Prokletí SW v autech aneb Nissan Leaf ztratí funkce kvůli zastaralým 2G sítím
6.3.2024, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Nissan docela naštvala některé své uživatele. Tím, že dnešní auta jsou dost i o softwaru, vyvstávají tu problémy s dlouhodobou SW i HW podporou. A právě kvůli tomu teď nejen Nissan Leaf přijde o některé funkce.
S velkou pravděpodobností vlastníte chytrý telefon a pokud ho příliš často neměníte, dříve nebo později nejspíš dojdete do situace, kdy zařízení ještě funguje po mechanické stránce, ale problémem začne být software. Starý operační systém je často překážkou např. pro podporu v aplikacích internetového bankovnictví a člověk je tak nucen upgradovat na nový HW, ačkoli by telefon ještě fungoval. Toto je problémem zejména u Androidu, který mívá obvykle kratší SW podporu, ale setkávají se s tím i uživatelé Applu. Bohužel tím, jak se SW funkce dostávají ve větší míře do aut, která se stávají počítači na kolech, se podobný problém ukazuje stále častěji i u aut. Jeden takový problém nyní řeší uživatelé elektromobilů Nissan Leaf a e-NV200 vyrobených do roku 2016.
Ve Velké Británii totiž od 1. dubna 2024 přestane fungovat aplikace NissanConnect EV pro tyto vozy. 3000 majitelů tak už nebude moci přistupovat vzdáleně k funkcím svého auta, což zahrnuje např. možnost zapnout na dálku topení nebo klimatizaci, případně naplánovat dobu nabíjení. Toto tak bude možné nastavit už jen méně pohodlně z infotainmentu ve vozech.
Nissan tvrdí, že on sám za to nemůže, ale problém má ležet v tom, že tato auta k připojení využívají pomalé a zastaralé datové sítě postavené na 2G, přičemž britští operátoři mají dle něj nyní tyto sítě vypínat (většina z nich to naplánovala na letošní rok). Nebude tak k dispozici datové připojení, pomocí kterého by bylo možné komunikovat s vozy. Uživatelům se nelíbí, že oznámení o ukončení funkčnosti aplikace přišlo tak náhle před termínem, což je proti srsti zejména těm, kteří si koupili tento vůz jako ojetý, přičemž právě tyto funkce byly jedněmi z argumentů pro koupi.
Nakonec to tak nejsou baterie, které by byly pro tyto elektrické vozy problémem (podle Nissanu i po 12 letech drtivá většina vozů jezdí s původními akumulátory, což je až s podivem vzhledem k tomu, jak mizerný dojezd mají), ale software a s ním související HW záležitosti. Faktem nicméně je, že vozy budou schopné provozu i nadále. Podobné problémy se SW se ale dají (i z jiných důvodů než vypínání 2G sítí) očekávat i u dalších starších vozů jiných značek a nemusí jít jen o elektromobily. SW funkce a možnost nastavení některých věcí na dálku mají i vozy se spalovacími motory.