www.svetmobilne.cz
>
>

Rychlonabíjení: vyřeší problém s výdrží?

Rychlonabíjení: vyřeší problém s výdrží?
, , článek
Vývoj v mobilních telefonech letí střemhlav kupředu a každý rok je ve znamení více megapixelů, více jader a většího rozlišení. Bohužel výdrž těchto chytrých krabiček stagnuje a prakticky nikam se nehýbe. Najdeme spásu v rychlém nabíjení?
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. Rychlonabíjení: vyřeší problém s výdrží?
  2. Qualcomm Quick Charge
  3. OPPO VOOC Rapid Charge
  4. Stále nabíjíte pomalu?
reklama
Pokud se podíváme na telefony 5-7 let zpět a srovnáme je se současnými novinkami, uvidíme neuvěřitelný skok. Těžké a pomalé modely s mizernými displeji nahradily možná až zbytečně výkonné ultratenké smartphony s obrazovkami, které svou jemností už prakticky překonávají limity lidského oka.




Technologický rozdíl mezi Diamond 2 a One (M8) je propastný


Bohužel ne vše se povedlo a zatímco v oblasti výkonu šel vývoj raketově kupředu, v případě výdrže majorita výrobců přešlapuje na místě. Výrobní technologie akumulátorů prošly za poslední roky minimálním vývojem a energeticky náročné chytré telefony často nevydrží ani den používání. Jak tento palčivý problém vyřešit?


Úsporný hardware


Nejlepším řešením by samozřejmě bylo, kdyby se podařilo vyrábět telefony a tablety s velmi úsporným hardwarem a v tomto směru již výrobci učinili mnoho pokroků. Moderní čipsety snižují frekvence, odstavují nevyužitá jádra či dokonce zcela vypínají výkonná jádra a zapínají slabší, avšak výrazně úspornější procesory.




Kombinace silných a slabých jader začíná být standardem


Hrubý výkon se navíc už poměrně dlouho nepoužívá bezhlavě na všechny úlohy a prakticky jakýkoliv moderní čipset ze stáje Qualcommu, Nvidie, Apple či Mediateku má specializované koprocesory na akceleraci hudby, videa či kontrolu všemožných čidel. Kromě toho je vše integrováno většinou do jediného pouzdra, aby se zkrátily vzdálenosti mezi moduly a zabránilo se tak ztrátám „po cestě“.




Každé z jader má vlastní specializaci, výkonem se již neplýtvá


Stranou nezůstávají ani největší žrouti energie, kterými jsou bezesporu displeje. Pokročilejší integrací jednotlivých vrstev došlo k lepšímu prostupu světla a podsvícení se tak zbytečně netlumí při průchodu displejem. Máme zde také displeje jako AMOLED, které nepotřebují pro každou barvu nutně rozsvěcovat pásky diod a posledním výdobytkem jsou pohotovostní režimy, kdy se spustí jen část obrazovky.


Optimalizovaný software


K čemu bude sebeúspornější hardware, když jej software nedokáže patřičně využít? Tento fakt dlouho opomíjel především Google a raná stádia Androidu si rozhodně s úsporným chodem hlavu příliš nelámala. Zaseknutá služba dokázala baterii v telefonu vybít i za několik hodin a bylo tak možné se probudit ráno s totálně vybitým telefonem.




Google v celkovém odladění srovnal krok s Apple a místy jej i předehnal


Naštěstí poslední verze Androidu jsou výrazně lépe optimalizované, systém hlídá spotřebu a rozhodně nenechá běžet procesor na plné otáčky jen tak. Svým dílem přispívají i výrobci hardwaru úspornými režimy a za zmínku stojí např. Samsung, který to přepnutím telefonu do „černobílého“ režimu dohnal již do extrému.

Paradoxně na druhé straně barikády se nyní ocitá Apple, který byl považován za příklad správného vývoje, neboť si hardware i software vyvíjí sám. Nicméně za poslední 2 až 3 generace operačního systému iOS musí vždy v raných verzích řešit problémy s výdrží, poslední iOS 8 nevyjímaje.


Gigantická baterie


Jako další řešení se nabízí celkem prosté navýšení kapacity akumulátoru v mobilním telefonu a prakticky všichni výrobci kromě Apple se předhánějí v tom, kdo do svého telefonu vměstná více jednotek mAh. Nicméně nic není zadarmo a větší kapacita se okamžitě projeví na velikosti i hmotnosti přístroje.




Huawei již nabízí v telefonech kapacity přes 4000 mAh
(zdroj: amazon.co.uk)

Premiantem v obřích akumulátorech byla až doposud společnost Motorola, jejíž vybrané modely již dlouhodobě přesahují 3000 mAh a poslední příspěvek Droid Turbo se pochlubil 3900 mAh. Novými lídry trhu jsou však asijští producenti a u značek jako Huawei, Lenovo či ZTE není problém sehnat modely s kapacitou vyšší než 4000 mAh. Kromě toho jsou k dispozici náhradní akumulátory, avšak s těmi opatrně, protože jsou většinou velmi nevalné kvality.




Neoriginální baterie s vyšší kapacitou jsou často nevalné kvality
(zdroj: extendedbatteryreview)


Gigantická baterie má kromě větších rozměrů a hmotnosti jeden další zásadní nedostatek a tím je dlouhá doba nabíjení. Pokud zapomenete vybitý telefon přes noc nabít, během ranní kávy to jen těžko doženete. Běžná doba nabíjení je kolem 3 hodin a některé modely nabíjíte i déle.


Bezdrátové nabíjení


Jedním z nejnovějších počinů na cestě k delší výdrži mělo být bezdrátové nabíjení, resp. zatím zapomeňme na přenos elektrické energie vzduchem kdekoliv po bytě či kanceláři. Standard Wireless qi využívá podložek, v kterých jsou zabudované cívky a stejné nalezneme i v zadních krytech telefonů. Následnou elektromagnetickou indukcí se telefon začne nabíjet.




Bezdrátové nabíjení vypadalo v počátku velmi slibně
(zdroj: wirelesspowerconsortium.com)


Novodobým pionýrem se stala společnost mobilní divize finské Nokie (dnes Microsoft), která tuto technologickou vychytávku přinesla v telefonech Lumia. Nadějnou a velmi pohodlnou formu nabíjení bohužel srazila k zemi cena, která v případě podložek nemá problém překročit i 1500 Kč. Vzhledem k tomu, že běžný uživatel potřebuje alespoň tři (noční stolek, obývací pokoj, kancelář), je prozatím osud této technologie tak trochu zpečetěný.




Bohužel majorita podložek je velmi drahá a nabíjení je příliš pomalé


Navíc je bezdrátové nabíjení až žalostně pomalé, a to především díky ztrátám vzniklým při přenosu. Doba nabíjení se počítá na několik hodin, a tak v současné podobě není tento standard určen pro plnohodnotné nabíjení, jako spíše pro navýšení kapacity o pár procent.

Jsme tedy v koncích? Ne tak docela …
reklama
Nejnovější články
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů
I když mnozí přičítají Applu plánované zastarávání, je pravdou, že snad žádná konkurence nemá tak dlouhodobou softwarovou podporu jako on. I to se projevuje na tom, že už 90 % iPhonů má novou verzi iOS 14.
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 % Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 %
Prodeje elektrifikovaných vozů rychle rostou a máme zde např. zajímavá data z Velké Británie za březen letošního roku. Elektrifikovaná auta zde mají více než 41% tržní podíl, nabíjecí se pak dostala na téměř 14 %.
7.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová
Společnost LG dlouhodobě strádala na trhu s mobilními telefony. Tato divize už šestým rokem přinášela firmě jen ztráty, prodeje klesaly, a tak není divu, že se nyní s telefony rozloučí. Oznamuje oficiální konec svých telefonů.
5.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km
Automobilka Mercedes-Benz poodhalila techniku nového luxusního elektrického sedan EQS. Novinka má nabídnout elektrický dojezd až 770 km. V prodeji bude i jako čtyřkolka a záruka na akumulátor bude na ujetí 250 tisíc km.
4.4.2021, aktualita, Milan Šurkala