www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
K oblíbeným
reklama
V dnešním článku jsme se podívali na problematiku elektromobilů trochu jinak, a to z pohledu jejich samostatného nabíjení solární energií. Přítomnost solárních aut jen jako nevzhledných jednoúčelových nepraktických prototypů dobrých akorát tak pro závody dávala tušit, že v tom bude asi nějaký praktický problém. Solární elektromobil Lightyear, který se má objevit již příští rok, nicméně slibuje praktické auto, které bude pohánět jen Slunce. Tudíž bylo na místě se na problematiku podívat podrobněji a zjistit, co je a co není možné při současných technologiích.
 
Solární Škoda Octavia Combi
 
Ať už jsme to zkoušeli na osobních autech, dodávkách nebo nákladních autech, vždy jsme se dostali zhruba na desetinu energie, kterou dané auto v průměru potřebují pro svůj provoz. Více už Slunce v našich podmínkách a při současné úrovni solárních panelů nezvládne. I kdybychom dokázali vyrobit solární panely se 100% účinností, v České republice bychom se nedostali výrazněji přes polovinu energie, kterou tato auta potřebují.
 
Pochopitelně, musíme si uvědomit, že jde o průměr v ideálním případě. Ten, kdo najezdí méně, by tak sluneční energií mohl pokrýt větší část svých jízd, naopak služební osobní auta by pokryla jen velmi malé jednotky procent, tedy téměř vůbec nic. U osobních aut bychom mohli počítat s cca 1700 km v případě solárního kombíku s panelem jen na střeše, nicméně u hatcbacků, sedanů a podobných s kratšími střechami bychom se dostali i v tom ideálním případně na ještě nižší čísla. Třeba liftbacková Octavia by už nedávala 1700 km ročně jako kombík, ale asi jen 1250 km.
 
A aby to nebylo tak snadné, tato čísla platí jen v případě, že by auto bylo pořád umístěno s výhledem na nebe. Tedy neparkovalo a nejezdilo by pod stromy, nestínily by mu budovy, tunely, mosty, garáž, prostě nic. Je tedy naprosto jasné, že i taková kombíková Octavia by v našich podmínkách rozhodně nedosahovala oněch 1700 km, ale třeba jen na polovinu. Paradoxní je, že solární auta se svou vyšší cenou by mohla být oblíbenější spíše u bohatších lidí, jenže ti zase parkují auta obvykle v krytých garážích či přístřešcích ať už třeba u rodinného domu nebo pod bytovými komplexy. Takže těm by bylo solární auto k ničemu.
 
Audi se solární střechou
 
Mají tedy solární auta smysl? V českých podmínkách bych to opravdu neviděl nadějně, leda tak opravdu v užitkové dopravě pro lehké snížení nákladů a ekologickou image podniku. To za předpokladu, že auta parkují na otevřenějším prostranství, kde jim nestíní budovy. V jiných státech třeba na jihu Evropy nebo některých částech USA je už slunečního svitu hodně, a tam by to mohlo mít větší smysl.
 
Nicméně, do městské džungle se taková auta nehodí a pokud už pro auta chceme používat solární energii, je lepší mít klasickou solární elektrárnu a z té pak elektromobily dobíjet. Solární panely na autě jsou opravdu spíše pro pohon ventilátoru v létě jako u Superbu než pro nějaké výraznější dobíjení baterie pro jízdu. Tam nelze čekat více než pár jednotek procent.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Elektro Volkswageny v Číně prodejně strádají, nejsou dostatečně "smart" Elektro Volkswageny v Číně prodejně strádají, nejsou dostatečně "smart"
Automobilce Volkswagen se po vleklých softwarových problémech konečně povedlo dostat své nové elektromobily řady ID na trh. Zatímco na starém kontinentě se jim daří, v Číně čelí značnému nezájmu.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Takata falšovala údaje o bezpečnostních pásech Takata falšovala údaje o bezpečnostních pásech
Dnes už bývalá společnost Takata má další obrovský problém. Po aféře s airbagy se zjistilo, že není vše v úplném pořádku ani s jejími bezpečnostními pásy. Firma totiž falšovala údaje o jejich vlastnostech.
21.6.2021, aktualita, Milan Šurkala
Připojením k "vhodně" nazvané síti lze kvůli bugu v iOSu odstavit Wi-Fi Připojením k "vhodně" nazvané síti lze kvůli bugu v iOSu odstavit Wi-Fi
Žádný operační systém není bezchybný a platí to i pro Apple iOS. Bezpečnostní výzkumník Carl Schou přišel na to, že připojením k bezdrátové sítě se specifickým SSID se dá v iPhonu zrušit Wi-Fi konektivita.
20.6.2021, aktualita, Milan Šurkala
Nokia uvedla levné telefony 105 4G a 110 4G pro nenáročné Nokia uvedla levné telefony 105 4G a 110 4G pro nenáročné
Pokud nepotřebujete smartphone, může vám posloužit i jednoduchý mobilní telefon. Nokia pro takové zákazníky připravila novinky v podobě modelů 105 4G a 110G. Ten první dokonce nemá ani fotoaparát.
19.6.2021, aktualita, Milan Šurkala
Zens Dual Powerbank nabije bezdrátově 2 zařízení najednou Zens Dual Powerbank nabije bezdrátově 2 zařízení najednou
Bezdrátové nabíjení více zařízení najednou není jednoduché. V případě nabíječky Zens Magnetic Dual Powerbank se to vyřešilo tak, že plochy pro bezdrátové nabíjení jsou na obou stranách powerbanky.
18.6.2021, aktualita, Milan Šurkala