www.svetmobilne.cz
>
>

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel
, , článek
Další článek z naší srovnávací série se podívá na srovnání atmosférického benzinového motoru s přeplňovaným naftovým. Konkrétně se podíváme na populární SUV Mazdy CX-5 a srovnáme 121kW benzin se 110kW naftou.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama

Dynamika při běžném provozu

 
Nyní se trochu zklidníme a "pojedeme jako lidi". Nebudeme tedy točit motory do omezovače, ale zkusíme si zjistit, jak by to vypadalo, kdybychom řadili např. na 1500 otáček (tedy tak, aby po přeřazení měl motor 1500 otáček za minutu). Jak už víme, můžeme se dívat na grafy točivého momentu na kolech nebo na grafy výkony, oba ukazují totéž. Ten druhý ale vše bude ukazovat názorněji, takže jej použijeme.
 
Grafy výkonu při řazení na 1500 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Tohle pro benzinový motor nevypadá ani trochu dobře. Jeho 1500 otáček znamená něco málo okolo 27 kW pod plným plynem, kdežto u dieselové verze je to zhruba 47 kW. Na tuto hodnotu se benzinová verze při řazení na 1500 rpm s výjimkou jedničky ani nedostane. Průměrný deficit benzinového motoru (v rozsahu rychlostí od 10 do 130 km/h) je 40 %! Tzn., že v takových podmínkách jede benzin jako 1,3 litrový turbodiesel, resp. naftový motor jede jako zhruba 3,3-3,4litrový benzin. Budeme-li chtít stejnou dynamiku, bude potřeba benzinový motor více vytáčet a řadit podstatně později.
 
Graf výkonu při řazení na 2650 a 1500 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Taková situace nastane, když ve SkyActiv-G budete řadit na 2650 otáček, tedy nenecháte otáčky padnout pod tuto hranici. V takovém případě už bude průměrný výkon obou vozů podobný. Podívejme se nyní, jak to bude vypadat při řazení na 2000 otáček. To už benzinovému motoru dopřejeme trochu více dýchat, nicméně naftový motor bude v nejlepším (nejvyšším točivém momentu).
 
Graf výkonu při řazení na 2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Toto vypadá snad ještě hůře. Rozdíl je tentokrát o 44 % méně u Sky-G (resp. Sky-D dává o 79 % více). O tolik je benzinový motor v průměru slabší než ten naftový. Ten při přeřazení spadne na 40 kW, naftový pak na 80 kW. Tady se přeplňování a naftová koncepce opravdu velmi dobře projevuje. Ve stejných otáčkách tyto motory nemohou vůbec soupeřit.
 
Graf výkonu při řazení na 3800 a 2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Opět jsem tedy hledal místo, kdy se benzinový motor začne rovnat tomu naftovému. Pokud ten řadí na 2000 otáček (po přeřazení má tedy 2000 rpm), tak benzinový musí řadit na 3800 otáček za minutu. To znamená vytočit jedničku a skoro i dvojku do omezovače. SkyActiv-D jednoduše dosahuje velmi vysokého výkonu mnohem dříve než SkyActiv-D. Rozdíly jsou propastné.
 
 

Pružné zrychlení

 
Pružné zrychlení bývá doménou naftových motorů díky jejich mnohem vyššímu točivému momentu. Část se "zabije" v mnohem těžších převodech, ale v případě Mazdy CX-5 ten rozdíl zpřevodování není až tak obrovský.
 
Graf točivého momentu na kolech Mazdy CX-5
 
Při pružném zrychlení zkoumáme průběh točivého momentu na kolech, případně výkon při jednom neměnném stupni. Mrkněme např. na zrychlení ze 60-100 km/h. Na třetím rychlostním stupni tu má Sky-G jen 1091 Nm, zatímco Sky-D 1852 Nm. To je jen 59 % toho, co naftová verze. Jak je ale známo a vidět je to i na grafu (žlutá čárkovaná čára), točivý moment naftových motorů s rostoucími otáčkami znatelně klesá a při 100 km/h už dosahuje jen 1399 Nm. Naproti tomu u benzinových motorů se drží na zhruba stejné úrovni a zde dokonce ještě mírně roste. Konkrétně při stovce dosahuje 1186 Nm. Je to sice jen 85 % toho, co dává naftový motor, ale přeci jen už ten rozdíl není tak šílený. V průměru je to však 71 %. U dalších rychlostí a dalších stupňů vidíte výsledky v následující tabulce.
 
CX-5 2.0 Sky-G vs CX-5 2.2 Sky-D
3. stupeň
4.stupeň
5. stupeň
6. stupeň
60-100 km/h
71 %
68 %
77 %
83 %
80-120 km/h

73 %
71 %
72 %
100-140 km/h


74 %
68 %
 
Ta ukazuje, že pružnost benzinového motoru je při stejném stupni ve stejném rozsahu rychlostí v průměru zhruba okolo 73 % toho, co nabídne naftový SkyActiv-D (tedy je o 27 % horší). Dokonce i kdybychom pružnost posuzovali na stupni o jedna nižším u benzinového motoru (dvojka proti trojce, trojka proti čtyřce), dostal by se pouze na 94 %.
reklama
Nejnovější články
Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps
Společnost Sony nadále vyvíjí smartphony a své štěstí chce zkusit s novým modelem Xperia 5 II. Ten je zajímavý především tím, že jako první zvládá natáčení 4K videa při 120 fps. Máme zde i 120Hz displej.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz GenH2: vodíkový tahač se 70kWh akumulátorem Mercedes-Benz GenH2: vodíkový tahač se 70kWh akumulátorem
Automobilka Mercedes-Benz to zkouší nejen s akumulátorovými elektromobily, ale zkouší i ty vodíkové. Nyní představuje koncept vodíkového trucku GenH2, který bude vodík ukládat netradičně v kapalné formě.
18.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Apple Watch 6 přináší měření kyslíku v krvi a Fitness+ Apple Watch 6 přináší měření kyslíku v krvi a Fitness+
Apple představil už 6. generaci svých chytrých hodinek Apple Watch. Nová varianta přináší především systém pro měření kyslíku v krvi a do některých zemí přijde i nové předplatné, služba Fitness+.
18.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Apple uvedl iPad 8. generace s Neural Engine Apple uvedl iPad 8. generace s Neural Engine
Další novinkou z dílen společnosti Apple je tablet iPad 8. generace. Ten dostává výkonnější hardware v podobě procesoru A12 Bionic. Ten obsahuje i Neural Engine. Zůstává 10,2" displej Retina a podpora pera Pencil 1. generace.
17.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Apple představil levnější chytré hodinky Watch SE Apple představil levnější chytré hodinky Watch SE
Další novinkou společnosti Apple jsou chytré hodinky Apple Watch SE. Stejně jako iPhone SE, i tento model má být poměrně výkonným, ale přesto levnějším hardwarem než plnohodnotné verze. Dostává např. výkonný dvoujádrový procesor S5.
16.9.2020, aktualita, Milan Šurkala