Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel

6.6.2018, Milan Šurkala, článek
Další článek z naší srovnávací série se podívá na srovnání atmosférického benzinového motoru s přeplňovaným naftovým. Konkrétně se podíváme na populární SUV Mazdy CX-5 a srovnáme 121kW benzin se 110kW naftou.
V dnešním díle jsme se podívali na dvě velmi odlišné koncepce, atmosférický benzinový motor 2.0 SkyActiv-G se 121 kW a přeplňovaný naftový motor 2.2 SkyActiv-D se 110 kW. Papírově má benzin navrch co do výkonu, ale ostatní údaje už hovoří pro naftovou variantu. U té uvádí výrobce znatelně lepší zrychlení i spotřebu, podstatně větší točivý moment pak dává tušit lepší pružné zrychlení. My jsme se na vše podívali teoreticky a je třeba říci, že výsledky jsou pro benzinovou verzi značně nelichotivé.
 
Mazda CX-5 foto
 
Už při běžné jízdě má zhruba o 40 až 45 % nižší výkon než naftová varianta. To je obrovský rozdíl a automobil je potřeba točit do téměř dvojnásobných otáček, aby se dynamikou mohl rovnat naftové variantě. Např. pro řazení na 1500 otáček u nafty musí benzin řadit minimálně na 2650 otáček, aby stačil naftové verzi. Ani u vyšších otáček to není o mnoho lepší.
 
Poměrně překvapivé je to, že navzdory vyššímu maximálnímu výkonu nedokáže SkyActiv-G ujet dieselové variantě ani při točení do červeného pole. I zde má nafta stále zhruba 5 % navrch díky tomu, že má velmi plochou křivku výkonu. Zde ale musíme podotknout, že diesel je o 100 kilogramů těžší (7 %), takže společný závod bude vyrovnaný a asi nebude mít jednoznačného vítěze.
 
Mazda CX-5 zezadu
 
Pokud jde o spotřebu, vůz je teprve velmi krátce na trhu, aby se daly dělat nějaké větší závěry ze Spritmonitoru (www.spritmonitor.de). Každopádně to vypadá, že Sky-G verze se tam pohybuje někde kolem 7,5 litru na 100 km. Pokud jde o naftovou, tam je to složitější, těch je ještě méně. V případě předokolek je to zatím někde kolem 6,3 litru, nicméně jak již bylo řečeno, při tak malém počtu (3 vozy) z toho nelze dělat žádné závěry. U předchozí generace s těmi samými motory to bylo 7,5 litru versus 6,5 litru.
 
Pokud jde o dynamiku, zde je závěr jasný, naftová verze je vítězem. Při běžné jízdě je to úplně "jiná liga" a i při snaze o co nejrychlejší jízdu jsou si oba vozy minimálně vyrovnané (Sky-D je sice navzdory nižšímu maximálnímu výkonu silnější, ale zabíjí to svou vyšší hmotností).


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama