Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
19.12.2018, Milan Šurkala, článek
S downsizingem je to vleklý boj mezi malými turbomotory a mnohem většími atmosférami. Dnes se opět podíváme na rozdíl mezi dvěma vozy. Konkrétně půjde o maličký 0.9 TCe v Renaultu Clio a mnohem větší 1.4 CVVT v Kie Rio. Který by měl jet lépe?
Kapitoly článku:
Začneme tím, že se podíváme na křivky výkonu a točivého momentu tak, jak je prezentují výrobci (graf TCe byl mírně upraven, aby reflektoval verzi se 140 Nm - k dispozici byl graf jen pro variantu se 135 Nm). Na nich si odhadneme charakteristiku motorů.
klikněte pro zvětšení
Začneme atmosférickým motorem od Kie. Ten je vcelku typickou atmosférou, která by měla táhnout rozumně v celém spektru otáček pochopitelně s tím, že dole je to o něco slabší. Nicméně 90 % maxima (120 Nm) nabídne od 2400 ot./min a ještě při 1500 ot./min má nějakých 83 %. Motor by tedy měl postupně sbírat sílu, extrémně ale nezatáhne ani dole ani nahoře. V maximu nabídne 133 Nm, což je dosahováno při 4000 ot./min a poté už zátah pomalu klesá. Při 6000 otáčkách je na 117 Nm, tedy na 88 % maxima
Přeplňované TCe je naproti tomu znatelně různorodější. Dole se projevuje absence tlaku turba, takže je znatelně slabší než objemnější atmosférická čtrnáctistovka. Už kolem 1500 ot./min ale překonává CVVT od Kie a zátah stále roste. Největšího zátahu pak dosáhnete při 2250 ot./min, jenže pak už začne pomaličku slábnout. Auto pořád pěkně zrychluje, ale ručička otáčkoměru a rychloměru pomalu začne ztrácet dech. Do zhruba 5000 ot./min to není naštěstí příliš výrazné, pak ale motor začne odevzdávat své výkonové maximum a nějakých 65 - 66 kW si drží v podstatě v celém rozsahu od 5 do 6 tisíc otáček (maximum 66 kW je dosahováno při 5500 ot./min).
Grafy z brzd při skutečném měření u 0.9 TCe zpravidla ukazují o trochu výraznější propad točivého momentu po dosažení jeho maxima než na oficiálním grafu, ale zase si většinou lépe drží středové pásmo okolo 3 až 4 tisíc otáček.
Výsledkem je, že u TCe bude dobré si trochu více hlídat otáčky. Pokud se dostanete příliš nízko, můžete být zklamání z letargického projevu ve srovnání s tím, co byste mohli očekávat. Pokud totiž u Kie zařadíte tak, že např. místo 2000 ot./min tam bude 1700, očekávání budou v podstatě naplněna (motor se v obou případech bude chovat podobně). V případě Renaultu to ale může znamenat, že budete připraveni na hbitou akceleraci v místě nejlepšího tahu turba, jenže jste se dostali o něco níž a očekávaný zátah se nedostaví. K tomu se motor teprve během chvilky propracuje. Pokud si tedy budete hlídat, abyste se nepřibližovali k cifrám jako 1500, mělo by se malé TCe odměnit rozumnou dynamikou. Ideální ale bude držet jej spíše kolem dvou tisíc a výše. Pak by mělo být znatelně dynamičtější než Kia.