reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT

, , článek
Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
S downsizingem je to vleklý boj mezi malými turbomotory a mnohem většími atmosférami. Dnes se opět podíváme na rozdíl mezi dvěma vozy. Konkrétně půjde o maličký 0.9 TCe v Renaultu Clio a mnohem větší 1.4 CVVT v Kie Rio. Který by měl jet lépe?
Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
Začneme tím, že se podíváme na křivky výkonu a točivého momentu tak, jak je prezentují výrobci (graf TCe byl mírně upraven, aby reflektoval verzi se 140 Nm - k dispozici byl graf jen pro variantu se 135 Nm). Na nich si odhadneme charakteristiku motorů.
 
Graf točivého momentu a výkonu
 
klikněte pro zvětšení
 
Začneme atmosférickým motorem od Kie. Ten je vcelku typickou atmosférou, která by měla táhnout rozumně v celém spektru otáček pochopitelně s tím, že dole je to o něco slabší. Nicméně 90 % maxima (120 Nm) nabídne od 2400 ot./min a ještě při 1500 ot./min má nějakých 83 %. Motor by tedy měl postupně sbírat sílu, extrémně ale nezatáhne ani dole ani nahoře. V maximu nabídne 133 Nm, což je dosahováno při 4000 ot./min a poté už zátah pomalu klesá. Při 6000 otáčkách je na 117 Nm, tedy na 88 % maxima
 
Přeplňované TCe je naproti tomu znatelně různorodější. Dole se projevuje absence tlaku turba, takže je znatelně slabší než objemnější atmosférická čtrnáctistovka. Už kolem 1500 ot./min ale překonává CVVT od Kie a zátah stále roste. Největšího zátahu pak dosáhnete při 2250 ot./min, jenže pak už začne pomaličku slábnout. Auto pořád pěkně zrychluje, ale ručička otáčkoměru a rychloměru pomalu začne ztrácet dech. Do zhruba 5000 ot./min to není naštěstí příliš výrazné, pak ale motor začne odevzdávat své výkonové maximum a nějakých 65 - 66 kW si drží v podstatě v celém rozsahu od 5 do 6 tisíc otáček (maximum 66 kW je dosahováno při 5500 ot./min).
 
Grafy z brzd při skutečném měření u 0.9 TCe zpravidla ukazují o trochu výraznější propad točivého momentu po dosažení jeho maxima než na oficiálním grafu, ale zase si většinou lépe drží středové pásmo okolo 3 až 4 tisíc otáček.
 
Výsledkem je, že u TCe bude dobré si trochu více hlídat otáčky. Pokud se dostanete příliš nízko, můžete být zklamání z letargického projevu ve srovnání s tím, co byste mohli očekávat. Pokud totiž u Kie zařadíte tak, že např. místo 2000 ot./min tam bude 1700, očekávání budou v podstatě naplněna (motor se v obou případech bude chovat podobně). V případě Renaultu to ale může znamenat, že budete připraveni na hbitou akceleraci v místě nejlepšího tahu turba, jenže jste se dostali o něco níž a očekávaný zátah se nedostaví. K tomu se motor teprve během chvilky propracuje. Pokud si tedy budete hlídat, abyste se nepřibližovali k cifrám jako 1500, mělo by se malé TCe odměnit rozumnou dynamikou. Ideální ale bude držet jej spíše kolem dvou tisíc a výše. Pak by mělo být znatelně dynamičtější než Kia.