Strategic Assault - špičková real-time strategie na Pocket PC

11.3.2002, Michal Jelínek, recenze
Mám teď okolo 2000 Resources. Potřebuji opravit rozbořenou zeď okolo základny, přidat dvě věže, co mi rozstříleli po posledním útoku, postavit těžkou továrnu a pár těžkých tanků, abych je mohl poslat na obranu strategické budovy dole. Chtělo by to pár vrtulníků, abych mohl zaútočit na ty tanky za řekou a bitevní loď na obranu přístavu. Ale co si mám z toho sakra vybrat dřív ... ale ne! Teď nemůžete útočit! Právě se snažím těžce získané peníze investovat. Továrno - okamžitě stavíme těžké tanky!
Firma XEN Games představuje hru s názvem Strategic Assault ve verzi 1.8, která je plnohodnotnou Real Time Strategy na naše PDA. Pojďme se podívat, jak se vešla na tak malinkatý displej.

Naprogramovat RTS na PDA je opravdu jeden z nejtěžších úkolů. Alespoň podle mého názoru. Ne že by to bylo tak těžké, nebo graficky či hardwarově náročné, ale problém je v displeji. Jestliže totiž má vše probíhat v reálném čase, je třeba reagovat hodně rychle. Nejde si zastavit, naplánovat a pak všechno spustit jako v SimCity 2000 . To ale musíte mít o všem dokonalý přehled! Což v kostce znamená vidět toho co nejvíc, nejlépe na 21" monitoru při rozlišení 1280x1024. Už tušíte? Je tu překážka v podobě velikosti displeje a to opravdu značná.

Hra se instaluje z PC a na PDA zabere 1,2 MB. Demo verze umožňuje zahrát si první 4 mise, ale nemáte k dispozici těžkou továrnu a tím máte jen slabší jednotky. Registrační kód se zadává až přímo ve hře.

Hned úvodní obrazovka dává tušit, že boje budou opravdu tuhé. Nenechte se uchlácholit romanticky zapadajícím sluncem. Ta tmavá silueta pod ním je totiž tank. Ve spodní části je menu kde si můžete vybrat Play a tak pokračovat tam, kde jste minule skončili. Předem vás varuji, že pokud PDA usne a hru se vám nepodaří zavolat zpátky, záznam u dohraných misích se neaktualizuje a tak při příštím spuštění musíte projít znovu mise, které jste už dohráli. Mě se to stalo jen jednou, protože hra se po vypnutí PDA probouzí jak v menu tak ve hře bez problémů. Jen zapnete PDA a tanky na vás okamžitě útočí :-)

Přímo z hlavního menu si pomocí Previous Mission můžete zahrát kteroukoli z odehraných misí. Poznáte je jednoduše - jsou zelené. Další dvě položky v Menu jsou Quit, která má standartní funkci a pak Load mission pack, což jsem si vyzkoušet nemohl, protože žadný nemám. Ono to stejně na kliknutí nereaguje, tedy usuzuji, že Mission Pack je třeba doinstalovat, aby tato možnost fungovala.

Ve spodní čtvrtině je menu. Obsahuje pět položek:

Radar umožňuje vidět celou herní plochu. Zamodralý čtverec ukazuje místo, které právě vidíte na obrazovce. Dá se s ním pohybovat - kliknete a držíte, tažením posunujete po herním plánu a ten vidíte na obrazovce. Je to perfektní systém! Strašně jednoduše a rychle se dostanete kam potřebujete. Dále jsou tady čísla 1 až 4 pro výběr skupiny a šipky do 4 světových stran pro rychlejší posun po herním plánu. Tady bych měl námitku - radar samozřejmě zmizí, jakmile přepnete na jakoukoli jinou položku v menu, ztratíte přehled o pohybujících se nepřátelích, kteří zaútočí právě když to nebudete čekat. Dostat se někam na mapě jen pomocí joysticku je hrozně pomalé. Já bych uvítal, kdyby v menu byl trvale vidět radar.

Group vám umožní kompletovat maximálně 8 jednotek až do 4 útočných skupin. Je to velice užitečný nástroj. Jednotky v ní pak reagují na rozkaz útoku nebo přesunu hromadně. Při sestavování skupin je třeba brát v úvahu, že každá jednotka se pohybuje jinou rychlostí. Není dobré kompletovat těžký tank s vrtulníkem. Trošku mi trvalo, než jsem přišel na to, jak přidat jednotku do skupiny, ale je to jednoduché. Prostě tu jednotku(ky) označíte a kliknete na "+" u skupiny, kam ji chcete přidat. Pokud jednotku chcete naopak odebrat, kliknete na ní ve skupině a dáte "-".

Pomocí Build stavíte jak budovy tak všechny bojové jednotky. Vyberete si co stavět a dáte build. Budovy pak musíte umístit někde v blízkosti základny. Tady jsem zjistil hned dvě nesrovnalosti. Některé budovy nelze postavit tak daleko, jak je má od sebe nepřítel. V jedné misi jsem dokonce musel postavit továrnu na břehu, čímž jsem se vystavil útokům z vody. Je zvláštní, že nepřítel může stavět obrané zdi a střílející věže v mnohem větší vzdálenosti. Druhý problém je trošku horší. Pokud totiž kliknete na build dvakrát, nebo se vám nepodaří postavit objekt, dáte rozkaz jednotkám, která máte označené. Takže najednou zjistíte, že Resources nabíhají pomalu a to z toho důvodu, že vám nepřítel obsadil strategickou budovu, kde jste sice nechali 4 těžké tanky, ale omylem je odvolali zpátky na základnu. Je to velký problém, který může rozhodnout celou bitvu! Já jsem se to naučil řešit tak, že než jdu stavět, označím prázdný prostor a tím zruším výběr jednotek.

Light Factory umožní stavět Jeep, který nemá žádné pancéřování, ale je hodně rychlý a dobře se s ním obsazují nepřátelské základny. APC je bojové vozidlo pěchoty, ale protože tady žádná pěchota není, jedná se o rychlé slabě pancéřované vozítko. Light tank je rychlý tank, ale není tak dobře pancéřovaný. Battle tank je taková zlatá střední cesta mezi rychlostí a pancéřováním. No a pak pomalu se pohybující střílející pevnost Heavy Tank. Ten vydrží hodně, ale je stráááášně pomalý. Launcher je klasický raketonosič, který se pohybuje velice pomalu a je hodně zranitelný. Narozdíl od všech tanků střílí rakety, které jsou naprosto zničující. Navíc mají daleko větší dosah. Pokud tedy první obranou linii budou tvořit těžké tanky a za nimi se budou schovávat raketonosiče, jste v podstatě neporazitelní.

K dispozici je jedna letecká jednotka Helicopter. Ta se přesunuje velice rychle, ale platí pro ní to samé, jak pro Launcher. Ale útočná skupina sestavená jen z vrtulníků může velice rychle a efektivně zaútočit na nepřítele kdekoli.

Postavení Docks není tak jednoduché. Musí být blízko základny a hlavně na vodě. Umožní vám stavět obojživelná vznášedla Hovercraft a bitevní lodě Gunaboat. Pokud budete hrát misi, kde je hodně jezer a srategické budovy na ostrově, potom doporučuji postavit jen pár obojživelníků a ostrov bránit loděma. Doplňte to ještě o pár vrtulníků a budete relativně krytí.

Poslední co můžete postavit je obranná Wall a Plasma tower. Oboje jen do určité vzdálenosti od základny. Věž ještě navíc vedle zdi a né za ní, protože jinak nebude moct střílet na nepřítele a bude střílet do zdi, dokud ji nerozstřílí. Takhle pomůže akorát nepříteli.

Info vám dám informace o jakékoliv jednotce. V případě nepřátelské pouze o budově. Vše se dá stavět samozřejmě za příslušnou částku. Bez Resources do Build nelez! Jak je získáte? Stačí obsadit a udržet Strategic Building. Z šedivé barvy se stane béžová, tedy vaše. Obsazení budovy ale neznamená, že vám zůstane natrvalo! Je třeba ji udržet proti útokům nepřítele. Věřte ale, že útoky bude pořád zkoušet, protože hru jde vyhrát jedině tak, že máte početní převahu jednotek a rozstřílíte nepříteli základnu. To znamená že máte více Resources. Jenže ty se vám načítají postupně a tím rychleji, čím více strategických budov máte. Takže na vítězství v podstatě potřebujete více strategických budov než nepřítel. Protože jinak má početní převahu a neudržíte je. Je pak hodně smutné pozorovat, jak vám likviduje jednu jednotku za druhou a vy nemůžete vůbec nic dělat, protože nemáte Resources na postavení čehokoli.

Tím jsme si vlastně řekli, jaká je strategie hry. Musíte hodně rychle obsadit strategické budovy a hlavně je udržet proti útokům. Často jsem musel opakovat misi, protože jsem na začátku usnul na vavřínech a velice rychle jsem skončil. Počítejte s tím, že se neubráníte ani útokům na základnu! V Menu si můžete pomocí Options nastavit, zda zvuk bude off, on (tady pozor,chvíli trvá, než se to po kliknutí přepne narozdíl od ostatních voleb, které jsou tam hned), nebo bude hrát jen Music či pouze zvuky FX. Ty jsou jednoduché a opravdu pěkné. Hudba spíše připomíná začátky na PC se speakerem. Je tam jediná a hraje pořád dokola. Má jednu nepříjemnou pasáž, která mě hodně tahá za uši, ale když jste zabráni do akce, je to docela příjemné pozadí.

Obtížnost můžete nastavit na dvě úrovně - Easy a Normal. Vypozoroval jsem, že při jednoduší hře jsou útoky méně agresivnější a Resources nabíhají pomaleji. Čekal bych, že naopak poběží rychleji. Ale některé mise jsem jen těžko dohrával na Easy.

Tanky jsou přeci jen na můj vkus dost blbé. Pokud mají někam dojet, zásadně objedou základnu z té větší vzdálenosti, takže jednotka k nepříteli dorazí roztroušená a nepřítel ji v klidu rozstřílí. Vaše jednotky taky klidně rozstřílí vlastní budovy! Pokud totiž v palebné dráze na nepřítele stojí, nepopojedou si a útočí z místa. Nejdřív vám tedy rozstřílí továrnu a pak klidně útočí dál. Pokud je někam postavíte, nemáte šanci jím říct, aby se nehnuly z místa. Klidně si za nepřítelem odjedou o obrazovku dál, pokud je vyporovokujete palbou. Vy je pak hledáte anebo rovnou přijdete o strategickou budovu, protože ji nemá kdo bránit. Oni se totiž zpátky nevrací.

Co k tomu všemu dodat ještě na závěr? Především musím přiznat, že je to ta nejlepší RTS co jsem na PDA hrál a to i s nedostatky. Předpokládám, že budou v některých z budoucích updatů opraveny. Hra je na můj vkus příliš rychlá. Měla by být tak o pětinu nebo čtvrtinu pomalejší. Nebo mít možnost nastavit rychlost hry. Musíte opravdu reagovat hodně rychle a to hned od začátku. Pokud se vám podaří obsadit všechny strategické budovy a udržet je, máte vlastně vyhráno. Jenže nepřítel to ví. Dělá to samé.

Já mám raději herní sytém, kdy mi průmyslová vozítka jezdí cokoliv těžit a já se mohu soustředit na zdokonalení a zabezpečení základny. Časem začnu stavět armádu, kterou vyšlu na útok. Tady je ale tato strategie nemožná. Musíte jak bránit základnu, tak strategické budovy, jinak totiž přijdete o tak drahocenné Resources. Pojem Real Time je zde opravdu na místě!

V celkově 15 misích, které jsou k dispozici si zábavu opravdu užijete. První z nich je navíc jakýsi tutoriál, který říká co máte postavit a nepřítel v ní je pasivní a neútočí. Někdy budete na poušti bez vody, jindy budete rádi za každou píď pevniny. A až to všechno dohrajete, můžete si koupit Forest Fire mission pack, který je už k dispozici.

Pokud jste příznivcem RTS tak by rozhodně Strategic Assault nemělo chybět na vašem PDA. Pokud ne, zkuste si demo, třeba vás to přesvědčí.

Všechny obrázky byly zachyceny použitím programu Pocket Controller Professional jedinečné aplikace pro vzdálené ovládání vašeho zařízení přímo z desktopu.