SPB Mobile Shell aneb ergonomie ovládání PPC v praxi

21.2.2007, Falco, recenze
Jste spokojení s ovládáním svých kapesních miláčků? Ne, opravdu se neptám na ovládání manželů/manželek menšího vzrůstu, ale na ovládání kapesních zařízení se systémem Windows Mobile:-). Chtěli byste je ovládat jednou rukou? Líbí se Vám systém ovládání TomTom? Pokud souhlasně přikyvujete, posaďte se a před přečtením tohoto článku si sežeňte $29.95 - na konci recenze je budete nejspíš potřebovat.
Kapitoly článku:
  1. SPB Mobile Shell aneb ergonomie ovládání PPC v praxi
  2. Připravte si palec, pozóóór ... teď!, uživatelská nastavení, závěr, hodnocení

Připravte si palec, pozóóór ... teď!

Jedna z věcí, která mne velmi vadila na ovládání PPC je to, že díky miniaturním ikonám/tlačítkům (obzvláště u hrany displaye) musíte někdy vytáhnout stylus i pro prachsprosté ovládání PDA (na displayích kompaktních přístrojů, v poslední době tak oblíbených, je tento problém ještě zřetelnější). Vyhledávání v kontaktech je dalším typickým příkladem zbytečného popichování displaye. Pro tyto, ale ani pro řadu dalších činností nebudete již stylus potřebovat a po nějaké době zjistíte, že ho využíváte již jen pro vkládání znaků (pokud tedy nepoužíváte FullScreen Keyboard, nebo nemáte extrémně tenké či šikovné prstíky :) ). SPB v této aplikaci vytvořila výborný systém ovládání, ne nepodobný např. velmi populárnímu rozhraní v TomTom Navigatoru.

Ikony jsou dostatečně velké, aby je bylo možné stisknout palcem, takže na ovládání v tomto případě stačí jedna ruka. Pod jednotlivými ikonami se skrývají jak přepracovaná a doplněná menu z OS či nabídka instalovaných aplikací, tak také nově vytvoření zástupci pro přístup k specifickým úkonům. SPB Menu zde tvoří jakýsi rozcestník k dalším aplikacím, potažmo nástrojům.

V nových skupinách jsou sdružené úkony či aplikace, které k sobě logicky patří a je jen otázkou cviku, a poměrně krátkého času, zvyknout si na toto logické uspořádání. Rád bych ale upozornil, že toto rozložení je silně návykové a jakmile si na něj zvyknete, bude návrat ke "klasickým" WM poměrně obtížný.

V menu Kancelář nalezneme další tři skupiny s názvy Kancelář, Příslušenství a Hry. Zatímco obsah druhé a třetí skupiny koresponduje se skupinami v Programech WM, první skupina obsahuje odkazy na skupinu aplikací z rodiny MS "Pocket"Office.

Narazil jsem na jednu zajímavost a to zdvojení aplikace Kontakty. V menu Organizer naleznete kontakty od SPB, které díky integrovanému dialpadu zapadají do systému "ťukni_a_najdi", oproti Kontaktům v menu Kancelář, kde naleznete klasické Kontakty Microsoftu, aneb "vytahni_stylus_stref_se_a_najdi". Bohužel ani jedna z aplikací při vyhledávání nepodporuje diakritiku, takže pana Čepičku budete v obou aplikacích hledat obtížně.

EDIT:
Na upozornění Osche jsem se ještě jednou vrátil k do-otestování SPB Kontaktů a musím konstatovat, že v této aplikaci diakritika opravdu funguje! Z nyní, již opravdu podrobně, testovaných "háčkovaných" písmenek jsem neuspěl pouze s "Ž". Omlouvám se za tuto dezinformaci, ale pravděpodobně jsem při prvním testování zkoušel zrovna nějakého "Žižku", nebo jiné nefunkční jméno. A vzhledem k minimu aplikací, které diakritiku podporují, jsem i Mobile Shell šoupnul do jednoho pytle k ostatním.

Uživatelská nastavení

Drobná uživatelská nastavení, jakožto i integraci dalších pluginů do shellu, můžete provést v menu Nastavení, ikonka "SPB Mobile Shell" (kdo by to čekal, že?). Vzhledem k tomu, že jednotlivé záložky jsou kompletně počeštěné, jednotlivé volby jasně srozumitelné (jak můžete vidět na následujících obrázcích) a nabídka nastavení velmi omezená, chtěl bych se pozastavit jen nad dvěmi vychytávkami.

Jednak je to už zmíněná záměna Kontaktů za SPB Kontakty na obrazovce Dnes. SPB Kontakty, mě osobně, vyhovují lépe a přehození (jak je vidno z druhého obrázku) opravdu není složité :) . Na dalších obrázcích pak vidíte výsledek aplikované změny barevného tématu (nebo snad témata? - každopádně je naleznete na záložce Téma :-) ), spolu s novinkou, na kterou bych rád upozornil.

Je jí obrazovka nazvaná "Nyní", která poskytuje základní informace ze systému (čas, síla signálu GSM, stav baterie), spolu s náhledem na počet přijatých/nepřečtených mailů, SMS zpráv a nepřijatých hovorů. V dolní části pak obsahuje upozornění na nejbližší schůzku. Pro někoho, kdo nepoužívá úkoly (nejsou na této obrazovce viditelné) a nemá příliš nabitý kalendář, může být tato obrazovka příjmenou změnou v porovnání s klasickou podobou obrazovky Dnes.

Závěr, hodnocení

Od doby, kdy jsem si poprvé nainstaloval PolcketPlus, mi SPB přijde jako společnost, která si dala za úkol dotahovat WM na uživatelsky přijatelnou úroveň. MS uvaří kaši a SPB ji posype kakaem, dá na ni stroužek másla a ještě Vám k tomu dá lžičku. Je smutné, že za opravdu mobilní rozhraní si stále musíme připlácet. I když některé nedostaky se s příchodem nového OS odstranily - zde mluvím např. o DialPadu, kde jsem kdysi u Tre650 (s PalmOS) chválil ikony na zapnutí hlasitého handsfree, mute, atp. a naopak haněl titěrné ikony WM2003SE nutící nás použít stylus. WM5 je o krůček dále, DialPad je již opravdu jinde, ale systém ovládání OS jako celku je, svou snahou přiblížit se rozhraní desktopových Windows, mimo použitelnost. Recenzovaná aplikace je, jak je u SPB dobrým zvykem, bezkolizní, uživatelsky přívětivá, překvapivě svižná a to i na rozpaky vzbuzujícím procesoru TI OMAP850. Je jednoznačně zaměřená na pohodlné telefonování (to pro cihlaře) a celkový uživatelský komfort při ovládání PDA. Stylus budete potřebovat již jen při psaní textů, nebo po obědě místo párátka, jelikož na ovládání bohatě vystačí palec jedné ruky. Celkově hodnotím aplikaci jako povedenou, dobře navrženou, takže nevadí ani omezené možnosti uživatelského nastavení. Stabilitou, celkovou koncepcí a velkou užitnou hodnotou si zaslouží minimálně vyzkoušení a ode mne hodnocení 90%.

SPB Mobile Shell si můžete stáhnout pro vyzkoušení přímo ze stránek výrobce a to jak v podobě instalátoru pro PC, tak ve formě .CAB souboru pro PDA. Cena produktu je proklamovaných $29.95 a trial funkční 14 dní. Případný nákup aplikace je možný přes tento e-shop