Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Přichází nová generace Škody Fabia, dostane i čtyřválec 1.5 TSI

4.5.2021, Milan Šurkala, aktualita
Dnes byla představena 4. generace automobilu Škoda Fabia. Nabídne větší vnitřní rozměry, na svou třídu velmi objemný zavazadlový prostor, excelentní aerodynamiku a tentokrát se dostane i na čtyřválcové TSI s objemem 1,5 litru.
Automobilka Škoda dnes představila novou generaci vozu Škoda Fabia. Ta přináší dospělejší a dynamičtější design, což je umocněno i tím, že nerostla do výšky, ale naopak do délky a šířky. Vůz je tak o celých 111 mm delší a o 48 širší. Na délku má 4108 mm, na šířku 1780 mm. Pokud jde o rozvor, ten narostl o 94 mm na celkových 2564 mm, takže překonává i první generaci novodobé Octavie. Zavazadlový prostor si polepšil o 50 litrů na celkových 380 litrů, čímž už atakuje nižší střední třídu. Po sklopení sedadel je k dispozici 1190 litrů objemu. Trojúhelníkové prvky mají odkazovat na českou vlajku.
 
Škoda Fabia
 
Fabia hodně přidala i na výbavě a možnostech dovybavení. Máme tu lepší odhlučnění, možnost ambientního osvětlení, poprvé je zde možnost dvouzónové klimatizace, je možné si objednat i vyhřívaný volant a vyhřívání čelního skla. Základem je 6,5" infotainment Swing s Bluetooth, je ale možné dostat 8" Bolero s podporou Android Auto a Apple CarPlay včetně podpory bezdrátového nabíjení telefonu. 9,2" Amundsen přidá i ovládání pomocí gest a digitální asistentku Lauru. V nabídce je i digitální přístrojový štít. Může zde být až 9 airbagů, adaptivní tempomat, asistent změny jízdního pruhu nebo asistent pro automatické parkování.
 
Škoda Fabia
 
Nová Fabia se chlubí excelentní aerodynamikou s koeficientem odporu Cx 0,28, což je na svou třídu vskutku výborné (předchůdce měl Cx 0,32). Navíc při rychlostech nad 120 km/h umí snížit odpor vzduchu zataženým žaluzií v chladiči, což má přinést úsporu až 0,2 l/100 km. Na přání můžete mít všechna světla typu LED (tedy i vzadu). Jezdit pak může na 15" až 18" kolech.
 
Škoda Fabia
 
Pokud jde o motory, ty jsou tři v celkem 4 výkonových provedeních (na některých trzích budou i další varianty). Základem je vylepšený atmosférický tříválec 1.0 MPI EVO. Ten si polepšil o 4 kW na výsledných 59 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 93 Nm. Vůz se rozjede na velmi slušných 179 km/h, ale na 100 km/h mu to z nuly zabere dlouhých 15,1 sekundy. Převodovka bude manuální 5stupňová. Kombinovaná spotřeba se má pohybovat okolo 5,1 l/100 km. Na některých trzích bude k dispozici i 48kW varianta se seříznutou výkonovou špičkou.
 
Škoda Fabia
 
Dále se dostáváme na dvě verze s přeplňováním. Jde o motory 1.0 TSI EVO, kde slabší verze nabídne 70 kW a 175 Nm. Také bude mít 5stupňovou převodovku a rozjede se na 195 km/h. Akcelerace na stovku se odehraje za 10,6 sekundy a spotřeba zůstává na 5,1 l/100 km. Silnější varianta přijde s 81 kW a 200 Nm. V tomto případě zde bude 6stupňový manuál nebo 7stupňová převodovka DSG. Maximální rychlost bude v obou případech 205 km/h. Akcelerace  na 100 km/h si vyžádá 9,7, resp. 9,5 sekundy a spotřeba činí 5,0, resp. 5,5 l/100 km.
 
Nakonec tu máme ještě 4válec 1.5 TSI EVO. To už půjde o velmi dynamickou Fabii, neboť se můžete těšit na 110 kW a 250 Nm. Mnohým ale asi zkazí radost fakt, že tento model bude k dispozici jen se 7stupňovou převodovkou DSG. Auto se ale rozjede na 225 km/h, zrychlí na 100 km/h za 7,9 sekundy a spotřeba má být jen 5,6 l/100 km. Tato verze má vypínání válců ACT v případě nízké zátěže. Všechny verze TSI mají filtr pevných částic. Ve standardu zde najdete 40litrovou nádrž, což asi nepotěší, ale na přání lze mít nádrž s objemem 50 litrů. V takovém případě se papírový dojezd může dostat na více než 900 km.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama