Shell vyrobí bionaftu z kávy, pojede na ni MHD v Londýně
22.11.2017, Milan Šurkala, aktualita
Vybrané londýnské autobusy budou brzy jezdit na bionaftu B20, která bude vyrobena s příměsí oleje z kávové sedliny. Tu bude vyrábět společnost Shell a město si od toho slibuje např. nižší emise. Také se vyřeší odstranění stovek tisíc tun kávy ročně.
Společnost Shell s městem Londýn spustila projekt nového biopaliva pro tamní autobusy. Část z nich totiž bude jezdit na biopalivo B20, k jehož výrobě budou využity zbytky kávy. V hlavním městě Británie se totiž denně vypije 20 milionů šálků kávy a ročně vyprodukuje okolo 200 tisíc tun kávové sedliny. To je obrovské množství odpadu, které se musí nějak odstranit a nemusí být špatný nápad jej dále využívat např. jako zdroj energie. Tato myšlenka se zrodila v hlavě Arthura Kaye, který stojí za celým projektem.
Arthur Kay u londýnského autobusu, zdroj: shell.com
Prozatím se počítá se zpracováním zhruba 50 tisíc tun kávového odpadu ročně z nejrůznějších továren, restaurací a kaváren. Z toho se vyextrahuje olej, přidají se další tuky, oleje a pochopitelně i nafta, která má tvořit 80 % výsledné směsi. Ročně se má vyrobit 6000 litrů kávového oleje, což by mělo dle Shellu stačit na pohon jednoho autobusu po celý rok. Jak ale již bylo řečeno, ten bude tvořit jen část mnohem většího množství směsi pro více autobusů.
Výsledkem by měly být nižší emise při spalování této bionafty, nicméně je otázkou, nakolik je náročná sama výroba a zda náhodou nebude celé řešení méně ekologické než v případě čisté nafty. Nebylo by to poprvé, co zájem o ekologii způsobil přesný opak. Nebude to také poprvé, kdy se pro pohon aut použijí zbytky z kuchyně. V minulosti se do jednoduchých naftových motorů lil např. i fritovací olej z restaurací a auta pak "voněla po hranolkách".
Zdroj: newatlas.com, shell.com