www.svetmobilne.cz
>
>

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?
, , článek
Už dobře víme, že se papírové spotřeby aut velmi často rozcházejí s realitou dosahovanou na silnicích. Největší kouzla ale výrobci jednoznačně vytváří u plug-in hybridů. Proč tomu tak je a kdo za to vlastně může?
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama
V této kapitole se podíváme na dalších několik vozů, které mají plug-in hybridní variantu (a případně i hlasickou hybridní), což ukáže, jak moc se liší vlastnosti těchto aut od klasických. Začneme Toyotou Prius. Tentokrát vezmu souhrnně Prius třetí i čtvrté generace zároveň. Nejde sice o stejné vozy, ale základ pohonu je podobný a pro naše porovnání je to dostatečné.
 
Toyota Prius
 
Pokud jde o klasické hybridní verze, poslední dva Priusy vykazují rozptyl od 3,35 do 6,5 l/100 km (opět vylučujeme odlehlá pozorování), což znamená 94% rozdíl mezi oběma extrémy. To zhruba odpovídá našim předchozím pozorováním. Průměrná spotřeba činí 4,6 l/100 km.
 
U plug-inů je to ale úplně něco jiného. Tam je nejnižší statisticky rozumný výsledek u plug-in hybridu 0,55 l/100 km, naopak nejvyšší 5,7 l/100 km. Jak vidíme, zatímco u běžných vozů je rozptyl mezi nejúspornějším a nejméně úsporným řidičem okolo 80-95 %, zde jsme dosáhli více než 10násobku! A je to dáno právě tím, že zde vstupuje do hry druhé "palivo", elektřina. I druhý nejúspornější v pozorování vykazuje jen 0,7 l/100 km, pravidelné každodenní dobíjení (někdy i více záznamů v průběhu jediného dne), obvykle 32km nebo 55km trasy (dobíjení okolo 5 nebo 8 kWh) a tankování cca 30 litrů benzínu každých cca 5000 km. V podstatě všichni, kdo v pozorování měli nad 4,6 l/100 km, nezmiňovali jakékoli nabíjení vozu a šlo jen čistě o provoz na benzín. Pak je ale trochu s podivem, proč si kupovali plug-in verzi (patrně už klasická verze nebyla nabízena).
 
Pokud jde o průměrnou spotřebu benzínu u plug-inů, ta činila 3,6 l/100 km (klasický hybrid 4,6 l/100 km). Opět i zde jde vidět velký vliv nabíjení na výslednou spotřebu. Ti, kteří měli průměrnou spotřebu benzínu okolo 1,3-1,8 l/100 km, vykazovali okolo 8-9 kWh elektřiny na 100 km. S tím, jak roste spotřeba benzínu, je tedy obvykle menší využití elektřiny a pochopitelně se snižuje i její spotřeba (resp. s tím, jak se méně využívá nabíjení elektřinou, roste spotřeba benzínu). Lidé, jejichž spotřeba benzínu se pohybovala okolo 4 l/100 km, měli jen 5,5 kWh elektřiny na 100 km.
 
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
 
Podobně tak velké rozptyly jdou vidět i u dalších plug-in hybridů. Např. u Mitsubishi Outlander najdete reálně dosahované spotřeby od 0,5 l/100 km až do 6,9 l/100 km. Nicméně z těch, co uvádí obě tankování na dostatečně dlouhém nájezdu, je to spíše od 1,25 l/100 km a 11,45 kWh/100 km. Opět zhruba řádový rozdíl mezi minimální a maximální reálně dosahovanou spotřebu benzínu. Pro tohle se prostě normovaná spotřeba stanovit nedá.
 
 

Závěr

 
Podívali jsme se na problematiku papírových spotřeb plug-in hybridů, které vypadají naprosto vylhaně a nedosažitelně. Ukázali jsme si však, že to není úplně až tak pravda (někteří jezdí i úsporněji), a že se nelze zlobit ani na výrobce, ale ani na normu měření. Ukázalo se, a je to v zásadě naprosto logické, že se tu ani žádného rozumného řešení nelze dobrat. Problém tkví v tom, že měříme spotřebu jednoho paliva, zatímco do auta lze dostat dvě různá paliva a norma nemůže nikdy vědět, jak konkrétně je bude uživatel vozu míchat dohromady. A i kdyby stanovila nějakou referenční hodnotu poměru paliv nebo vzdálenosti (což je v podstatě dnešní stav), i ta bude stále odpovídat jen extrémně malé skupině uživatelů a pro většinu z nich bude mimo realitu. Což ukázala i naše pozorování, kde se spotřeby reálných uživatelů plug-inů liší i více než 10násobně kvůli tomu, jak často konkrétní člověk nabíjí.
 
Žádná kombinovaná spotřeba u plug-in hybridu stanovit nelze a jedním z částečných řešení může být leda měřit spotřebu benzínu (nebo nafty) s vybitou baterií a spotřebu elektřiny v čistě elektrickém režimu, což by byly jakési maximální extrémní hodnoty. Čím více by uživatel nabíjel elektřinu, tím více by se blížil z nuly k udávané elektrické spotřebě, ale současně tím více by se mu snižovala spotřeba benzínu z udávané hodnoty k nule. To by ale nereflektovalo velikost akumulátoru a hodnotu čistě elektrického dojezdu. Je to v zásadě neřešitelný problém a nemůžeme se na nikoho zlobit, že hodnoty na papíře nejsou pravdivé. Ony ani být nemohou.



Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě

Nový high-endový telefon Vivo NEX 3 představuje zajímavý Waterfall FullView Display, který pokrývá neuvěřitelných 99,6 % plochy přední strany. Také bude nabízen ve verzi s podporou 5G mobilních sítí. 

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen

Velkým vítězstvím pro AMD by mohl být další velký hráč, který by používal jeho procesory. Podle uniklých zpráv to vypadá, že by se nové mobilní Ryzeny měly objevit v noteboocích Microsoft Surface Laptop 3.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku
Zatímco většina elektromobilů používá 400V systémy, pro rychlejší nabíjení je mnohem vhodnější vyšší napětí 800V. To využívá např. Porsche Taycan a pro něj už v USA stojí první 800V nabíječka od Electrify America.
16.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem
Čínská automobilka Byton chce dobýt nejen Evropu se svým novým elektrickým SUV M-Byte. To má být k mání za docela atraktivní cenu a zajímavostí bude např. i obrovský 48" displej místo přístrojové desky.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Moderní Land Rover Defender přijíždí Moderní Land Rover Defender přijíždí
Legendární Land Rover Defender se přestal vyrábět před několika lety a nyní se objevuje jeho moderní varianta. Opět bude k dispozici ve verzích 90 a 110, přičemž si budete moci vybrat i hybridní variantu.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala