reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT

, , článek
Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
S downsizingem je to vleklý boj mezi malými turbomotory a mnohem většími atmosférami. Dnes se opět podíváme na rozdíl mezi dvěma vozy. Konkrétně půjde o maličký 0.9 TCe v Renaultu Clio a mnohem větší 1.4 CVVT v Kie Rio. Který by měl jet lépe?
Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
Naše teoretické srovnání máme za sebou. Podívali jsme se na poněkud kontroverzní tříválec 0.9 TCe, který sice není oblíbený u nadšenců do motorů, ale zákazníci s ním nemají takový problém. Tři válce začínají být standardem a jeho objem není o tolik nižší než od dnešního standardního litru. Vůči němu jsme postavili o polovinu objemnější atmosféru 1.4 CVVT od Kie a Hyundai. Ta nabízí o něco vyšší maximální výkon, ale také o trochu nižší maximální točivý moment. K tomu se oba dva vozy liší i převodovkou. Clio s motorem TCe se musí spokojit s pěti stupni, navíc ještě hodně dlouhými, Rio má převodovku šestistupňovou a výrazně kratší.
 
Renault Clio
 
Výsledek je takový, že při jízdě na maximum bude atmosférická čtrnáctistovka lepší. Má vyšším maximální výkon a ostatně ani rozdíl točivých momentů není příliš velký. Ten se ale začne ukazovat při klidnější jízdě. I když má Clio velké přeskoky mezi převody, při běžné jízdě nabídne zhruba 10 % výkonu navíc. Rio tedy musí tento rozdíl dohnat vyššími otáčkami, v praxi by to při klidné jízdě mělo znamenat zhruba nějakých 300-400 ot./min navíc. Nejde tedy o nějaký dramatický rozdíl a rozhodně o nic, co by připomínalo točení atmosféry "do bezvědomí", aby to jelo.
 
Kia Rio
 
Pružné zrychlení se těžko hodnotí právě kvůli rozdílnému počtu převodů a také nastavení převodovky. Při stejném převodu je atmosféra netradičně pružnější, a to dokonce poměrně o dost, nicméně faktem je, že s tímto nastavením převodovek budou řidiči v Riu patrně mnohem častěji za shodných podmínek využívat vyšších převodových stupňů a tam už vede Clio s TCe motorem. Protože se praxe bude pohybovat patrně někde mezi těmito dvěma extrémy, pružnost bych hodnotil asi jako podobnou, možná dokonce lehce na stranu TCe.
 
A ještě se můžeme podívat na spotřebu. Papírově nám Renault sliboval 5,0 až 5,2 l/100 km, zatímco Kia byla méně optimistická s 5,5 až 5,8 l/100 km. Faktem je, že dle serveru Spritmonitor.de byla průměrná spotřeba reálných uživatelů Clia TCe zhruba 6,3 až 6,35 l/100 km. Nové i staré Rio má v databázi jen velmi málo vozů s tímto motorem a spotřeba činí cca 6,6 l/100 km. Sesterský model Hyundai i20 s tímtéž motorem je v databázi podstatně více zastoupen a dosahuje 6,2 l/100 km, takže můžeme říci, že spotřeba obou motorů je rovněž velmi podobná.
 
Jasného vítěze tedy dnes nemáme. Oba motory nabídnou velmi podobnou dynamiku, ale výrazně odlišný charakter. Někde je lepší jeden, jinde zase druhý a ani spotřeba se v zásadě neliší.



Vývoj ceny testovaného produktu: