www.svetmobilne.cz
>
>

Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT

Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
, , článek
S downsizingem je to vleklý boj mezi malými turbomotory a mnohem většími atmosférami. Dnes se opět podíváme na rozdíl mezi dvěma vozy. Konkrétně půjde o maličký 0.9 TCe v Renaultu Clio a mnohem větší 1.4 CVVT v Kie Rio. Který by měl jet lépe?
K oblíbeným
reklama
Začneme tím, že se podíváme na křivky výkonu a točivého momentu tak, jak je prezentují výrobci (graf TCe byl mírně upraven, aby reflektoval verzi se 140 Nm - k dispozici byl graf jen pro variantu se 135 Nm). Na nich si odhadneme charakteristiku motorů.
 
Graf točivého momentu a výkonu
 
klikněte pro zvětšení
 
Začneme atmosférickým motorem od Kie. Ten je vcelku typickou atmosférou, která by měla táhnout rozumně v celém spektru otáček pochopitelně s tím, že dole je to o něco slabší. Nicméně 90 % maxima (120 Nm) nabídne od 2400 ot./min a ještě při 1500 ot./min má nějakých 83 %. Motor by tedy měl postupně sbírat sílu, extrémně ale nezatáhne ani dole ani nahoře. V maximu nabídne 133 Nm, což je dosahováno při 4000 ot./min a poté už zátah pomalu klesá. Při 6000 otáčkách je na 117 Nm, tedy na 88 % maxima
 
Přeplňované TCe je naproti tomu znatelně různorodější. Dole se projevuje absence tlaku turba, takže je znatelně slabší než objemnější atmosférická čtrnáctistovka. Už kolem 1500 ot./min ale překonává CVVT od Kie a zátah stále roste. Největšího zátahu pak dosáhnete při 2250 ot./min, jenže pak už začne pomaličku slábnout. Auto pořád pěkně zrychluje, ale ručička otáčkoměru a rychloměru pomalu začne ztrácet dech. Do zhruba 5000 ot./min to není naštěstí příliš výrazné, pak ale motor začne odevzdávat své výkonové maximum a nějakých 65 - 66 kW si drží v podstatě v celém rozsahu od 5 do 6 tisíc otáček (maximum 66 kW je dosahováno při 5500 ot./min).
 
Grafy z brzd při skutečném měření u 0.9 TCe zpravidla ukazují o trochu výraznější propad točivého momentu po dosažení jeho maxima než na oficiálním grafu, ale zase si většinou lépe drží středové pásmo okolo 3 až 4 tisíc otáček.
 
Výsledkem je, že u TCe bude dobré si trochu více hlídat otáčky. Pokud se dostanete příliš nízko, můžete být zklamání z letargického projevu ve srovnání s tím, co byste mohli očekávat. Pokud totiž u Kie zařadíte tak, že např. místo 2000 ot./min tam bude 1700, očekávání budou v podstatě naplněna (motor se v obou případech bude chovat podobně). V případě Renaultu to ale může znamenat, že budete připraveni na hbitou akceleraci v místě nejlepšího tahu turba, jenže jste se dostali o něco níž a očekávaný zátah se nedostaví. K tomu se motor teprve během chvilky propracuje. Pokud si tedy budete hlídat, abyste se nepřibližovali k cifrám jako 1500, mělo by se malé TCe odměnit rozumnou dynamikou. Ideální ale bude držet jej spíše kolem dvou tisíc a výše. Pak by mělo být znatelně dynamičtější než Kia.

reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře