Samsung TouchWiz: uživatelské rozhraní a přehled aplikací

23.10.2009, Pavel Koza, recenze
Společnost Samsung, stejně jako většina ostatních výrobců mobilních zařízení se systémem Windows Mobile, výrazně zapracovala na vzhledu i užitnosti základního systému od Microsoftu. Své řešení nazvala Samsung TouchWiz.

Fotoalbum

Když už Samsungy umí tak pěkně fotit, určitě by to chtělo i nějakou povedenou aplikaci pro prohlížení pořízených snímků. A právě pro tyto účely je na zařízení předinstalovaná aplikace Fotoalbum. V základním zobrazení vidíte buď abecedně seřazený seznam složek obsahujících alespoň jeden obrázek, nebo všechny obrázky seřazené podle data pořízení v jednom dlouhém sloupečku.

Pro automatickou přehlídku všech fotografií si můžete vybrat režim Prezentace. Změny obrázků být vyplněny efektem, k dispozici je přes 20 různých prolínaček či jiných více či méně efektních přechodů; pokud si chcete užít všechny, stačí zapnout náhodný efekt. A jako takový bonus si můžete na pozadí pustit oblíbené MP3 písničky.

Pokud si potrpíte na efektní animace a vůbec "high-tech" ovládání, stačí v základním zobrazení zařízení natočit o 90 stupňů a hned máte k dispozici 3D zobrazení náhledů fotek na takovém karuselu, kterým můžete prstem otáčet a rychle tak hledat tu pravou. Případně je možné přepnout na dvourozměrné zobrazení a mít tak náhled na 20 fotek na jedné obrazovce.

Celkem vzato má aplikace Fotoalbum zajímavý potenciál, bohužel hlavní problém se jmenuje optimalizace. Většina operací je totiž k uzoufání pomalá i na velmi rychlém, 800 MHz procesoru. Je samozřejmě fakt, že velikost kvalitní pětimegapixelové fotografie není zanedbatelná, ale jednoduše existuje dost aplikací, které to samé umí mnohem lépe. Uvidíme, jestli se v dalších verzích dočká aplikace vylepšení.

Editor videa

Trochu překvapivě je přímo na zařízení k dispozici i jednoduchý editor videa. Samozřejmě se nejedná o žádné Sony Vegas Movie Studio, ale jednoduchý nástroj nabízející základní úpravy videa ve třech režimech.

Prvním režimem je režim podobající se klasickému "stříhání" asi nejvíce. Podobně jako všechny ostatní se skládá z několika kroků. Nejdříve si vyberete seznam videí i statických obrázků a vytvoříte si z nich pracovní materiál. V následujícím kroku tento materiál upravíte, nastavíte délku zobrazení statických obrázků, přechody mezi jednotlivými scénami videa, aplikujete jednoduché filtry, přidáte textové komentáře a v případě potřeby i přidáte hudbu na pozadí. V předpoledním kroku si můžete prohlédnout náhled toho, co jste vytvořili a pokud se vám to líbí, můžete vytvořit výsledný film, jako je například tato krátká ukázka na YouTube.

Druhým režimem je hudební film. Ten je určený k "uměleckému" představení vybraných fotografií jako filmu se zvukovým podtextem. K dispozici je několik (celkem 10) různých stylů, kde se z vašich fotografií například vytvoří staře vypadající a silně zrnící černobílý film, fotografie objevující se na školní tabuli atp. Vše je opět řešené pomocí průvodce, kde si v několika krocích vyberete styl, vhodné fotografie, hudbu na pozadí, nějaký úvodní titulek a pokud se vám bude výsledek líbit, vytvoříte si pěkný filmeček.

Posledním režimem je automaticky střih, který nějakým, pro mě bohužel záhadným způsobem sestříhá existující nahrané video do videa kratšího. Nic se zde nedá nastavit, pouze si vyberete, jestli je chcete stříhat klip založený na změnách režimu priority celé scény, pohybu objektů nebo měnících se výrazů.

Celý editor videa je prostě roztomilý kus software a i když samozřejmě není možné očekávat profesionální výsledek, pro pobavení i k oslnění méně technicky zběhlých známých to bohatě stačí. Za asi jedinou chybějící funkci považuji nemožnost vytvořené video ihned nahrát na YouTube nebo jiný podobný server.

Smart Reader

K aplikacím mající přímou souvislost s fotoaparátem patří i Smart Reader, což je jednoduché OCR pro rozpoznávání textu ve fotografiích. Aplikace pracuje v několika režimech podle toho, co chcete fotit a z čeho chcete rozpoznat text. Základem je focení vizitek, které je (podobně jako mnoho dalších foto-operací) zcela automatické. Objeví se rámeček, do kterého musíte obraz vizitky zacílit. Jakmile se nějaká vizitka objeví v záběru, rámeček zezelená a aplikace se pokusí zaostřit. A pokud se jí to povede, vizitku vyfotí, následně automaticky rozpozná obsah a pokusí se zjištěné informace umístit do správných polí kontaktního formuláře. Vy už je pak jen zkontrolujete a případně upravíte.

Podobně pracuje druhý režim, ve kterém se rozpoznává celý dokument. Zde už to je to automatické jen z části, fotografii musíte pořídit ručně. Převedení textu se ale provede opět ihned poté plně automaticky. K dispozici jsou ale pouze dva slovníky (anglický a francouzský), takže na rozpoznání českého textu musíte zapomenout; anglický text to ovšem zvládá rozpoznat velmi přesvědčivě. A když už program obsahuje dva slovníky, proč rozpoznaný text rovnou nepřeložit do francouzštiny:) A to jak v offline režimu, kdy zařízení rozpozná text na vyfoceném obrázku, tak i online kdy stačí namířit foťák na nápis a program ho automaticky přeloží, bez nutnosti snímek fotit.

I když vzhledem k dostupným jazykům a neschopnosti efektivně rozpoznávat češtinu nebude pro většinu uživatelů aplikace Smart Reader dvakrát užitečná, je to výborný příklad toho, kam až se mohou schopnosti mobilních zařízení dostat. Především ten "online" způsob překladu slov mi učarovat a věřim, že se někdy v budoucnu dočkáme i počeštěné verze.

Communities

Hitem posledních let není informace pořizovat, ale sdílet je s kýmkoliv, kdo o ně projeví zájem. Takže mnoho uživatelů chce co nejrychleji dostat vyfocené snímky na některý z populárních serverů, jako je Facebook, Flickr, Friendster, MySpace, Photobucket a Picasa. Stačí se přihlásit a pak můžete vesele uploadovat, bez nutnosti do procesu zapojovat stolní počítač. Nahrávané fotky je možné zmenšit a rovněž můžete nahrávání pouze nastavit a odložit na pozdější dobu, kdy například budete připojeni přes rychlejší připojení.

Já zkusil úspěšně nahrát pár fotek na Picasu a výsledek si můžete prohlédnout zde.