reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

SSC Tuatara: nový supersport hravě překonal magických 500 km/h

21.10.2020, Milan Šurkala, aktualita
Společnost SSC připravila nový supersport Tuatara, který překonal hned několik rychlostních rekordů. To nejzásadnější je, že překonal magickou hranici 500 km/h a neměl s tím zrovna nějaké velké problémy.
Magická hranice 500 km/h velmi dlouho odolávala svému překonání klasickými produkčními vozy. To se ale nyní mění. Společnost SSC totiž uvádí supersport Tuatara, který dosahuje velmi vysokého výkonu 1750 koní (cca 1305 kW). Ten vzala na dálnici State Route 160 kousek od Las Vegas, kde se pokusila překonat tuto hranici. A byla úspěšná hned několikrát.
 
SSC Tuatara
 
Vůz dosáhl rychlostí 301,07 mph (484,53 km/h) v jednom směru a 331,15 mph (532,93 km/h) ve druhém, což stanuje rekord ve výši 316,11 mph (508,73 km/h). Tím se vůz stal nejrychlejším produkčním autem na světě, podařilo se mu překonat hned 3 rekordy.
  • nejrychleji ujetá míle na veřejné silnici (313,12 mph, 503,92 km/h)
  • nejrychleji ujetý kilometr na veřejné silnici (321,35 mph, 517,16 km/h)
  • nejvyšší dosažená rychlost na veřejné silnici (331,15 mph, 532,93 km/h)
SSC Tuatara
 
Na rozdíl od jiných pokusů o rekord, které nebyly uznány (např. 304,77 mph, resp. 490,48 km/h od Bugatti Chiron), se SSC zasadilo o splnění všech potřebných náležitostí. Zatímco Bugatti např. jelo jen v jednom směru, SSC provedlo pokusy tam i zpět, což je nezbytná podmínka (výsledek se zprůměruje). Šlo o produkční vůz, tedy ve stejných specifikacích jako vůz, který si může koupit i zákazník. Šlo o rekord na veřejné silnici, byl použit certifikovaný systém pomocí GPS a byli zde také dva certifikovaní svědci. Vůz byl obut na sériových pneumatikách a použito bylo běžně dostupné palivo (rozuměj nezávodní).
 
SSC Tuatara
 
SSC Tuatara má na supersport nebývale nízký koeficient aerodynamického odporu, ten je totiž pouhých Cx=0,279 (u supersportů bývá koeficient obvykle vyšší kvůli přítlaku a běžná auta ho mají nezřídka nižší). Pohání ho 5,9litrový motor V8 a točivý moment se přenáší na zadní kola pomocí 7stupňové manuální převodovky. Oliver Webb, který vůz řídil, navíc tvrdí, že s rychlostí nebyl velký problém a auto by jelo ještě rychleji. Posledních 20 mph (32 km/h) z 500 na 532 km/h vozu zabralo jen 5 sekund. Motor by to tedy ještě utáhl, problémem ale začal být vítr.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama