reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Smart uvádí EQ, přechází čistě na elektromobily

, , aktualita
Smart uvádí EQ, přechází čistě na elektromobily
Smart je první automobilkou, která přešla ze spalovacích motorů čistě jen na elektromotory. Uvádí tak nyní nové EQ fortwo coupé, EQ fortwo Cabrio a EQ forfour. Ty zajistí také pokročilé ovládání pomocí smartphonu.
Smart uvádí EQ, přechází čistě na elektromobily
Automobilka Smart je známá výrobou malých vozítek, poslední dobou se jí ale moc nedařilo. Doufá ve světlejší zítřky tím, že se jako první větší (nemalosériový) výrobce aut odhodlal k plnému přechodu na elektrický pohon a po Tesle (která u EV už rovnou začala a z ničeho nepřecházela) je tak teprve druhou velkou automobilkou, která bude nabízet jen a pouze elektromobily. Do výrobního programu se tak nyní dostávají tři novinky v podobě EQ fortwo coupé, EQ fortwo Cabrio a EQ forfour.
 
Smart EQ fortwo coupé
 
Všechny tři jsou vybaveny synchronním motorem o maximálním výkonu 60 kW (82 koní) a točivém momentu až 160 Nm. Pro městské vozítko to jsou naprosto dostatečné hodnoty a dle výrobce to má základnímu dvoudvéřovému modelu stačit na akceleraci z 0 na 60 km/h za 4,8 sekundy (4,9 pro fortwo Cabrio a 5,2 pro forfour).
 
Smart EQ fortwo Cabrio
 
Zajímavostí je použití relativně malých Li-Ion akumulátorů s pouhými 17,6 kWh, což má dle výrobce stačit na ujetí 159 km dle nereálné normy NEDC. Dá se čekat, že reálnější norma WLTP bude dávat alespoň o desetinu nižší čísla a realita bude spíše někde kolem 110-120 km. Smart však říká (a má v tom pravdu), že běžný denní nájezd městských vozů je výrazně nižší, takže by to mělo pro typické využití těchto vozů naprosto dostačovat. Navíc je zde částečně autonomní řízení, které díky radaru udržuje adekvátní vzdálenost za vepředu jedoucím vozidlem a upravuje styl brzdění, čímž snižuje spotřebu a maximalizuje efektivitu rekuperace. Akumulátor je vodou chlazený, což by mělo zajistit jeho vyšší životnost.
 
Smart EQ fortwo interiér
 
Lze si zakoupit palubní 22kW nabíječku, která by měla umožnit nabití z 10 % na 80 % za méně než 40 minut. Nabíjet ale můžete klidně i pomocí klasické 230V domácí zásuvky bez wallboxu. Pak počítejte s cca 3,5 hodinami. Výrobce navíc spolupracuje se službou Plugsurfing.
 
Smart EQ forfour
 
Hodně se tu zapracovalo i na mobilní aplikaci, která dovoluje např. odemykání a zamykání vozu na dálku, také lze vůz sdílet s ostatními (car-sharing). V aplikaci si lze zvolit, kdo může auto sdílet zdarma (např. rodina), nicméně můžete tu mít i skupinu uživatelů, kteří vám budou za vůz platit a rozdělí se tak o náklady. Na podporovaných parkovištích si lze rezervovat parkování až 30 dní dopředu, aplikace pomůže s nalezením vozu i ohlášením jeho krádeže, pokud se dostane mimo vymezený prostor. Dokonce vám pomůže navrhnout, jak máte poskládat náklad do zavazadlového prostoru.