Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Snails: Bojoví šneci

30.11.2004, hrtak, recenze
Přijde Vám nadpis ujetý? Ale skutečnost je opravdu tak :-). Velice oblíbená hra jak na Pocket PC tak na Palm se Vám přichází představit. Podobnost s Worms z PC je nasnadě, ale to je jen dobře. Přináší na naše displeje výtečnou zábavu, která se zejména při hře dvou lidí stává téměř návykovou záležitostí. Proto neváhejte a vydejte se s námi za dobrodružstvím jménem Snails.
Některé hry jsou prostě notoricky známé. Worms jsou na monitorech k vidění už od roku 1994 a nejnovější Worms Forts: Under Siege se právě dostávají na pulty obchodů. Princip je jednoduchý, ale geniální - na libovolné ploše se prohánějí dvě skupinky postaviček, jejichž jediným cílem je jen a pouze vzájemná anihilace. Hra je dělána s vtipem a odstupem, ale ta největší zábava je až při více lidech... Ale kde jsem to začal? No ano, že některé hry jsou notoricky známé. Na PDA jsou to třeba i naši Snails.



Jak jste jistě již z úvodu článku pochopili Snails jsou z velké části kopií skvělých Worms, ale rozhodně se za to nestydí, vždyť už postavičky hlemýžďů vypadají jako takoví červíci s ulitou na zádech. I když on takový šneček s brokovnicí v ruce vypadá celkem drsně.... nebo spíše směšně? Ale o čem hra je? Tři mocné hlemýždí klany (Moogum's, Lupeez a Noogins), bojují mezi sebou o nadvládu nad světem Schnoogie a nebojí se použít jakoukoliv brutální metodu. Hra obsahuje tři kampaně, za každý klan jednu, s tím, že jsou odstupňované podle obtížnosti. Samotná kampaň se vždy skládá z 3+1 "příběhů", každý příběh se skládá z několika map, po jejichž projití se vám odemkne nová zbraň, kterou si odnesete do dalších bojů.




Z farmy do vesmíru a zase zpět


Trošku škoda je, že v jednotlivých kampaních se mapy stále opakují. Pevně věřím, že napsat jednotlivé mapy by nebyl zas takový problém. I když na druhou stranu kdo ví, ne každý z nás má k dispozici gigovou kartu. Ale když už jsme u těch map a prostředí, tak proč je trošku nerozpitvat. Mapy mužeme rozdělit na normální a zvláštní. Za normální můžeme uvést jako příklad Grat Wall of Slims (ehm, velká šnečí zeď postavena roku 228BTS jako prevence proti Barbaru Lupeezovi, ale nyní slouží zejména jako cíl turistů, nebo jako bitevní pole ;) z nestandartních dám za příklad mapu La Mere de Vos (podmořský vrak stejnojmenné lodi piráta-snaila LeSchnooga), ale ptáte se proč nestandartní? Imho zas tak těžké to není, voda nadnáší a tak snailíci doskočí dál, zbraně reagují jinak..... a napalm funguje ;-)). Levely jsou kompletně ničitelné a často vás zničení některého kousku překvapí. Například střelba do ovečky odkryje její kostru, pod vrakem zmiňované lodi se nachází směrovka na Atlantidu atd.




Smiles


Snailíci jsou prostě vtipní, stačí se pouze koukat a různé narážky a vtípky uvidíte, kde se jen dá. Již zmiňované průpovídky ke každé mapě, příběhy během kampaně, objevování pod zničenou plochou, ale hlavně hlášky, které padají když snailíci střílí, umírají, utíkají (Hejbni ulitou!) a nebo když si počítacový hráč promýšlí svůj tah. (Teď dělá fotokopie peněz, prosím čekejte :). Hlášek je opravdu spousta a jsou perfektní, problém pak je když se človek poťouchle usmívá v MHD a ostatní cestující si div neťukají na hlavu... Jediným problémkem by pro našince mohla být angličtina, ale zase základy zná snad každý... ;-).




Bojuj!


K boji snailové používají kde co, od palných zbraní jako pistole, brokovnice nebo rotačák, přes výbušné rakety, bazuky a nukleární hlavice po blechy, moskyty a červené mravence. Zbraně se rozděleny do pěti skupin, používají se buď klasicky, dálkově a nebo se navedou samy. Trošku mi proti Worms vadil menší výběr, který se rychle okouká a hlavně některé zbraně nemají témeř žádné praktické využití, jako příklad uvedu brokovnici, ke které máte snad vždy lepší alternativu. Znatelně mi chyběla zbraň typu plamenomet, protože zde snad skoro není vhodný prostředek kterým by se dalo zasáhnout více protivníku najednou (nukleárku nepočítám) a pak také Wormovské věci jako ninja lano, traverzy nebo svářečka na hloubení tunelů. To mi připomíná jeden z neduhů, kdy se po odstřelení převisu nemůžete dostat pryč skokem, ale musíte využít transportu padákem z horního okraje obrazovky, což mimo jiné znamená ztrátu kola... Nevyváženost je pak znát když začnete využívat hlavně pár zbraní, které dokáží zabít na jednu ránu - tedy hlavně napalm gel a otravný plyn. Já nakonec taky proti "nedokonalé" AI začal používat zákopovou techniku, kdy si mortarem vyhloubím chodbičku, ve které se schovám, a nepřátele vyřídím na dálku... AI když nevidí poblíž cíl, tak nic neděla a pustí vás opět k tahu. Jinak bych řekl, že je při střelbě skoro neomylná. No to nic, je to jen proti počítači, člověk je přeci jen o něco chytřejší ;-).




Zpracování & ovládání


Graficky je hra téměř úžasná se skvělým zpracováním, o mapách jsme si již říkali, ale nejúžasnější jsou samotní snailíci, lezou skáčou, schovávají se do ulit, když na ně dopadne bomba smutně po ní vyvalují oči, při násilné smrti vám také ukážou jeden z několika kousků. Výbuchy, oheň unášený větrem, zvuky vše super. A při odpalování dálkové střely dokonce Snailíci koukají dalekohledem. Navíc snad každé příslušnici nežného pohlaví přišli strašně roztomilí :-). Hudbu jsem osobně po chvilce vypnul, moc se mi nezdála. Ovládání je vyřešeno sympaticky, dá se hrát jen pomocí stylusu i jen za použití HW tlačítek, ale asi nejlepší je jejich vzájemná kombinace. V levém horním rohu je pak umístěna minimapka, která slouží mimo jiné i k ovládání dálkových zbraní. Problém s pohybem z děr jsem již zmínil, ale to mnohem horší teprve příjde, herní fyzika má někdy slabší momenty a tak se může stát, že jeden pixel způsobí, že vámi ovládaný snail skočí, zřítí se do propasti ze které není úniku a celý tah jde vniveč. Prostě bezdůvodné skákání postaviček je asi největší chybkou (nebo spíše hrubkou...).




Až ve dvou je to super


Do této chvíle jsem mluvil hlavně o kampani a hře jednoho hráče. Po dokončení máte ještě možnost trénovat proti počítači ve volném režimu, ale pak už přichází na řadu to nejlepší, tedy souboj s živým protivníkem. Pokud nemáte to štestí, že by se ve vašem okolí nacházelo druhé PDA je tu možnost tzv. "hotseatu", tedy že se hraje na jednom zařízení, které se střídá v prackách obou hráčů. Samotná hra začíná volbou barev, počtu hráčů a nákupem zbraní z vašeho omezeného rozpočtu (nakoupit se vám ale může i automaticky...). Pak se už zbývá jen pustit do boje proti sobě. Předem vás jen musím varovat, že hra v tomto mód je velice návyková, zvláště když se sejdou hráči, kteří už ví co a jak použít... :-).


reklama