Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Rekord: Bugatti Chrion překonalo 300 mph (483 km/h)

3.9.2019, Milan Šurkala, aktualita
Bugatti se podařil husarský kousek a se svým Chironem se mu poprvé podařilo překonat magickou hranici 300 mph (483 km/h). Pro rekord musel být vůz trochu upraven a dostal i dobře vybrané pneumatiky Michelin.
Bugatti Chiron je prvním "téměř" produkčním autem na světě, kterému se podařilo překonat bájnou hranici 300 mph (tj. 482,7 km/h). Pojem téměř produkční sice může být interpretován různě, je ale nabíledni, že se tím myslí něco, co vychází z klasického vozu, drží si to víceméně tvar tradičního auta, nicméně se běžně nevyrábí, neprodává, ale také to není šílenost typu raketového motoru na čtyřech kolech. Za volantem seděl jezdec Andy Wallace, vítěz Le Mans a testovací jezdec Bugatti. Tomu se nakonec povedlo dosáhnout rychlosti 304,773 mph, což odpovídá 490,484 km/h, resp. 136 metrů za sekundu. Takže teď by to chtělo překonat magickou hranici metrického systému, 500 km/h.
 
Rekordní Bugatti Chiron
 
Na rekord bylo potřeba se řádně připravit. Vůz tak byl upraven, byl nižší i delší, aby se vylepšila aerodynamická stabilita ve vyšších rychlostech. Dostal také speciální pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, které byly před rekordem projety rentgenem, aby se zjistilo, zda jsou naprosto v pořádku. Otáčí se totiž 4100× za minutu a působí na ně přetížení 5300 G. Přitom jde o pneumatiky, se kterými se smí na silnici.
 
 
Cílem jezdce bylo, aby při výjezdu ze severní zatáčky testovacího okruhu Ehra-Lessien v Dolním Sasku vyjel rychlostí alespoň 200 km/h. Pak už měl 8,8 km dlouhou rovinku a přesně daný bod, kdy bylo potřeba brzdit před další zatáčkou. Poněvadž okruh je 50 metrů nad mořem, jsou zde jiné problémy než u okruhů, které jsou umístěny ve vyšších nadmořských výškách (tam to může být nižší výkon motoru). Naopak problémem zde bývá větší hustota vzduchu a tedy vyšší aerodynamický odpor. V těchto rychlostech změna tlaku vzduchu, hustoty a teploty může znamenat i 25km/h rozdíl v tom, čeho lze dosáhnout.
 
Nakonec se vše podařilo a rekord byl potvrzen SGS-TÜV Saar. Na tomto okruhu se témuž jezdci povedlo už více rekordů. Jeden z nich byl v roce 1998 s vozem McLaren F1, kdy dosáhl 243 mph (391 km/h).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama