Harry Potter: Wizards Unite aneb Pokémon GO 2.0

28.6.2019, Milan Šurkala, recenze
Po dlouhém čekání se konečně objevila nová AR hra od společnosti Niantic, Harry Potter: Wizards Unite. Podaří se vývojářům přinést ještě něco lepšího než sbírání pokémonů? Bude mít kouzený svět své "kouzlo"?
Vraťme se tedy ještě trochu k zápletce, která i osvětlí herní mechanismus. Ve světě mudlů se objevují přenesené Foundables, které jsou chráněné tzv. Confoundables, protože vám brání je vrátit zpět. Takže tu máme např. Hedviku (sovu) uvězněnou v hurikánu, Pošuka Moodyho obtěžovaného nějakým pánem, tentýž pán pak obtěžuje později i kouzelný deštník jiného čaroděje, studenta zamrzlého v kusu ledu, atd... Tyhle Foundables vidíte na mapě a kliknutím spustíte mezihru, ve které máte toto Foundable osvobodit od obtěžujícího Confoundable a vrátit do světa kouzelníků.

Na obrazovce se zobrazí náhled gesta, jímž vyvoláte kouzlo, které by mělo fungovat. Sami si kouzlo vybrat nemůžete, to dělá hra za vás. Kvalita kouzlení závisí na tom, jak dobře dokážete kouzlo napodobit (po zahájení tahu totiž poměrně rychle mizí) a jak rychle. Čím rychleji a přesněji, tím lépe. Někdy budete úspěšní napoprvé, někdy i napočtvrté a někdy Confoundable i se svým Foundable zmizí. Pokud chcete, můžete při hře použít lektvary. Ty pomohou třeba rychlejšímu kouzlení nebo snížení šance, že Confoundable zmizí a podobně.

Pokud uspějete, dostane "expy" (zkušenosti) a nějaké další odměny. Je-li to vaše první záchrana daného předmětu či osoby, objeví se v registru (obdoba pokédexu). A vaším úkolem je v podstatě naplnit tento registr. Některé předměty se vyskytují ve formě fragmentů, takže je musíte vrátit třeba 15krát, aby se započítaly.

Jsou zde ale i souboje, kdy jde o život. To už tu máte naopak protivníka, který se vás snaží zabít. Vy i on má život a dávate si klasický "damage". Nejprve se ale musíte trefit do kolečka (viz screenshot vlevo), ale aby to nebylo tak jednoduché, poloha prstu na displeji není tatáž jako poloha kolečka, kterým se máte trefit. Když to dokážete, pak ještě musíte provést kouzelné gesto a vystřelit. Můžete pochopitelně použít lektvar, který přidá trochu života, ale i když vás příšerka zabije, nic se v zásadě nestane. Jen nedostanete expy.

Tyto souboje můžete podstoupit i v pevnostech (obdoba gym z pokémonů). Na základě získaných run v průběhu hry (např. tím, že zachráníte někoho z nějaké koleje) můžete přistupovat do jednotlivých komnat a zde si zabojovat. A možná i na chvilku zemřít. Toto je jedno z mála míst, kde se do hry dostává i sociální aspekt hry a pokud je vás u stejné pevnosti více, můžete do jedné komnaty vstoupit ve více lidech a nepřátele si jednoduše "rozeberete". Nemusíte zabíjet všechny čtyři, ale jeden hráč si vezme třeba první dva a druhý další dva. Nelze sice bojovat s jedním protivníkem najednou, můžete ale spoluhráči pomoci třeba tím, že mu přidáte trochu života.

To už jsme se ale dostali hodně daleko a vrátíme se zpět k vaší postavě. Velmi důležitou částí hry je váš kufřík. Zde máte lektvary (potions), trezor (vault) pro ingredience, ze kterých děláte lektvary a jiné věci, registry (registr ulovených věcí, ten jsme už probírali), profession a portkeys.

Kapacita trezoru je pochopitelně omezená a pokud ji budete chtt zvětšit, musíte zaplatit mincemi. Ty získáte buď hraním nebo zaplacením reálnými českými korunami či jinou skutečnou měnou. A kapacita se o moc nezvětší. Budete tak muset často vyhazovat to, čeho máte mraky, abyste měli místo na to, čeho máte pomálu. A každá sekce má svůj vlastní limit. Jsou zde lektvary, ingredience, svitky (bez limitů), runy (bez limitů) a semímka na pěstování rostlin. Ty můžete zasadit ve skleníku a kouzlením zrychlovat jejich růst (to pak zrychlí i všem jiným, kdo zde pěstují). Skleníky jsou tak velmi užitečným místem, protože zde můžete vedle pěstování dostat s trochou štěstí i energii každých 5 minut.

Pokud se nechcete zbavit ingrediencí jen tak, můžete je rovnou upotřebit pro výrobu lektvaru. Vybrané ingredience se tedy vezmou a lektvar se bude několik hodin vařit. Kdo chce, může zkusit urychlit uvaření buď finančně (opět mince) nebo pomocí míchání. To třeba prstem uděláte gesto třeba proti směru hodinových ručiček, pak po směru, pak ťuknete na hladinu, zatřesete telefonem,... Musíte tu správnou kombinaci ale najít metodou pokus-omyl a každý typ lektvaru má tu svou, specifickou. Zbývají Profession a Portkeys.

Od 6. levelu se začínají dít věci a vy si můžete vybrat specializaci. Auror je dobrý proti temným silám, ale zase jej uzemní každé zvířátko. Magizoologist je naopak dobrý se zvířaty (dává jim větší "damage"), ale zase nemá rád tzv. Curiosities. Professor jim naopak dává větší zranění, ale temné síly na něj nemají dobrý vliv a naopak mu dávají větší zranění v boji. Vyberete si tedy svoji specializaci a pak se objeví tzv. skill tree. Jednoduše si vybíráte, co chcete na své postavě zlepšit, takže jí třeba navýšite staminu (život), zlepšíte přesnost a jiné vlastnosti.

Také Portmanteau a Portkeys nejsou nic nového. V pokémonech to jen byla vejce a inkubátory. Zde máte nějakou krabičku a k ní zlatý nebo stříbrný klíč. Zlatý klíč po použití můžete použít znovu na jinou krabičku, stříbrný je jednorázový. Jakmile ho strčítě do zámku, chozením se pak krabička odemyká. Mohou se však lišit a tato otevírací vzdálenost může být 2, 5 nebo 10 km. Funguje to naštěstí i tehdy, když je aplikace na pozadí (telefon nemusí být odemčen). Doporučuji tedy stříbrné klíče používat na delší vzdálenosti a zlatý klíč točit na 2km krabičkách (pokud je možnost).

I když jde o mobilní AR hru, bez AR se v podstatě celou dobu obejdete (pokud chcete), jedinou výjimkou jsou však portály, které se otevřou po odemčení krabičky. Tady prostě fotoaparát musíte zapnout, a to jen proto, abyste viděli botu na reálném pozadí a vstoupili do portálu, který má opět kreslený obraz a v něm hledáte jakási světýlka. Po kliknutí na ně dostanete nějaké odměny. Proč ale kvůli této několikasekundové AR animaci vstup do portálu musím zapínat fotoaparát, to opravdu nepochopím. Ona bez fotoaparátu je celá hra svižnější a jednodušší (při soubojích se totiž rovnou spustí souboj, zatímco v AR verzi musíte ještě protivníka hledat v AR prostředí natáčením telefonu).

Tím se už pomalu blížíme ke konci. V průběhu hry postupně získáváte nové levely, a po dosažení nového, vás ministerstvo obdaří užitečnými odměnami (zpravidla nějaké penízky, stříbrný klíč, lektvary a podobně). Jednou z neméně důležitých věcí jsou také Daily Assignments a jiné úlohy, po jejichž splnění dostáváte také odměny. Pokud tak za den nachodíte alespoň 250 metrů, pošlete určitý počet Foundables zpátky, navštívíte 2 hospody a podobně, za každý tento cíl dostanete malou odměnu. Pokud splníte všechny pro daný den, dostanete ještě bonus. A to se pak hned snáze hraje. Pokud tedy nechcete platit skutečnými penězi.

Doplnil bych ještě pár dalších poznatků ze hry. Pokud jde o rychlost, mohu říct jen to, že i na starším iPhonu SE se hra načítá znatelně rychleji než na levnějších Androidech (např. Xiaomi se 2 GB RAM a podobně), ale i tak si chvilku počkáte. Na iPhonu to bylo zhruba 15-16 sekund.

Dalším ůležitým aspektem je spotřeba mobilních dat. Opravdu nevím, na čem to závisí. Přítelkyni hodina a půl intenzivního hraní vzala asi 90 MB, mně za tutéž dobu jen občasného hraní (aplikace ale běžela v pozadí) vzala hra skoro 150 MB. Což je prostě enormně vysoké číslo a při našich českých datových tarifech jde o likvidační záležitost. Pokud ale chcete, můžete si stáhnout všechny součásti hry, což na telefonu zabere 3,3 GB (na iOS), a to rozhodně není málo. Na druhou stranu datové nároky se pak výrazně sníží a nějaké dvouhodinové intenzivnější hraní si vzalo necelých 20 MB, což se už dá přežít.

Třetí věcí, kterou je nutno ke hraní zvážit, je místo, kde se obvykle nacházíte. Pokud bydlíte ve městě, všechno je zpravidla OK. Pokud jste ale někde trochu více mimo civilizaci, hrozí, že budete mít velmi daleko jakékoli místo s možností doplnění energie nebo objekty, se kterými máte hrát. A pak si... jednoduše nezahrajete, mapa bude prázdná. Opravdu by to chtělo aspoň trochu více zaplnit i místa, kde nic není.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.