Přineslo snížení dotací na EV v Německu 60% pokles prodejů nebo je to mýtus?
16.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Nedávno v Německu opětovně snížili dotace na elektromobily, což se v lednu projevilo výrazným propadem tržního podílu. Z prosince 2023 na leden 2024 došlo k téměř 60% poklesu počtu kusů. Jak moc to ale skutečně spadlo?
Na norském případě z loňského roku jsme si ukázali, že snížení dotací na elektromobily sice přináší dramatický pád prodejů v měsících, kdy k onomu pádu dojde, to ale nemusí znamenat, že se poptávka skutečně stejně tak výrazně sníží i v dlouhodobém horizontu. Např. v onom Norsku se s velkou slávou prohlašovalo, že prodeje spadly o 95-96 %, což z jistého úhlu pohledu byla pravda, ale už o dva měsíce později v březnu měla EV historicky nejvyšší podíl. Několik výpadků dotací v poslední době zaznamenalo i Německo, tak se podívejme, nakolik dramatický pád to byl tam. Nejprve si ale připomeňme, jaké základní dotace tam byly v období posledních 3 let. K níže zmíněným si přičtěte ještě výhodu v 10leté výjimce z každoroční daně na auto, případně její snížení pro podnikatele.
- do konce roku 2022: 6000 EUR (vozy do 40k EUR), 5000 EUR (40k-65k EUR) + 50 % od výrobce
- leden - srpen 2023: 4500 EUR (vozy do 40k EUR), 3000 EUR (40k-65k EUR) + 50 % od výrobce
- září -prosinec 2023: totéž jako předchozí, ale jen pro soukromou sféru
- od ledna 2024: až 4500 EUR (vozy do 45k EUR) ze strany výrobce
Co zde tedy vidíme? Všimněte si typický "norský" scénář. Před každým výpadkem dotací (prosinec 2022, srpen 2023, prosinec 2023) značně narostl tržní podíl elektromobilů, aby pak prudce spadl pod hodnoty dávno minulé. Je to naprosto logické. Pokud víte, že něco bude brzy dražší, a chcete si to něco koupit, obvykle uspíšíte svůj nákup. V tomto případě se tak prodej posouvá časově dopředu, sám o sobě ale nutně nezmizí. Místo v lednu/únoru se provede v listopadu/prosinci. Na těchto propadech se tedy nedá stavět jakákoli argumentace.
Jak vidíte, tak např. po snížení dotací na přelomu let 2022/2023 došlo ke snížení tržního podílu z 31,7% na pouhých 10,1 %, což vypadalo, že se prodeje propadly na třetinu (tedy skoro o 70 %). Když se ale podíváte na plovoucí průměr za 4 měsíce (v únoru 2023 hodnota za 11/22 až 02/23, v březnu 2023 hodnota za 12/22 až 03/23), ten se nějak drasticky nejprve neměnil, což je právě dáno tím časovým posunem. Nejníže to po tomto velkém pádu bylo v dubnu 2023 (14,1 %), což je logické, protože tam vypadl onen silný prosinec, ale i tak tu vidíme, že o nějakém pádu o 2/3 (tedy téměř 70 %) se tu nedá mluvit. Z pohledu jednoho měsíc na druhý ano, z dlouhodobějšího hlediska ne. O kolik tedy?
Měsíce 8/22-12/22 daly v průměru 22,2% tržní podíl, a to tam máme i ta auta přesunutá z ledna/února, která uspíšila svůj nákup, měsíce 1/23-4/23 jsou na 14,1 % (a to tam tato lednová a únorová auta, která se prodala v listopadu a prosinci, chybí). Ve 4měsíčním pohledu to byl pár o zhruba třetinu, a to ještě zavádějící z výše uvedených důvodů časového posunu. Dokonce i dnes v březnu po dalších dvou pádech dotací je tento plovoucí průměr vyšší (14,4 %), vůbec bych se ale nedivil, kdyby v dubnu klesl někam k 12 %, možná i lehce pod. Tři snížení dotací se prostě na poklesech prodejů projeví, to si ani elektrofanoušci nemohou nalhávat, že se tak nestane.
Máme tu ale i několik dalších zajímavých pozorování. Pro představu, za první tři měsíce roku 2024 byl tržní podíl elektromobilů 11,7 %. Proti maximálním 31,7 % z prosince 2022 a srpna 2023 se to zdá být tristně nízké číslo, nicméně podíváme-li se na srovnatelnou metriku, tedy na čtvrtletí, žádné čtvrtletí dosud nepřekonalo hodnotu 23,5 %. Tedy proti nejlepšímu čtvrtletí v historii je toto poslední nižší o polovinu (a znovu je nutné připomenout, je uměle sníženo několikrát zmiňovaným časovým posunem prodejů, takže ve skutečnosti půjde o nižší číslo - srovnáváme čtvrtletí, do kterého se uspíšily prodeje, proti čtvrtletí, ze kterých tyto prodeje mizely, nejde tedy o dobře srovnatelná období a půjde o méně než polovinu, spíše k třetině).
V roce 2023 to za stejné první čtvrtletí na začátku roku bylo 13,9 %, takže meziročně (dnes 11,7 %) nejde o takový propad, jak se někdy prezentuje. Jde o 2,2 procentního bodu, což v tomto případě znamená meziroční pád zhruba 16 %. Normálně by se ale dalo předpokládat, že by bez snížení dotací prodeje rostly oproti minulému roku, takže nemůžeme být ani tak optimističtí a skutečný pád bude spíše o dost vyšší a bude mířit spíše na(d) třetinu. V roce 2022 byl v prvním čtvrtletí podíl EV 11,4 %. Jinak řečeno, po třech sníženích dotací za poslední 2 roky je letošní první čtvrtletí přesto stále silnější než to před 2 lety.
Za celý rok 2022 byl tržní podíl EV 15,5 %, za rok 2023 to stouplo na 18,0 % (tedy o 2,5 p.b., resp. o 16 %). Letos jsme mohli očekávat asi něco přes 20 %, prozatím je to ale jen oněch 11,7 %. Jak se to bude vyvíjet dál, těžko říci, prodeje mají opětovně stoupající tendenci, ale docela pozvolnou. Možná se za duben Němci dostanou ke 13 %, každopádně 4měsíční plovoucí průměr asi nelze čekat o moc výše než okolo 12 %. Uvážíme-li, že rekord byl přes 22 % (nicméně 45% rozdíl mezi nimi je opět ovlivněn časovým posunem prodejů), asi můžeme říci, že snížení dotací v Německu snížilo prodeje EV o nějakých 30-40 % (k tomuto číslu nás dostalo několik výše zmíněných pohledů). Nezdá se, že by to bylo oněch 60 %, které se někdy udávají, ale také to bude více než těch 16 %, které se odráží od loňských čísel ve stejném období, ale neberou v potaz postupný růst křivky (kde by to asi bylo, kdyby nedošlo k onomu snížení).
Jak vidíme, kdo bude chtít dokázat, že to moc nespadlo, může si zdůvodnit 16% pokles, kdo chce opak, může využít i 60% propad. Pravda ale bude spíše někde tak uprostřed. Jako obvykle. Ať tak či onak, propad prodejů je nezpochybnitelný a není úplně malý. Na druhou stranu není ani tak drastický, aby se dalo říci, že EV už v Německu nikdo nechce.