www.svetmobilne.cz
>
>

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?
, , článek
Už dobře víme, že se papírové spotřeby aut velmi často rozcházejí s realitou dosahovanou na silnicích. Největší kouzla ale výrobci jednoznačně vytváří u plug-in hybridů. Proč tomu tak je a kdo za to vlastně může?
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama
V této kapitole se podíváme na dalších několik vozů, které mají plug-in hybridní variantu (a případně i hlasickou hybridní), což ukáže, jak moc se liší vlastnosti těchto aut od klasických. Začneme Toyotou Prius. Tentokrát vezmu souhrnně Prius třetí i čtvrté generace zároveň. Nejde sice o stejné vozy, ale základ pohonu je podobný a pro naše porovnání je to dostatečné.
 
Toyota Prius
 
Pokud jde o klasické hybridní verze, poslední dva Priusy vykazují rozptyl od 3,35 do 6,5 l/100 km (opět vylučujeme odlehlá pozorování), což znamená 94% rozdíl mezi oběma extrémy. To zhruba odpovídá našim předchozím pozorováním. Průměrná spotřeba činí 4,6 l/100 km.
 
U plug-inů je to ale úplně něco jiného. Tam je nejnižší statisticky rozumný výsledek u plug-in hybridu 0,55 l/100 km, naopak nejvyšší 5,7 l/100 km. Jak vidíme, zatímco u běžných vozů je rozptyl mezi nejúspornějším a nejméně úsporným řidičem okolo 80-95 %, zde jsme dosáhli více než 10násobku! A je to dáno právě tím, že zde vstupuje do hry druhé "palivo", elektřina. I druhý nejúspornější v pozorování vykazuje jen 0,7 l/100 km, pravidelné každodenní dobíjení (někdy i více záznamů v průběhu jediného dne), obvykle 32km nebo 55km trasy (dobíjení okolo 5 nebo 8 kWh) a tankování cca 30 litrů benzínu každých cca 5000 km. V podstatě všichni, kdo v pozorování měli nad 4,6 l/100 km, nezmiňovali jakékoli nabíjení vozu a šlo jen čistě o provoz na benzín. Pak je ale trochu s podivem, proč si kupovali plug-in verzi (patrně už klasická verze nebyla nabízena).
 
Pokud jde o průměrnou spotřebu benzínu u plug-inů, ta činila 3,6 l/100 km (klasický hybrid 4,6 l/100 km). Opět i zde jde vidět velký vliv nabíjení na výslednou spotřebu. Ti, kteří měli průměrnou spotřebu benzínu okolo 1,3-1,8 l/100 km, vykazovali okolo 8-9 kWh elektřiny na 100 km. S tím, jak roste spotřeba benzínu, je tedy obvykle menší využití elektřiny a pochopitelně se snižuje i její spotřeba (resp. s tím, jak se méně využívá nabíjení elektřinou, roste spotřeba benzínu). Lidé, jejichž spotřeba benzínu se pohybovala okolo 4 l/100 km, měli jen 5,5 kWh elektřiny na 100 km.
 
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
 
Podobně tak velké rozptyly jdou vidět i u dalších plug-in hybridů. Např. u Mitsubishi Outlander najdete reálně dosahované spotřeby od 0,5 l/100 km až do 6,9 l/100 km. Nicméně z těch, co uvádí obě tankování na dostatečně dlouhém nájezdu, je to spíše od 1,25 l/100 km a 11,45 kWh/100 km. Opět zhruba řádový rozdíl mezi minimální a maximální reálně dosahovanou spotřebu benzínu. Pro tohle se prostě normovaná spotřeba stanovit nedá.
 
 

Závěr

 
Podívali jsme se na problematiku papírových spotřeb plug-in hybridů, které vypadají naprosto vylhaně a nedosažitelně. Ukázali jsme si však, že to není úplně až tak pravda (někteří jezdí i úsporněji), a že se nelze zlobit ani na výrobce, ale ani na normu měření. Ukázalo se, a je to v zásadě naprosto logické, že se tu ani žádného rozumného řešení nelze dobrat. Problém tkví v tom, že měříme spotřebu jednoho paliva, zatímco do auta lze dostat dvě různá paliva a norma nemůže nikdy vědět, jak konkrétně je bude uživatel vozu míchat dohromady. A i kdyby stanovila nějakou referenční hodnotu poměru paliv nebo vzdálenosti (což je v podstatě dnešní stav), i ta bude stále odpovídat jen extrémně malé skupině uživatelů a pro většinu z nich bude mimo realitu. Což ukázala i naše pozorování, kde se spotřeby reálných uživatelů plug-inů liší i více než 10násobně kvůli tomu, jak často konkrétní člověk nabíjí.
 
Žádná kombinovaná spotřeba u plug-in hybridu stanovit nelze a jedním z částečných řešení může být leda měřit spotřebu benzínu (nebo nafty) s vybitou baterií a spotřebu elektřiny v čistě elektrickém režimu, což by byly jakési maximální extrémní hodnoty. Čím více by uživatel nabíjel elektřinu, tím více by se blížil z nuly k udávané elektrické spotřebě, ale současně tím více by se mu snižovala spotřeba benzínu z udávané hodnoty k nule. To by ale nereflektovalo velikost akumulátoru a hodnotu čistě elektrického dojezdu. Je to v zásadě neřešitelný problém a nemůžeme se na nikoho zlobit, že hodnoty na papíře nejsou pravdivé. Ony ani být nemohou.



Vývoj ceny testovaného produktu:




Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
Včera, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala