Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Podbike, norský elektrický velomobil již příští rok

, , aktualita
Podbike, norský elektrický velomobil již příští rok
Norové jsou horliví zastánci ekologické dopravy, a tak není divu, že zde sídlí společnost Elpedal, která stojí za kapotovaným čtyřkolovým velomobilem Podbike. Člověk sice musí pořád šlapat, ale elektrický pohon mu dost pomůže.
Podbike, norský elektrický velomobil již příští rok
V Norsku je nepřirozeně vysoký počet elektromobilů daný vysokými daňovými úlevami na elektromobily (takřka nulové daně včetně DPH). Velké množství automobilů, ať už klasických nebo elektrických, nicméně stále způsobuje dopravní zácpy a problémy s parkováním. Norská společnost Elpedal se tak rozhodla zkombinovat elektromobil a klasické kolo. Výsledkem je tzv. velomobil Podbike, který by měl vyřešit problémy norské dopravy.
 
Podbike
 
Velomobil je vozidlo, které je poháněno samotným člověkem, v podstatě jakési kapotované čtyřkolové šlapací kolo. V případě velomobilu Podbike tak člověk bude pořád šlapat a směrem šlapání ovlivňovat směr jízdy, toto vše ale bude doplněno o elektrický pohon, který člověku pomůže dosahovat vyšších rychlostí při větším pohodlí a menší námaze zejména v kopcích. Uvnitř bude místo pro jednoho dospělého (o výšce 150 až 195 centimetrů) a jedno dítě (do šesti let nebo 25 kilogramů), přičemž si zachová kompaktní rozměry 2300×799×1100 milimetrů a hmotnost 55 až 65 kilogramů včetně baterie slibující 60km dojezd.
 
Podbike zadní část
 
Tyto baterie jsou snadno vyměnitelné a do vozu je možné jich umístit několik. Při dvou bateriích je pak dojezd 120 kilometrů, se třemi dokonce 180 kilometrů. Baterie je možné nabíjet i mimo velomobil. Podbike je schopen elektricky pomáhat do rychlosti 25 km/h, čímž splňuje normy EN 15194 pro elektrokola. Elektromotor pak může pomáhat maximálně výkonem 250 wattů.
 
Podbike nastupování
 
Výrobce zapracoval na tom, aby byl Podbike dobře použitelný i v náročných severských podmínkách. V plánu je ale také sluneční clona, aby se řešilo jak chladné, tak i teplé slunné počasí. Potěší také funkce zvedání zadní části vozidla pro usnadnění nastupování. Podbike lze také velmi snadno parkovat, neboť je jednoduché jej postavit na zadní kolo a stojánek. Místo více než dvou metrů zabere jen lehce přes jeden metr na délku. Na standardní parkovací místo se jich takto může vejít až osm.
 
Podbike parkování
 
V Norsku by se produkční verze měla objevit na konci roku 2018, případně počátkem roku 2019. V zemích EU se předpokládá prodej o rok později, tedy na přelomu let 2019 a 2020. USA to mají o něco složitější, protože mají jinou normu pro elektrokola, která nepřipouští více než 3 kola, ale zase umožní asistenci do vyšších rychlostí. Výrobce tak zvažoval tříkolovou variantu, ale moc se mu do ní nechce kvůli horší stabilitě a komfortu. Předpokládá se cena 50.000 NOK (cca 135 tisíc Kč) včetně všech daní, které jsou ale pro tyto druhy vozidel takřka nulové.
 
 


reklama