www.svetmobilne.cz
>
>
>
>

TomTom WORK: propojené navigace

TomTom WORK: propojené navigace
, , recenze
Velký test navigací "Španělsko 2009" se z časových důvodů neuskutečnil, ale nedalo mi, abych neotestoval novinku společnosti Tomtom, určenou pro profesionální využití - TomTom Work. TomTom - klasiku mezi navigacemi, zná zřejmě každý, kdo pravidelně usedá za volant.
reklama
Ti, kdo sledovali Expedici Španělsko CE4YOU 2007, z níž jsme s BRunnerem vytvořili závěrečnou zprávu, asi vědí, že točím volantem za penízky a tak jsem chtěl letos, mimo jiné, zařadit novinku od TomToma - TomTom work®. I když je navigace určená hlavně pro firmy podnikající v dopravě a firmy se služebními vozy, řadu užitečných funkcí v novém systému najde i běžný řidič, který nepoužívá auto k podnikání.





TomTom work® se skládá ze tří částí, které jsem dostal na testování v jedné krabičce. Navigace samotná je v podstatě stejné „železo“, jako známá řada GO. Obsahuje však o několik položek rozšířené menu. Druhá část je palubní jednotka obsahující GPS a GSM modul. Do třetice zákazník dostává kartičku s heslem k webovému účtu.





Zprovoznit zařízení není opravdu nic složitého. Stačí pouze kdekoliv v autě (kamionu, lodi, vlaku, letadle, motorce) připojit palubní jednotku do 12/24V napájení a schovat někam do palubky. Nedoporučuje se obecně používat „zapalovačovou“ zásuvku, ale přímo svorkovnici pod palubní deskou. Zde nás zajímá stálé plus a mínus a třetí kontakt je „klíčkové“ plus (napájení po otočení klíčku). Od této chvíle zařízení monitoruje pohyb vozidla. Po zapnutí kompatibilní GO navigace ve voze se (po spárování) zařízení automaticky spojuje s jednotkou a řidič se přihlásí pod svým jménem a heslem. To je navoleno ve webové aplikaci a automaticky se promítne i do menu v navigaci. Menu Tomtom navigací asi netřeba představovat, raději si ukážeme to, co dělá z obyčejné navigace onu zmíněnou vylepšenou novinku.

Osobně mám odježděno pár let s kamionem po celé Evropě a vím, jak rádi šéfové vybavují auta „sledovacími“ krabičkami. Profesionálové za volanty určitě vědí, o čem je řeč. Šéf umístí do kamionu krabičku, která mu sděluje, kde se jeho auto nachází. To řidiči nemají rádi. A právě TomTom work® je jediné řešení, které nejen že dovolí šéfům sledovat svůj vůz, ale myslí i na nás za volantem.





Z pohledu řidiče je příjemné, že pokud už má šéf vidět kudy jedu, kam jedu, kde (a jak dlouho) jsem parkoval, tak na druhé straně zase já vím, že mám v autě kvalitní navigaci, která za mne generuje stazky a usnadňuje práci. Já maximálně odklikávám v navigaci začátek a konec pauzy. Ovládání je intuitivní, což asi netřeba těm, kteří systém TomTom znají, popisovat. Moc se mi líbilo, že TomTom work® řeší problém některých navigací, se kterými jsem se už v kamionu setkal. Kamion má téměř rovné okno a plechovou, poměrně silnou střechu. Díky tomu mají některé navigace problém vyhledat satelity. TomTom GO tento problém s citlivostí nemá. Dokonce je připraven i na to, že si zalezu do útrob velké kabiny, kde je signál řádně tlumen. V tom případě mohu sdílet GPS signál s modulem TomTom work® LINK, který je v palubce. Za cca 3 měsíce užívání se mi nestalo, že by neměl signál.





Další vychytávkou je propojení s Googlem. Ten, kdo jezdí například do Španělska a Portugalska, asi zažil problémy s neúplnou adresou – pokud něco jako použitelná adresa dostane :-). V TomTom work® lze zadat přibližnou lokalitu, kde se firma má vyskytovat (město, místo na mapě) a její jméno. Seznam vyhledaných firem je seřazen podle vzdálenosti od mé pozice a je možno si prohlédnout detaily. Tím se hlavně ujistím, že jde skutečně o můj cíl. Tahle funkce je dostupná po celé Evropě a byl jsem z ní "unešenej".

Další lahůdkou je skutečnost, jak TomTom řeší dopravní informace. V ČR jsem si např. zadal cílovou adresu vykládky ve španělské Valencii a na displeji se mi ukáže dopravní situace po celé této trase, takže vím o koloně v Lyonu i havárce před Barcelonou. Samozřejmě umí TomTom work® reagovat i započítáním zpoždění do času příjezdu nebo navržením objízdné trasy na způsob TMC. Tomtom má totiž od mobilních operátorů anonymní monitoring pohybu SIM karet po silnicích. Přes složité algoritmy umí vypočítat, že auta jedoucí 130 km/h najednou houfně zpomalují na 40 km/h a tudíž tam bude zácpa. Tyto informace se kombinují s lokálními informacemi a tím, že TomTom má databázi maximálních rychlostí v jednotlivých úsecích silnic. Tím je informace, kterou dostane řidič na displej, velmi aktuální. Je-li někde havárka a odklon na alternativní trasu, tak „tomtomáci“ vidí i to, jak je ona objížďka ucpaná. Tyto informace vidí i speditér na mapě v počítači.





Tím se dostáváme k internetové části, kterou má před sebou speditér (majitel). V TomTom webfleet lze sledovat a organizovat pracovní dobu řidičů, pracovní vytížení vozového parku, on-line pohyb vozidel (včetně momentální rychlosti), historii pohybu aut, stav právě prováděného úkolu a další užitečné funkce. Umožňuje oboustrannou komunikaci mezi vozidlem a dispečerem prostřednictvím zpráv ve stylu SMS psaných a přijímaných přímo na displeji Tomtom GO. Počet znaků není nijak omezen.





Řidič na displej svého zařízení dostává také jízdní příkazy – objednávky přepravy zboží, výjezdu k servisnímu úkonu atd. Možností využití je mnoho a tomu se dá i přizpůsobit menu, které řidič odklikává. Zadání jízdního příkazu je velmi jednoduché a řidič může být navigován přímo na místo (souřadnice) na které klikl speditér myší na mapě. Pánové, už žádné dohledávání! Dojedete tam, kam vás speditér pošle. Už nebude nadávat, že neumíte hledat :-). Funkcí, které lze z webfleetu dostat, je mnoho. Dokonce lze jeho prostřednictvím i určit na mapě hlídaný okruh (50-XY metrů). Jakmile do něj auto vjede, anebo z něj vyjede, přijde okamžitě upozornění na email nebo mobil. Tuto funkci využijí i ti, kteří si LINK (palubní jednotku) pořídí ke skrytému sledování manželky nebo nezbedného synka, kterému tatík koupil Porsche a chce vidět, jak dodržuje povolené rychlosti. Sledování dává také jistotu, že s autem někdo neoprávněně nemanipuluje.





Z webfleetu lze vygenerovat i mnoho údajů. Již jsem zmiňoval výpisy jízd - stazky. Jsou k dispozici i denní sumáře, graf využití pracovní doby atd. Najdete tu vše, co vás napadne a to včetně všech tras auta za 3 měsíce zpět. Pro ty, kteří mají špatné zkušenosti se složitými instalacemi podobně složitých databází, mám další super zprávu. Není totiž třeba nic instalovat, platit za přístupy k mapám, aktualizovat programy atd. Na webfleetu sem měl zdarma k dispozici on-line aktuální mapy TomTom, Google a satelitní mapu :-)Svůj vozový park můžete obsluhovat i z domova, třeba z dětského pokoje :-).





Co říci závěrem? Za těch cca 35 000 km, které jsem s navigací TomTom work® najezdil, jsem zjistil, že tento systém udělal úspěšný krok směrem k potřebám firem, které chtějí mít svůj vozový park pod kontrolou. Jelikož jsem o podnikání v dopravě uvažoval, osobně bych si právě takové technické řešení do svého auta (či vozového parku) zavedl. Už proto, že za „pár kaček“ může TomTom za mě hlídat černé jízdy řidičů, jejich neodpracované hodiny a tak potenciálně šetřit nemalé finance :-).





Škoda jen, že už musím Tomíka vrátit. Na velký test, který jsem plánoval, jsem měl přislíbenu ještě jednu krabičku. Test se nekoná :-(. Pokusím se zjistit, co mi to mělo přistát na palubce a případně podám info z testu dalšího „železa“, na které se už teď zase těším! :-)
reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvedlo chytrou koloběžku s delším dojezdem Xiaomi uvedlo chytrou koloběžku s delším dojezdem
Po dvou letech Xiaomi představilo novou elektrickou koloběžku Mijia Electric Scooter Pro, která vylepšuje na trhu velmi oblíbený model. Za přívětivou cenu nabídne prodloužený dojezd nebo nový sportovní režim.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
Evolveo StrongPhone Z3: odolný, ale také hloupý telefon Evolveo StrongPhone Z3: odolný, ale také hloupý telefon
Stále jsou situace, kdy je méně lepší než více. Platí to třeba v případě odolných telefonů, neboť tlačítkové modely jsou méně náchylné k poškození než smartphony s velkým dotykovým displejem. A právě na to vsází nové Evolveo StrongPhone Z3.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Ford Focus ST dostává 280 koní a elektronický diferenciál eLSD Ford Focus ST dostává 280 koní a elektronický diferenciál eLSD
Do třídy sportovních hatchbacků nižší střední třídy se dostává nová generace Fordu Focus ST. Ta bude k mání jak se silným benzínovým motorem z Mustangu, tak i turbodieselem pro ty, kteří chtějí při sportování šetřit palivo.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
SUV prostě válí: Rolls-Royce nestíhá vyrábět Cullinan SUV prostě válí: Rolls-Royce nestíhá vyrábět Cullinan
Ať si říká kdo chce co chce, SUV jsou prostě oblíbená. A vidíme to i u takových značek, jako jsou Porsche nebo Rolls-Royce. Jeho Cullinan je tak oblíbený, že ho nestíhá vyrábět a bude muset rozšiřovat výrobu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Xiaomi Mi 9 se odhaluje. Známe parametry foťáků i všechny barvy Xiaomi Mi 9 se odhaluje. Známe parametry foťáků i všechny barvy
Xiaomi nemůže vydržet čekání a vypouští některé novinky o modelu Mi 9 už nyní. Z oficiálního zdroje jsme se tak dozvěděli o parametrech trojitého fotoaparátu a displeje nebo si můžeme prohlédnout všechny barevné varianty telefonu.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik