www.svetmobilne.cz
>
>

Scania se odvrací od vodíku, pro auta vidí větší smysl v akumulátorech

Scania se odvrací od vodíku, pro auta vidí větší smysl v akumulátorech
, , aktualita
Mnozí předpovídají vodíku velkou budoucnost, a to i v dopravě, kde ho považují za lepší řešení než akumulátory. Přesto se automobilky, které to s vodíkem zkoušely, od něj spíše odvrací ve prospěch akumulátorů. Jednou z nich je i Scania.
K oblíbeným
reklama
Klasické spalovací motory to mají pomalu spočítané. Nyní je ale velkou otázkou, co je vlastně nahradí. Máme zde dvě koncepce, akumulátorové elektromobily a pak ty vodíkové. Mnozí vidí větší smysl ve vodíku a zmiňují např. cenu, životnost, bezpečnost, rychlost tankování a větší ekologii, nicméně mnohé automobilky se od vodíku odvrací právě kvůli tomu, že mnoho z těchto vlastností mají dle jejich názoru lepší klasické "baterkové" elektromobily. Další z automobilek, která po zkušenostech s vodíkem vidí větší smysl v akumulátorech, je švédská Scania. Je to ještě o to zajímavější, že jestli má někde vodík větší smysl než akumulátory, vypadá to na nákladní vozy. Tahat několik tun akumulátorů totiž není zrovna praktické.
 
Scania
 
Scania nabízí svým zákazníkům obě koncepce, a ačkoli chce vodíkové nasazení, které v nynější době běží, dále podporovat, do budoucna se už s dalšími vodíkovými projekty nepočítá. Zásadním problémem je to, že vodík je energeticky velmi náročný. Jde v podstatě o obrovské plýtvání elektrickou energií, protože místo toho, aby se elektrická energie použila přes akumulátor do elektromotoru relativně přímo (byť i proces nabíjení akumulátoru je ztrátový), v případě vodíkového pohonu to znamená ztrátovou výrobu vodíku pomocí téže elektřiny, ztrátové stlačení a ztrátovou výrobu elektrické energie zpět z vodíku, přičemž se dostane výrazně méně energie, než bylo na začátku. Dle Scanie vodík kvůli tomu vyžaduje výrobu 3krát většího množství elektrické energie (i dle mých propočtů by to měl být zhruba 2,5násobek).
 
Scania dále tvrdí, že vodíková auta mají složitější údržbu (ostatně je to elektromobil se vším všudy, navíc má ještě vysokotlakou nádrž na vodík, palivový článek a příslušenství), vyžadují také náročnější systém chlazení. Vodík je také velmi obtížně skladovatelný plyn, takže ani s bezpečností to není žádná sláva (nicméně totéž platí o akumulátorech). Automobilka přesto vidí ve vodíku smysl pro úschovu energie v některých specifických použitích (např. na delší časová období). Scania předpokládá, že do roku 2025 bude mít elektrifikovaných 10 % vozidel, v roce 2030 by už elektrifikovaná měla být každá druhá Scania. Do několika let se počítá se 40tunovými soupravami schopnými jet 4,5 hodiny a pak se nabít za 45 minut během povinné přestávky. Otázkou ale bude rozhodně nabíjecí infrastruktura.
 
Zdroj: scania.com


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala