www.svetmobilne.cz
>
>

Scania se odvrací od vodíku, pro auta vidí větší smysl v akumulátorech

Scania se odvrací od vodíku, pro auta vidí větší smysl v akumulátorech
, , aktualita
Mnozí předpovídají vodíku velkou budoucnost, a to i v dopravě, kde ho považují za lepší řešení než akumulátory. Přesto se automobilky, které to s vodíkem zkoušely, od něj spíše odvrací ve prospěch akumulátorů. Jednou z nich je i Scania.
K oblíbeným
reklama
Klasické spalovací motory to mají pomalu spočítané. Nyní je ale velkou otázkou, co je vlastně nahradí. Máme zde dvě koncepce, akumulátorové elektromobily a pak ty vodíkové. Mnozí vidí větší smysl ve vodíku a zmiňují např. cenu, životnost, bezpečnost, rychlost tankování a větší ekologii, nicméně mnohé automobilky se od vodíku odvrací právě kvůli tomu, že mnoho z těchto vlastností mají dle jejich názoru lepší klasické "baterkové" elektromobily. Další z automobilek, která po zkušenostech s vodíkem vidí větší smysl v akumulátorech, je švédská Scania. Je to ještě o to zajímavější, že jestli má někde vodík větší smysl než akumulátory, vypadá to na nákladní vozy. Tahat několik tun akumulátorů totiž není zrovna praktické.
 
Scania
 
Scania nabízí svým zákazníkům obě koncepce, a ačkoli chce vodíkové nasazení, které v nynější době běží, dále podporovat, do budoucna se už s dalšími vodíkovými projekty nepočítá. Zásadním problémem je to, že vodík je energeticky velmi náročný. Jde v podstatě o obrovské plýtvání elektrickou energií, protože místo toho, aby se elektrická energie použila přes akumulátor do elektromotoru relativně přímo (byť i proces nabíjení akumulátoru je ztrátový), v případě vodíkového pohonu to znamená ztrátovou výrobu vodíku pomocí téže elektřiny, ztrátové stlačení a ztrátovou výrobu elektrické energie zpět z vodíku, přičemž se dostane výrazně méně energie, než bylo na začátku. Dle Scanie vodík kvůli tomu vyžaduje výrobu 3krát většího množství elektrické energie (i dle mých propočtů by to měl být zhruba 2,5násobek).
 
Scania dále tvrdí, že vodíková auta mají složitější údržbu (ostatně je to elektromobil se vším všudy, navíc má ještě vysokotlakou nádrž na vodík, palivový článek a příslušenství), vyžadují také náročnější systém chlazení. Vodík je také velmi obtížně skladovatelný plyn, takže ani s bezpečností to není žádná sláva (nicméně totéž platí o akumulátorech). Automobilka přesto vidí ve vodíku smysl pro úschovu energie v některých specifických použitích (např. na delší časová období). Scania předpokládá, že do roku 2025 bude mít elektrifikovaných 10 % vozidel, v roce 2030 by už elektrifikovaná měla být každá druhá Scania. Do několika let se počítá se 40tunovými soupravami schopnými jet 4,5 hodiny a pak se nabít za 45 minut během povinné přestávky. Otázkou ale bude rozhodně nabíjecí infrastruktura.
 
Zdroj: scania.com


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
MediaTek Dimensity 900 přináší 6nm technologii a 5G MediaTek Dimensity 900 přináší 6nm technologii a 5G
MediaTek uvádí další 6nm mobilní procesor. Jde o 8jádrový model Dimensity 900 5G, který přináší vyšší efektivitu i možnost využívat agregace dvou 5G sítí. Podporovány mají být displeje s obnovovací frekvencí až 120 Hz.
16.5.2021, aktualita, Milan Šurkala
Asus uvedl kompaktní Zenfone 8 a ZenFone 8 Flip s otočným fotoaparátem Asus uvedl kompaktní Zenfone 8 a ZenFone 8 Flip s otočným fotoaparátem
Asus uvádí dva nové telefony do své řady Zenfone 8. Základní model s relativně kompaktními rozměry a Zenfone 8 Flip s otočným fotoaparátem. Stejnými moduly tak můžete fotit klasicky dozadu i selfie dopředu.
14.5.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Tesla Model S Jamese Maye: po Fordu další kuriózně vybité EV na nabíječce Tesla Model S Jamese Maye: po Fordu další kuriózně vybité EV na nabíječce
Vypadá to, že nejen Ford Mustang Mach-E je elektromobilem, který může mít problém s vybitým akumulátorem, přestože by k tomu nemělo dojít. James May známý z TopGearu a The Grand Tour kvůli podobnému problému muset rozebrat část své Tesly.
14.5.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
DxOMark bude nově testovat i výdrž akumulátorů u smartphonů DxOMark bude nově testovat i výdrž akumulátorů u smartphonů
DxOMark známe především v oblasti vyhodnocování kvality snímačů digitálních fotoaparátů i telefonů. Nyní se ale dostalo na další kategorii, a tou jsou akumulátory smartphonů. Nově budeme mít bodové hodnocení nejen výdrže.
11.5.2021, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz EQT: elektrický předobraz nové T-Class Mercedes-Benz EQT: elektrický předobraz nové T-Class
Automobilka Mercedes-Benz představila koncept elektrického vanu EQT. Ten má být jakýmsi předobrazem nové T-Class, kompaktnější varianty k oblíbené V-Class. Pojmout má až sedm pasažérů a nabídnout jim luxusní svezení.
11.5.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář