Požáry elektromobilů Hyundai Kona: už hoří i ty po svolávačce
30.1.2021, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobilům se často vytýká, že rády hoří zejména při nabíjení nebo po nehodě. Zatímco některým automobilkám se toto daří řešit, v případě Hyundai tu možná bude problém. Jeho elektrické Kony hořely před svolávačkou a jak se zdá, hoří i po ní.
Lithiové akumulátory nejsou zrovna vzorem superbezpečné technologie a občas mají tendenci vzplanout. Obvykle to platí při jejich nabíjení nebo při poškození, což je zejména u elektromobilů dost závažný problém. Zatím se sice neukazuje, že by elektromobily hořely výrazně častěji než běžná auta (obojí hoří především od standardní elektroinstalace), to však neznamená, že bychom měli tento problém bagatelizovat. V případě elektromobilu Hyundai Kona jich vzplanulo už 16, a tak společnost přistoupila ke svolávací akci. Ta se celosvětově týkala 77 tisíc vozů.
autor: Ki hoon, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
Svolávačka se nicméně soustředila zejména na softwarové řešení problému, které optimalizovalo způsob nabíjení. Pouze ve výjimečných případech byly při nalezení vadných článků provedeny výměny akumulátoru. Jak to ale vypadá, tento SW zásah problém úplně nevyřešil, protože během tohoto týdne vzplanula další Kona v Jižní Koreji. Tentokrát to byl vůz po svolávací akci. Svolávačku nedávno provedl i General Motors, kde se to týkalo elektromobilu Chevrolet Bolt. Tam vzplanulo 5 vozů, které měly stejné články od LG Chem (LG Energy Solution) jako Hyundai Kona. V případě Chevroletu došlo k omezení maximálního nabití, protože vozy obvykle vzplanuly těsně před plným dobitím nebo po něm. Dá se tak čekat snížení dojezdu.
Zdroj: jalopnik.com, reuters.com