www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
K oblíbeným
reklama
V dnešním článku jsme se podívali na problematiku elektromobilů trochu jinak, a to z pohledu jejich samostatného nabíjení solární energií. Přítomnost solárních aut jen jako nevzhledných jednoúčelových nepraktických prototypů dobrých akorát tak pro závody dávala tušit, že v tom bude asi nějaký praktický problém. Solární elektromobil Lightyear, který se má objevit již příští rok, nicméně slibuje praktické auto, které bude pohánět jen Slunce. Tudíž bylo na místě se na problematiku podívat podrobněji a zjistit, co je a co není možné při současných technologiích.
 
Solární Škoda Octavia Combi
 
Ať už jsme to zkoušeli na osobních autech, dodávkách nebo nákladních autech, vždy jsme se dostali zhruba na desetinu energie, kterou dané auto v průměru potřebují pro svůj provoz. Více už Slunce v našich podmínkách a při současné úrovni solárních panelů nezvládne. I kdybychom dokázali vyrobit solární panely se 100% účinností, v České republice bychom se nedostali výrazněji přes polovinu energie, kterou tato auta potřebují.
 
Pochopitelně, musíme si uvědomit, že jde o průměr v ideálním případě. Ten, kdo najezdí méně, by tak sluneční energií mohl pokrýt větší část svých jízd, naopak služební osobní auta by pokryla jen velmi malé jednotky procent, tedy téměř vůbec nic. U osobních aut bychom mohli počítat s cca 1700 km v případě solárního kombíku s panelem jen na střeše, nicméně u hatcbacků, sedanů a podobných s kratšími střechami bychom se dostali i v tom ideálním případně na ještě nižší čísla. Třeba liftbacková Octavia by už nedávala 1700 km ročně jako kombík, ale asi jen 1250 km.
 
A aby to nebylo tak snadné, tato čísla platí jen v případě, že by auto bylo pořád umístěno s výhledem na nebe. Tedy neparkovalo a nejezdilo by pod stromy, nestínily by mu budovy, tunely, mosty, garáž, prostě nic. Je tedy naprosto jasné, že i taková kombíková Octavia by v našich podmínkách rozhodně nedosahovala oněch 1700 km, ale třeba jen na polovinu. Paradoxní je, že solární auta se svou vyšší cenou by mohla být oblíbenější spíše u bohatších lidí, jenže ti zase parkují auta obvykle v krytých garážích či přístřešcích ať už třeba u rodinného domu nebo pod bytovými komplexy. Takže těm by bylo solární auto k ničemu.
 
Audi se solární střechou
 
Mají tedy solární auta smysl? V českých podmínkách bych to opravdu neviděl nadějně, leda tak opravdu v užitkové dopravě pro lehké snížení nákladů a ekologickou image podniku. To za předpokladu, že auta parkují na otevřenějším prostranství, kde jim nestíní budovy. V jiných státech třeba na jihu Evropy nebo některých částech USA je už slunečního svitu hodně, a tam by to mohlo mít větší smysl.
 
Nicméně, do městské džungle se taková auta nehodí a pokud už pro auta chceme používat solární energii, je lepší mít klasickou solární elektrárnu a z té pak elektromobily dobíjet. Solární panely na autě jsou opravdu spíše pro pohon ventilátoru v létě jako u Superbu než pro nějaké výraznější dobíjení baterie pro jízdu. Tam nelze čekat více než pár jednotek procent.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Rodí se další elektrický supersport: šílené Drako GTE Rodí se další elektrický supersport: šílené Drako GTE
Máme tu další startup, který si usmyslel, že vymyslí šílený elektrický supersport. V Kalifornii se tak zrodil elektromobil Drako GTE. Jde o čtyřmístný sedan s výkonem zhruba 1200 koní a točivým momentem jak u lokomotivy.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Plug-in hybridy Mercedesu, nové A250e a B250e Plug-in hybridy Mercedesu, nové A250e a B250e
Automobilka Mercedes-Benz představila dva nové plug-in hybridy A250e a B250e. Ty mají překvapivě velký akumulátor a mohou tak sloužit jako solidní elektromobily bez některých jejich typických nevýhod.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Shell jde s dobou, začíná stavět nabíječky elektromobilů Shell jde s dobou, začíná stavět nabíječky elektromobilů
Společnost Shell se přizpůsobuje situaci na trhu vozidel a nespí. V Singapuru totiž začala s budováním nabíječek pro elektromobily, čímž rozšíří infrastrukturu pro tento čím dál populárnější způsob pohonu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Francouzská solární silnice je ještě větší průšvih, než se zdálo Francouzská solární silnice je ještě větší průšvih, než se zdálo
Před třemi lety Francouzi postavili kilometrovou solární silnici. Jenže už za rok vyšlo najevo, že nedává zdaleka takové množství energie, kolik bylo plánováno. Další rok ukázal, že jde o naprostou tragédii.
19.8.2019, aktualita, Milan Šurkala13 komentářů
Google zlepšuje kontrolu aplikací pro Android, vývojáři se bouří Google zlepšuje kontrolu aplikací pro Android, vývojáři se bouří
Operační systém Google Android není zrovna synonymem pro vysoké bezpečí. Dost často se i do oficiálního obchodu dostanou závadné aplikace, což chce Google změnit. Vývojářům se ale zvýšená kontrola nelíbí.
19.8.2019, aktualita, Milan Šurkala