 100 km dojezdu při 24°C teplotě se smrskne na pouhých 59 km dojezdu při -7°C mrazu se zapnutým topením.
 
V tomto je zásadní nevýhoda spalovacích motorů v jejich nízké účinnosti paradoxně hlavní
výhodou. Ty využívají odpadní teplo k topení, zatímco elektromobil je tak účinný, že odpadního tepla je velmi málo a teplo tak musí vyrábět, což stojí drahocennou energii. Ještě připomeňme, že reální uživatelé elektromobilů Tesla obvykle reportují snižování dojezdu v zimě o 20-40 %, což zhruba odpovídá výsledkům zjištěným ve studii.
 
Pokud jde o vysoké teploty (v tomto případě 35 °C proti 24 °C), pak dojezd klesl o 4 %. S využitím klimatizace se ale situace značně změnila a dojezd klesl o 17 %. Zde si už elektromobily nemají se spalovacími auty moc co vyčítat, protože klimatizace zvyšuje spotřebu a omezuje dojezd i u spalovacích aut.
 
Elektromobil
24 °C
-7 °C
-7 °C (topení)
35 °C
35 °C (klimatizace)
BMW i3s
204 km
-20 %
-50 %
-4 %
-21 %
Chevrolet Bolt
389 km
-10 %
-47 %
-2 %
-19 %
Nissan Leaf
225 km
-11 %
-31 %
-2 %
-12 %
Tesla Model S 75D
385 km
-11 %
-38 %
-7 %
-16 %
VW e-Golf
200 km
-7 %
-36 %
-3 %
-19 %
 
Jak vidíme z tabulky, s přehledem nejhůře je na tom BMW i3s, kterému se dojezd propadá zdaleka nejvíce. V zimě je to bez topení dvakrát více než ostatním (-20 % proti cca -10 %) a s topením padá na polovinu. Rovněž za tepla to není žádná sláva a jeho klimatizace rovněž z dojezdu ubrala nejvíce ze všech. Hodně špatně je na tom i Chevrolet Bolt, jehož topení o klimatizace ubírají velké množství dojezdu. Naproti tomu v případě nevyužití těchto pomocníků se kvůli extrémním teplotám dojezd až tak nepropadá a patří naopak k nejlepším. Tesla a VW jsou ve středu pole a vítězem je pak Nissan Leaf. Ten i v zimě sníží dojezd o méně než třetinu a ani s klimatizací to při -12 % není tak špatné jako u ostatních. Celou studii si můžete přečíst na stránkách aaa.com.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama