Rodí se další elektrický supersport: šílené Drako GTE
20.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Máme tu další startup, který si usmyslel, že vymyslí šílený elektrický supersport. V Kalifornii se tak zrodil elektromobil Drako GTE. Jde o čtyřmístný sedan s výkonem zhruba 1200 koní a točivým momentem jak u lokomotivy.
S tím, jak se objevila Tesla Roadster před několika lety, stouplo sebevědomí mnoha konstruktérům a rozhodli se, že na svět přivedou také elektrický supersport. Jedním z dalších je kalifornská firma Drako, která představuje supersportovní sedan Drako GTE. Ten je vybaven čtyřmi elektromotory s permanentním magnetem, pro každé kolo je tu jeden a každý z nich dává výkon až 225 kW. Celkově to máme 900 kW. Ještě šílenější je ale číslo vyjadřující maximální točivý moment. Každý motor dává až 2200 Nm, což v součtu dává 8800 Nm.

Systém vektorování točivého momentu navíc dokáže jedním kolem vyvinout moment 2200 Nm, zatímco jiným kolem jej vyvinout v opačném směru (odhlédněme od toho, že takové přibrzdění vnitřního kola asi nebude potřeba, technicky to je možné). Jízdním vlastnostem dopomůže i odpružení Öhlins TTX 36. Podvozková platforma je převzata z elektromobilu Fisker Karma.

Maximální rychlost vozu činí 206 mph (tj. 331 km/h). Akumulátor s napětím 450 V dokáže trvale dodávat neuvěřitelný proud 1800 A, špičkově pak dokonce až 2200 A. Není však moc velký, pojme jen 90 kWh energie, což je sice mezi elektromobily jedna z největších hodnot, ale na moc dlouhé jízdy "pod plynem" to opravdu nebude. Připomeňme, že nová Tesla Roadster má mít 200kWh akumulátor.

Pokud jde o nabíjení, k dispozici bude i rychlonabíjení, i když ne nejrychlejší dnes dostupné verze. Podporováno je 15kW AC nabíjení z wallboxu nebo DC rychlonabíjení se 150 kW. To je sice v dnešní době výborná hodnota, nicméně se už připravují mnohem rychlejší systémy. Dobrá je však kompatibilita, podporovány jsou systémy J1772, CCS i Chademo.

Vůz brzdí keramické brzdy Brembo, vepředu s 395×36mm kotouči a 6pístkovými třmeny, vzadu pak s 395×32mm kotouči a 4pístkovými třmeny. Použity jsou pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s rozměry 295/30 R21 vepředu a 315/30 R21 vzadu.
K dispozici bude i speciální varianta Track Edition s lepším chlazením akumulátoru, plně konfigurovatelným odpružením a druhou sadou pneumatik s rozměry 285/35 R20, resp. 305/30 R20. Cena vozu rozhodně nebude lidová, Drako za něj chce 1,25 milionu USD a dodávat se bude v roce 2020. K dispozici má být pouhých 25 kusů.