www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
K oblíbeným
reklama
V dnešním článku jsme se podívali na problematiku elektromobilů trochu jinak, a to z pohledu jejich samostatného nabíjení solární energií. Přítomnost solárních aut jen jako nevzhledných jednoúčelových nepraktických prototypů dobrých akorát tak pro závody dávala tušit, že v tom bude asi nějaký praktický problém. Solární elektromobil Lightyear, který se má objevit již příští rok, nicméně slibuje praktické auto, které bude pohánět jen Slunce. Tudíž bylo na místě se na problematiku podívat podrobněji a zjistit, co je a co není možné při současných technologiích.
 
Solární Škoda Octavia Combi
 
Ať už jsme to zkoušeli na osobních autech, dodávkách nebo nákladních autech, vždy jsme se dostali zhruba na desetinu energie, kterou dané auto v průměru potřebují pro svůj provoz. Více už Slunce v našich podmínkách a při současné úrovni solárních panelů nezvládne. I kdybychom dokázali vyrobit solární panely se 100% účinností, v České republice bychom se nedostali výrazněji přes polovinu energie, kterou tato auta potřebují.
 
Pochopitelně, musíme si uvědomit, že jde o průměr v ideálním případě. Ten, kdo najezdí méně, by tak sluneční energií mohl pokrýt větší část svých jízd, naopak služební osobní auta by pokryla jen velmi malé jednotky procent, tedy téměř vůbec nic. U osobních aut bychom mohli počítat s cca 1700 km v případě solárního kombíku s panelem jen na střeše, nicméně u hatcbacků, sedanů a podobných s kratšími střechami bychom se dostali i v tom ideálním případně na ještě nižší čísla. Třeba liftbacková Octavia by už nedávala 1700 km ročně jako kombík, ale asi jen 1250 km.
 
A aby to nebylo tak snadné, tato čísla platí jen v případě, že by auto bylo pořád umístěno s výhledem na nebe. Tedy neparkovalo a nejezdilo by pod stromy, nestínily by mu budovy, tunely, mosty, garáž, prostě nic. Je tedy naprosto jasné, že i taková kombíková Octavia by v našich podmínkách rozhodně nedosahovala oněch 1700 km, ale třeba jen na polovinu. Paradoxní je, že solární auta se svou vyšší cenou by mohla být oblíbenější spíše u bohatších lidí, jenže ti zase parkují auta obvykle v krytých garážích či přístřešcích ať už třeba u rodinného domu nebo pod bytovými komplexy. Takže těm by bylo solární auto k ničemu.
 
Audi se solární střechou
 
Mají tedy solární auta smysl? V českých podmínkách bych to opravdu neviděl nadějně, leda tak opravdu v užitkové dopravě pro lehké snížení nákladů a ekologickou image podniku. To za předpokladu, že auta parkují na otevřenějším prostranství, kde jim nestíní budovy. V jiných státech třeba na jihu Evropy nebo některých částech USA je už slunečního svitu hodně, a tam by to mohlo mít větší smysl.
 
Nicméně, do městské džungle se taková auta nehodí a pokud už pro auta chceme používat solární energii, je lepší mít klasickou solární elektrárnu a z té pak elektromobily dobíjet. Solární panely na autě jsou opravdu spíše pro pohon ventilátoru v létě jako u Superbu než pro nějaké výraznější dobíjení baterie pro jízdu. Tam nelze čekat více než pár jednotek procent.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
6.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala