Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Recenze navigace Garmin GPS 10 Deluxe

21.10.2006, basic, recenze
V dnešní době je na trhu navigací tolik, že už pomalu začíná být probém se v nich vyznat. Existuje však jedna, pravda ne příliš známá, avšak pozornost uživatelů PDA si určitě zaslouží. Garmin, největší výrobce GPS, má také největší zkušenosti s navigací a na zpracování tohoto zařízení je to opravdu znát. Už při zběžném pohledu zjistíte, že máte před sebou něco výjimečného, co si zaslouží bližší prozkoumání.
Při hledání vhodné nové Bluetooth GPS se mi dostala do ruky Garmin GPS 10 Deluxe. Okamžitě mne zaujala natolik, že jsem se rozhodl napsat o ní tento článek. Za zapůjčení zařízení děkuji firmě KONSIGNA Handel k.s.

Vzal jsem si tedy tuto GPS domů. Krabici velikosti jednoho dílu Tolkienova Hobbita lze z jedné strany, podobně jako knihu, otevřít a prohlédnout si, alespoň v náznaku, možnosti získaného zařízení. V případě zakoupení v ČR dostanete k této krabici ještě CD s autoatlasem ČR a topomapou ČR. Poté již plni očekávání nevydržíte a krabici stejně jako já otevřete a vytáhnete z ní bezpečně zabalenou, překvapivě těžkou a velmi precizně vypadající GPS, nabíječku do auta, instalační příručku v češtině a v angličtině, menší krabičku a v ní 3 CD s uliční navigací po Evropě pro váš laptop nebo PDA.




Instalace


Nastává pravý okamžik k instalaci, protože občas používám postarší Garmin Legend, mám již v PC nainstalovaný MapSource, program pro přenos dat mezi GPS a PC, došlo pří instalaci pouze k aktualizaci ovládačů a přihrání nových map. Poté jsem spároval GPS s PDA a nainstaloval Garmin Que, čímž se z mého PDA stala plnohodnotná GPS navigace Garmin. nRoute ji udělal z notebooku. Teď již nestálo nic v cestě natažení vybraných map do PDA a mohl jsem vyrazit na cesty.




Praktické zkušenosti


S navigací Garmin jsem najezdil přibližně 3 500 km po celé České republice, asi 50 km na kole v Křivoklátských lesích a prošel 15 km v Krkonoších a Adršpachu, tam jsem také vyzkoušel možnost využít modul s jiným software, konkrétně SmartMaps a OziExplorer. V autě byla navigace za předním vyhřívaným sklem, které mírně odrušuje přijímaný signál. Zhoršení signálu bohužel nelze kompenzovat externí anténou, pro niž na tomto přístroji není konektor, což je spolu se starším chipsetem asi největší nevýhoda. Při pěších procházkách a na kole byla buď ve fotobatohu nebo v ledvince na zádech. Informace o přesnosti se pak v autě pohybovala většinou v rozmezí 2–10 metrů, přičemž reálná přesnost byla vždy vyšší a navigace vždy ukazatel usadila na správnou pozici na cestě. Při jízdě na kole nebo pěší chůzi se přesnost držela stabilně poblíž dvou metrů, s výjimkou skalního města, kde informace o maximální chybě překračovala i 20 m avšak na ukazatel polohy byl solidní spoleh, navíc se v případě zvětšení odchylky objevil kolem ukazatele polohy kroužek vyznačující maximální odchylku graficky. Velkou měrou k této přesnosti přispívá také podpora WAAS/EGNOS i v navigačním programu.

Kdo se již setkal se zařízeními Garmin, jistě ho nepřekvapí široká konfigurovatelnost tohoto navigačního systému, od možností zobrazení, přes volby optimalizace trasy, až po práci s body zájmu. To však nemusí odrazovat ani méně technicky zdatné uživatele, protože i v základním nastavení pracuje navigace velmi spolehlivě a neočekává od Vás žádné složité zásahy. To, že navigace podle času západu a východu slunce pozná, jestli je den nebo noc a podle toho zvolí barevné schéma, je zde samozřejmostí. Naopak vítaným vylepšením je podobná informace o stavu baterie připojené GPS.




Navigace a ATLAS 10 R


Jezdíte-li po České Republice, jistě vás potěší podrobný autoatlas ČR. Pokrytí odpovídající 100% uliční sítě je dnes již samozřejmostí, tuto podmínku splňuje i A10R. Co však nabízí navíc?

Za oněch 3500 km se mi nestalo, abych vjel na nezpevněnou cestu, nebo byl naveden do jednosměrky, popřípadě tvrdošíjně naváděn na neexistující silniční spojení. S jedinou výjimkou pro dojezd k chatě v Krkonoších již nebyla jiná možnost, než jet po obslužné komunikaci, i tu však navigace znala a bez problémů mě na ni navedla.




Množství bodů zájmu uspořádaných do kategorií je možno zobrazovat také podle vzdáleností od aktuální pozice a blízkosti trasy. Ne nezajímavou možností je zakázání manévrů jako otáčka do protisměru, nebo právě povolení, či zákaz nezpevněných silnic. Možnosti nastavení objížděk dle volby silnice nebo dokonce celých oblastí s nastavitelnou platnosti posouvá možnosti plánování trasy o pořádný kus dopředu. Můžete tak při plánování dovolené nebo služební cesty podle informací o objížďkách a místech, kterým je lepší se vyhnout, připravit itinerář dle svých představ. To, že navigační program funguje zcela stejně, ať již máte připojenu GPS, nebo si jen tak prohlížíte mapu, popřípadě plánovanou, či projetou trasu, vám jistě ušetří již tak zkoušené nervy.




Záznam projeté trasy, tak tuto funkci jistě většina z vás zná, jenže je v každém programu tato funkce reálně použitelná? I zde si dali inženýři Garminu záležet, aby také ne, mají s tím mnohaleté zkušenosti. Tak podrobnou analýzu projeté trasy budete jinde hledat jen stěží.




Turistická mapa TOPO 50


Protože má váha díky sedavému zaměstnání stoupla z jedenasedmdesáti na téměř sto, stala se mým oblíbeným sportem cykloturistika a abych z toho něco měl, volím si cesty členitým terénem, lesními cestami, případně prokládané lehčími výstupy. To je přesně ten okamžik, kdy využiji přiloženou turistickou mapu TOPO 50. V mapě najdete značené turistické stezky, vrstevnice a spousty bodů zájmu. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že lesní cesty mohou vznikat a zanikat relativně rychle, proto se držte zejména značených cest. Ne proto, že byste nedokázali najít správný směr, v tom vám navigace pomůže perfektně, ale přece jen, bychom měli být ohleduplní k životnímu prostředí.


Shrnutí


Výhody a nevýhody této GPS můžeme porovnat s kombinací Bluetooth GPS, Navigačního programu a turistické mapy. Při porovnávání ceny můžeme vyjít z doporučených cen, tedy Garmin GPS10 cca 9990,-Kč, proti němu průměrnou 20 kanálovou 3400,-Kč, GPS TomTom 5 Navigátor 4818,- a SmartMaps TM50 9985,- . Samozřejmě ne každý potřebuje navigaci po celé Evropě nebo nejdražší turistickou mapu, ale rozhodl jsem se brát toto zařízení jako celek.
    + Mechanické provedení / vodotěsnost
    + Kontrola stavu baterie
    + Kompatibilita se všemi i námořními, nebo leteckými mapami Garmin, ale také jinými navigačními software podporující protokol NMEA
    + Jedna aktualizace map zdarma
    + Informace o maximální odchylce
    + Magnetická spodní strana
    + Jednotné prostředí jak pro turistiku tak navigaci
    + Velké množství příslušenství Garmin
    + Podpora WAAS/EGNOS i v navigačním programu
    + Navigace PC/Windows Mobile/Palm
    +/- Cena
    - Nižší citlivost proti SiRF3
    - Absence konektoru pro externí anténu
    - Nemožnost koupit samotný GPS modul bez map
    - V základu jen nabíječka do automobilu
    - Stále chybějící 3D navigace, momentálně se testuje
    - Obtížné ovládání prstem

I přes nesporné nedostatky zejména absenci 3D navigace a omezené ovládání prstem, mne tato navigace opravdu nadchla. Myslím si že je opravdu zajímavým řešením pro ty, kteří Navigaci nevyužijí jen v autě, ale chtějí s ní skutečně žít. Také si jí užijí ti, kteří jsou hračičkové jako já a mají vše rádi pod kontrolou. Obrovskou devizou této Bluetooth GPS je téměř dokonalé mechanické provedení, vodotěsnost oceníte zejména na kole, tůře nebo na moři, ale může GPS zachránit i v jiných situacích. Pogumovaný povrch a magnetická spodní strana zajistí že vám nebude cestovat po autě ani při velmi razantní Jízdě. ten kdo vyžaduje nekompromisní kvalitu s širokou škálou profesionálních navigačních funkcí nemůže s tímto přístrojem šáhnout vedle.
reklama