Atomix: logická hra nejen pro chemiky

6.8.2004, eXEden, recenze
Při vyslovení slova atom se mi vybaví školní léta a mnoha lidmi neoblíbená chemie i s jejími neskutečnými vzorečky a vzorci, kterým snad nikdo nemůže pořádně rozumět. Nebýt nové české logické hry Atomix, úplně by se mi tyto vzpomínky vytratily z hlavy a nemohl bych zkusit si zahrát na chemika, který ve sloučeninu skládá zatoulané atomy a to s chytlavou hratelností, která jen tak někoho nepustí...
Existují hry různé. Jsou takové, které si člověk zahraje jen jednou a pak si jich nikdy nevšimne. Jsou takové, které dohrajete, ale které už také nikdy více nemusíte vidět. A v neposlední řadě jsou hry, ke kterým se budete vracet stále dokola a které nás pohltí svojí hratelností. Mezi takové patří i hra Atomix od české firmy 1st Easysoft. Jedná se o klasickou logickou hru známou z prostředí DOS, jejímž úkolem je poskládat v daném čase (a podle obtížnosti i do daného počtu tahů) "rozsypanou" chemickou sloučeninu.

Instalace

Instalace je naprosto standardní a ničím nevybočuje ze zaběhnutých kolejí.

Vzhled a ovládání

Předem musím konstatovat, že grafické zpracování se mi moc líbilo a přidávalo hře na hratelnosti (ale to sami můžete posoudit z přiložených obrázků). Ihned po spuštění se objeví úvodní menu, pomocí něj se můžete hned pustit do hry, provést základní nastavení nebo se zaregistrovat. Ovládání je možné nejenom pomocí stylusu, ale také pomocí joypadu. Musím předestřit, že joypad je aktivní pouze pro ovládání menu - při hře samotné si musíte vystačit pouze se stylusem. Všechna menu jsou jednoduchého vzhledu, účelná a stejně vypadajicí v celé hře, o čemž se můžete přesvědčit z přiložených obrázků.

Nastavení

Nastavení je opravdu jen základní a umožňuje pouhé nastavení hlasitosti pro zvukové efekty a hudbu na pozadí - nic víc, nic míň. Ono ostatně ani další nastavení, vzhledem k jednoduchosti, není potřeba. Každý si může uzpůsobit zvukové pozadí hry k obrazu svému a to po nastavitelných krocích, které jsou dostatečně malé na to, aby se jejich pomocí dokázalo nastavit naprosto dokonalé prostředí pro hraní.

Hra

Možná má někdo jiné zkušenosti, ale za sebe musím konstatovat, že hraní této hry způsobuje nadměrné zahřívání mozkových buněk :D Hra vyžaduje postřeh a hlavně vizuální představivost, která vám dovolí najít to správné místo pro složení výsledné sloučeniny ze zatoulaných atomů. Když mluvím o postřehu, myslím tím opravdu rychlý postřeh, protože času na rozmýšlení moc není a i při nejlehčí obtížnosti je splnění některých úrovní opravdu velkým oříškem. Ke hře samotné se dostanete z hlavního menu tapnutím na tlačítko Start, které vás přesune do volby obtížnosti. Obtížnosti jsou celkem tři:
  • Easy - relativně velký časový limit pro splnění úkolu, neomezený počet tahů
  • Normal - stále ještě relativně dobře splnitelný časový limit, neomezený počet tahů
  • Hard - limit stejný jako u obtížnosti Normal, přidáno omezení počtu tahů

Musím přiznat, že bez předchozího splnění všech levelů na menší obtížnost a částečném zapamatování si kroků potřebných pro jejich splnění, bych nebyl schopen absolvovat pomalu ani jednu z úrovní na nejtěžší obtížnost. Určitě se najde někdo, kdo i na tuhle obtížnost bude plnit jednotlivé úrovně včas i na určený počet tahů, ale já se mezi takové lidi neřadím - pro mě je hra na nejtěžší obtížnost téměř nehratelná - škoda.

Po nastavení obtížnosti se přesunete k volbě úrovně. Platí pravidlo, že hráč má otevřeny vždy tři další úrovně od posledně dohrané úrovně - můžete takhle tedy přeskočit úroveň, která vám činí problémy a později se k ní vrátit. Listovat v úrovních můžete tapnutím na tlačítka < resp. > a vybranou úroveň spustíte tapnutím na tlačítko Start. Obrazovka pro volbu úrovně poskytuje kromě čísla úrovně (na obrázku je to č.9), informace o náročnosti (posunovací text nahoře obsahující počet tahů a daný čas), stav úrovně (dokončená x zamčená x odemčená), také obrázek a název sloučeniny, kterou budete skládat.

Úroveň samotná je zobrazením jakéhosi bludiště, po kterém jsou roztroušeny jednotlivé atomy. V dolní části obrazovky jste informováni o zbývajícím čase a také o počtu tahů, které jste prozatím potřebovali. Po tapnutí na atom se kolem něj zobrazí směrové šipky říkající nám, do kterých směrů můžete s atomem pohybovat. V okamžiku, kdy směr potvrdíte, začne se atom pohybovat a zastaví se až o nějakou překážku, kterou může být jiný atom či kostka ze zdi. Hrací prostor může obsahovat ještě také jednosměrná pole, přes která je možné přejít pouze v jednom směru. Během hraní je možné hru zastavit buď stisknutím tlačítka na PDA nebo i tapnutím na malou ikonku Pause v pravém dolním rohu a můžete si odskočit na kávičku :D, vybrat si jinou úroveň, znovu spustit přerušenou úroveň (moje oblíbená volba) nebo se vrátit do rozehrané úrovně. Grafické provedení jednotlivých úrovní je opravdu výborné a oku lahodící a když si k tomu připočtete nevtíravé a příjemné zvuky podbarvené decentní hudbou, budete muset stejně jako já konstatovat, že tady autoři odvedli opravdu výbornou práci.