Scania se odvrací od vodíku, pro auta vidí větší smysl v akumulátorech
1.2.2021, Milan Šurkala, aktualita
Mnozí předpovídají vodíku velkou budoucnost, a to i v dopravě, kde ho považují za lepší řešení než akumulátory. Přesto se automobilky, které to s vodíkem zkoušely, od něj spíše odvrací ve prospěch akumulátorů. Jednou z nich je i Scania.
Klasické spalovací motory to mají pomalu spočítané. Nyní je ale velkou otázkou, co je vlastně nahradí. Máme zde dvě koncepce, akumulátorové elektromobily a pak ty vodíkové. Mnozí vidí větší smysl ve vodíku a zmiňují např. cenu, životnost, bezpečnost, rychlost tankování a větší ekologii, nicméně mnohé automobilky se od vodíku odvrací právě kvůli tomu, že mnoho z těchto vlastností mají dle jejich názoru lepší klasické "baterkové" elektromobily. Další z automobilek, která po zkušenostech s vodíkem vidí větší smysl v akumulátorech, je švédská Scania. Je to ještě o to zajímavější, že jestli má někde vodík větší smysl než akumulátory, vypadá to na nákladní vozy. Tahat několik tun akumulátorů totiž není zrovna praktické.
Scania nabízí svým zákazníkům obě koncepce, a ačkoli chce vodíkové nasazení, které v nynější době běží, dále podporovat, do budoucna se už s dalšími vodíkovými projekty nepočítá. Zásadním problémem je to, že vodík je energeticky velmi náročný. Jde v podstatě o obrovské plýtvání elektrickou energií, protože místo toho, aby se elektrická energie použila přes akumulátor do elektromotoru relativně přímo (byť i proces nabíjení akumulátoru je ztrátový), v případě vodíkového pohonu to znamená ztrátovou výrobu vodíku pomocí téže elektřiny, ztrátové stlačení a ztrátovou výrobu elektrické energie zpět z vodíku, přičemž se dostane výrazně méně energie, než bylo na začátku. Dle Scanie vodík kvůli tomu vyžaduje výrobu 3krát většího množství elektrické energie (i dle mých propočtů by to měl být zhruba 2,5násobek).
Scania dále tvrdí, že vodíková auta mají složitější údržbu (ostatně je to elektromobil se vším všudy, navíc má ještě vysokotlakou nádrž na vodík, palivový článek a příslušenství), vyžadují také náročnější systém chlazení. Vodík je také velmi obtížně skladovatelný plyn, takže ani s bezpečností to není žádná sláva (nicméně totéž platí o akumulátorech). Automobilka přesto vidí ve vodíku smysl pro úschovu energie v některých specifických použitích (např. na delší časová období). Scania předpokládá, že do roku 2025 bude mít elektrifikovaných 10 % vozidel, v roce 2030 by už elektrifikovaná měla být každá druhá Scania. Do několika let se počítá se 40tunovými soupravami schopnými jet 4,5 hodiny a pak se nabít za 45 minut během povinné přestávky. Otázkou ale bude rozhodně nabíjecí infrastruktura.
Zdroj: scania.com