www.svetmobilne.cz
>
>

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel

Srovnání: Mazda CX-5 atmo-benzin versus diesel
, , článek
Další článek z naší srovnávací série se podívá na srovnání atmosférického benzinového motoru s přeplňovaným naftovým. Konkrétně se podíváme na populární SUV Mazdy CX-5 a srovnáme 121kW benzin se 110kW naftou.
K oblíbeným
reklama
Motory jsme už prozkoumali, podívejme se nyní na převodovky. Ty totiž dokážou ovlivnit chování auta, byť nejvíce záleží na tom, jak ji používá samotný řidič. U naftové verze je převodovka, která má jiný stálý převod pro první dva stupně (4,105 u 1. a 2., resp. 3,120 u 3. až 6. stupně).
 
   Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G
Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D

převod celkový převod max. rychlost (teoreticky) převod celkový převod max. rychlost (teoreticky)
1. stupeň 3,700 16,236 52,1 km/h 3,357 13,780 50,6 km/h
2. stupeň 1,947 8,543 98,9 km/h 1,826 7,486
 93,2 km/h
3. stupeň 1,300 5,704 148,2 km/h 1,565 4,883
 142,9 km/h
4. stupeň 1,029 4,515 187,2 km/h 1,147
3,579  194,9 km/h
5. stupeň 0,837 3,673 230,1 km/h 0,893 2,786
 250,4 km/h
6. stupeň 0,680 2,974
283,3 km/h 0,745 2,324  300,2 km/h
 
Jak je vidět, Sky-D (naftová verze) má o zhruba 15 až 25 % těžší převody, výraznější rozdíl je hlavně u těch vyšších. Není pak divu, že navzdory tomu, že motor nelze točit tak vysoko jako benzinový, je teoretické maximum rychlosti na těchto stupních o něco dále. Na šestku by auto mohlo teoreticky jet přes 300 km/h (to ale nedovolí jeho aerodynamika a výkon). Při dálničních 130 km/h benzinová verze točí 2900 rpm, naftová pak 2250 rpm (dokonce i pětka se svými 2700 rpm je těžší). Při okreskové devadesátce pak hovoříme o 2000, resp. 1550 otáčkách za minutu.
 
Pilový diagram
 
Pokud jsou ale převody těžší, tak to sice znamená, že auto na daném převodu může dosáhnout větší maximální rychlosti, ale také se snižuje točivý moment, který jde na kola (resp. jej převodovka nenásobí tak moc). Rozdíl mezi motory by tak měl být o těch cca 15-25 % menší než by napovídaly pouze grafy motorů. Pojďme se na to tedy podívat.
 
Točivý moment na kolech
 
klikněte pro zvětšení
 
Křivky SkyActiv-D jsou přesto velmi výrazně výše než ty od benzinového SkyActiv-G, a to na všech stupních. Kvůli těžším převodům naftové verze se sice potkávají o něco dříve než při 5200 rpm, ale i tak je vidět drtivá převaha naftového motoru. Pokud má ale benzinový motor 121 kW a naftový jen 110 kW, měl by ale být lepší, ne?
 
Točivý moment na kolech při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
Zde je to vidět lépe. Pokud chceme maximální dynamiku a motory dotočíme až do omezovače, tak Sky-D drtivě vede na jedničku a ještě nějakou dobu na dvojku (mezi 55 až cca 80 km/h), pak už ale žádný jednoznačný vítěz není a oba motory se přetahují o prvenství. Naftový Sky-D se drží velmi statečně i díky tomu, že má téměř konstantních 110 kW už od nějakých 3300 otáček za minutu, kdežto Sky-G tuto hranici překonává až za 5300 otáčkami. Naftová verze je tak v maximálním výkonu takřka pořád. Lépe to ukáže graf výkonů.
 
Graf výkonů při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
V podstatě už od nějakých 35 km/h, kdy je motor schopen poprvé dosáhnout 110 kW, výkon neklesá výrazněji pod nějakých 105 kW až do maxima. Benzinový SkyActiv-G je sice schopen dojít až ke 121 kW, ale nad hranicí 110 kW se objevuje vždy jen na chvilku. Má relativně ostrou výkonovou špičku a po přeřazení se tak výkon dost propadá (např. u nedávno diskutované Hondy Civic 9G 1.8i-VTEC byla špička tupější a výkon se tak moc nepropadal).
 
Ačkoli tak má benzinová verze o 10 % vyšší maximální výkon, v běžných rychlostech jí bude ta naftová ujíždět. Např. v rozsahu do 130 km/h nabídne průměrně o zhruba 11 % vyšší výkon (až do maximální rychlosti je to stále 5 % k dobru pro naftovou verzi). Při pohledu na tento graf se ani nelze divit tomu, že u Sky-G udává Mazda zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy, zatímco u Sky-D je to jen 9,4 sekundy, a to má nižší maximální výkon. Přitom zrychlení z 0 na 100 km/h je dp velké míry spjato s maximálním výkonem. Benzinová varianta té naftové neujede, a to i přesto, že má navíc 15 koní.
reklama
Nejnovější články
Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě

Nový high-endový telefon Vivo NEX 3 představuje zajímavý Waterfall FullView Display, který pokrývá neuvěřitelných 99,6 % plochy přední strany. Také bude nabízen ve verzi s podporou 5G mobilních sítí. 

Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen

Velkým vítězstvím pro AMD by mohl být další velký hráč, který by používal jeho procesory. Podle uniklých zpráv to vypadá, že by se nové mobilní Ryzeny měly objevit v noteboocích Microsoft Surface Laptop 3.

Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku
Zatímco většina elektromobilů používá 400V systémy, pro rychlejší nabíjení je mnohem vhodnější vyšší napětí 800V. To využívá např. Porsche Taycan a pro něj už v USA stojí první 800V nabíječka od Electrify America.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem
Čínská automobilka Byton chce dobýt nejen Evropu se svým novým elektrickým SUV M-Byte. To má být k mání za docela atraktivní cenu a zajímavostí bude např. i obrovský 48" displej místo přístrojové desky.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Moderní Land Rover Defender přijíždí Moderní Land Rover Defender přijíždí
Legendární Land Rover Defender se přestal vyrábět před několika lety a nyní se objevuje jeho moderní varianta. Opět bude k dispozici ve verzích 90 a 110, přičemž si budete moci vybrat i hybridní variantu.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala