Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Srovnání: Honda Civic 9G 1.8 vs Civic 10G 1.0 Turbo

30.4.2018, Milan Šurkala, článek
Honda nedávno přešla ze svých legendárních atmosférických motorů na přeplňované, což se u mnohých setkalo s nelibostí. My si dnes teoreticky srovnáme předchozí generaci se 104kW atmosférickým motorem a novým 1.0 Turbo s 95 kW.
Začneme nejprve jednoduchým srovnáním výkonů a točivých momentů. Jejich vliv na dynamiku vozu jsme si vysvětlili v nedávném článku. Pojďme si tedy představit grafy tak, jak je prezentuje výrobce a vysvětlit si chování motorů a odhadnout přibližně jejich charakter.
 
Graf točivého momentu a výkonu
 
Začněme s atmosférickým motorem. U něj je vidět poměrně plochá křivka momentu. Už při 1500 otáčkách za minutu (budeme používat také anglickou zkratku "rpm") dosahuje 144 Nm, což je 83 % maxima a kolem 2500 rpm je menší lokální maximum se 163 Nm (94 % maxima). Pokud se tedy budete pohybovat okolo 2000 rpm, bude motor působit o něco slaběji, než když se budete pohybovat spíše okolo 2500 rpm, kde má solidnější zátah. Pak už ale roste jen pomalu, aby dosáhl svého maxima ve 4300 otáčkách.
 
Vidíte však, že zátah neutuchá a v podstatě do 5500 rpm nijak zvlášť neklesá. Spolu s tím roste výkon a při 5600 rpm už motor přesahuje 100 kW. Jak jde ale vidět, pak začne točivý moment klesat (zátah slábne) a výkon roste jen velmi pomalu. 1.8 v Civicu tak sice dokáže točit hodně vysoké otáčky, ale na Hondu je nahoře trochu "tupější". Trochu plošší křivka výkonu má ale výhodu v lepší dynamice, kdy je snazší motor i po přeřazení udržet na hodně vysokém výkonu.
 
Když se podíváme na litrové turbo, tak jeho momentová křivka je zejména mezi dvěma a třemi tisíci velmi výrazně na atmosférickou osmnáctistovkou. Ve 2200 otáčkách má více než 22% náskok. Jinak řečeno, litrové turbo zde jede tak dobře, jak by jel asi hypotetický 2.3i-VTEC motor. Pod 1500 otáčkami je však silnější atmosféra díky svému téměř dvojnásobnému objemu.
 
Na grafu také vidíme, že po dosažení maxima ve 2250 otáčkách zátah postupně klesá, nicméně 90 % maxima je schopen udržet od 1900 až do 4600 otáček za minutu. Poté začíná zátah ještě trochu více slábnout (ale nijak dramaticky) a už v pouhých 5600 otáčkách je rozlet utnut omezovačem. Ve srovnání s běžnými přeplňovanými motory tak tento VTEC Turbo nemá plochou křivku momentu a jeho zátah začne zlehka klesat už od relativně nízkých otáček. Na druhou stranu se nekoná žádný náhlejší pokles nahoře a jeho výkon stále roste, byť pomaleji.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama