Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Splašená Toyota GR Yaris: pohon všech 4 kol a přes 260 koní

11.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Toyota představuje nový vůz sportovní série GR. Je jím splašené mini GR Yaris, které dostává třídveřovou karoserii s karbonovými i hliníkovými díly, pohon všech čtyř kol a velmi výkonný přeplňovaný motor s výkonem přes 260 koní.
Před 20 lety byla skončena výroba Celicy GT-FOUR, která byla prvním homologačním vozem Toyoty pro závody WRC. Na tento odkaz navazuje nová Toyota GR Yaris, maličký diblík, který ale na silnicích ujede téměř všemu. Skloubí totiž vysoký výkon, přijatelnou hmotnost i sportovní podvozek. Přestože má v názvu Yaris, s běžným vozem oblíbeným zejména mezi ženami toho nebude mít příliš společného.
 
Toyota GR Yaris
 
Zatímco přední část využívá platformu GA-B použitou u Yarisu, záď už používá GA-C, kterou Toyota používá např. u Corolly. Zajímavostí bude i to, že vůz má pohon všech čtyř kol a využívá dva diferenciály Torsen. Toyota říká, že systém by sice podporoval rozdělení točivého momentu mezi nápravy v rozsahu 100:0 až 0:100, použity jsou ale jen tři režimy s trvalým pohonem 4 kol. Normal posílá dopředu 60 % momentu (tzn: 60:40), Sport zase z vozu dělá spíše zábavnou zadokolku s poměrem 30:70 a režim Track pak volí 50:50).
 
Toyota GR Yaris
 
GR Yaris používá 18palcová kola s pneumatikami 225/40 R18 (Dunlop SP Sport MAXX 050 nebo Michelin Pilot Sport 4s při využití Circuit Pack) a rozlet pak brzdí 356mm kotouče se 4pístkovými brzdami vepředu a 297mm kotouče s 2pístkovými brzdami vzadu.
 
Toyota GR Yaris
 
Zajímavostí je použitý motor. Jde o přeplňovaný tříválec s nebývale vysokým objemem 1618 cm3 (na to, že jde o tříválec), který má jen lehce nadčtvercovou konstrukci s vrtáním 87,5 mm a zdvihem 89,7 mm. Využívá kompresního poměru 10,5:1, má přeplňování turbodmychadlem a systém vstřikování D4S využívajícího přímý i nepřímý vstřik paliva. Nechybí technologie VVTi a 4ventilová technika. Výsledkem je maximální výkon 192 kW (261 koní) a točivý moment až 360 Nm. Splňuje emisní normu EURO 6d-Temp.
 
Toyota GR Yaris
 
Výsledkem jsou pak působivé dynamické parametry. Při hmotnosti vozu 1280 kg bez řidiče (pohotovostní tedy 1355 kg) s využitím 6stupňové manuální převodovky dokáže auto zrychlit na 100 km/h pod 5,5 sekundy (i díky pouhým 6,7 kg na kW) a maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h.
 
Toyota GR Yaris
 
GR Yaris má 3dveřovou karoserii, která využívá dílů z hliníku a uhlíkových vláken. Na délku měří 3995 mm, na šířku má díky rozšířeným blatníkům 1805 mm a vůz je také celkově o 90 mm nižší (díky podvozku i jinému tvaru střechy), takže má 1460 mm. Rozvor je 2558 mm.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama