reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel

, , článek
Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel
Další článek z naší srovnávací série se podívá na srovnání atmosférického benzinového motoru s přeplňovaným naftovým. Konkrétně se podíváme na populární SUV Mazdy CX-5 a srovnáme 121kW benzin se 110kW naftou.
Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel
Kapitoly článku:

Dynamika při běžném provozu

 
Nyní se trochu zklidníme a "pojedeme jako lidi". Nebudeme tedy točit motory do omezovače, ale zkusíme si zjistit, jak by to vypadalo, kdybychom řadili např. na 1500 otáček (tedy tak, aby po přeřazení měl motor 1500 otáček za minutu). Jak už víme, můžeme se dívat na grafy točivého momentu na kolech nebo na grafy výkony, oba ukazují totéž. Ten druhý ale vše bude ukazovat názorněji, takže jej použijeme.
 
Grafy výkonu při řazení na 1500 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Tohle pro benzinový motor nevypadá ani trochu dobře. Jeho 1500 otáček znamená něco málo okolo 27 kW pod plným plynem, kdežto u dieselové verze je to zhruba 47 kW. Na tuto hodnotu se benzinová verze při řazení na 1500 rpm s výjimkou jedničky ani nedostane. Průměrný deficit benzinového motoru (v rozsahu rychlostí od 10 do 130 km/h) je 40 %! Tzn., že v takových podmínkách jede benzin jako 1,3 litrový turbodiesel, resp. naftový motor jede jako zhruba 3,3-3,4litrový benzin. Budeme-li chtít stejnou dynamiku, bude potřeba benzinový motor více vytáčet a řadit podstatně později.
 
Graf výkonu při řazení na 2650 a 1500 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Taková situace nastane, když ve SkyActiv-G budete řadit na 2650 otáček, tedy nenecháte otáčky padnout pod tuto hranici. V takovém případě už bude průměrný výkon obou vozů podobný. Podívejme se nyní, jak to bude vypadat při řazení na 2000 otáček. To už benzinovému motoru dopřejeme trochu více dýchat, nicméně naftový motor bude v nejlepším (nejvyšším točivém momentu).
 
Graf výkonu při řazení na 2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Toto vypadá snad ještě hůře. Rozdíl je tentokrát o 44 % méně u Sky-G (resp. Sky-D dává o 79 % více). O tolik je benzinový motor v průměru slabší než ten naftový. Ten při přeřazení spadne na 40 kW, naftový pak na 80 kW. Tady se přeplňování a naftová koncepce opravdu velmi dobře projevuje. Ve stejných otáčkách tyto motory nemohou vůbec soupeřit.
 
Graf výkonu při řazení na 3800 a 2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Opět jsem tedy hledal místo, kdy se benzinový motor začne rovnat tomu naftovému. Pokud ten řadí na 2000 otáček (po přeřazení má tedy 2000 rpm), tak benzinový musí řadit na 3800 otáček za minutu. To znamená vytočit jedničku a skoro i dvojku do omezovače. SkyActiv-D jednoduše dosahuje velmi vysokého výkonu mnohem dříve než SkyActiv-D. Rozdíly jsou propastné.
 
 

Pružné zrychlení

 
Pružné zrychlení bývá doménou naftových motorů díky jejich mnohem vyššímu točivému momentu. Část se "zabije" v mnohem těžších převodech, ale v případě Mazdy CX-5 ten rozdíl zpřevodování není až tak obrovský.
 
Graf točivého momentu na kolech Mazdy CX-5
 
Při pružném zrychlení zkoumáme průběh točivého momentu na kolech, případně výkon při jednom neměnném stupni. Mrkněme např. na zrychlení ze 60-100 km/h. Na třetím rychlostním stupni tu má Sky-G jen 1091 Nm, zatímco Sky-D 1852 Nm. To je jen 59 % toho, co naftová verze. Jak je ale známo a vidět je to i na grafu (žlutá čárkovaná čára), točivý moment naftových motorů s rostoucími otáčkami znatelně klesá a při 100 km/h už dosahuje jen 1399 Nm. Naproti tomu u benzinových motorů se drží na zhruba stejné úrovni a zde dokonce ještě mírně roste. Konkrétně při stovce dosahuje 1186 Nm. Je to sice jen 85 % toho, co dává naftový motor, ale přeci jen už ten rozdíl není tak šílený. V průměru je to však 71 %. U dalších rychlostí a dalších stupňů vidíte výsledky v následující tabulce.
 
CX-5 2.0 Sky-G vs CX-5 2.2 Sky-D
3. stupeň
4.stupeň
5. stupeň
6. stupeň
60-100 km/h
71 %
68 %
77 %
83 %
80-120 km/h

73 %
71 %
72 %
100-140 km/h


74 %
68 %
 
Ta ukazuje, že pružnost benzinového motoru je při stejném stupni ve stejném rozsahu rychlostí v průměru zhruba okolo 73 % toho, co nabídne naftový SkyActiv-D (tedy je o 27 % horší). Dokonce i kdybychom pružnost posuzovali na stupni o jedna nižším u benzinového motoru (dvojka proti trojce, trojka proti čtyřce), dostal by se pouze na 94 %.