www.svetmobilne.cz
>
>

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?
, , článek
Už dobře víme, že se papírové spotřeby aut velmi často rozcházejí s realitou dosahovanou na silnicích. Největší kouzla ale výrobci jednoznačně vytváří u plug-in hybridů. Proč tomu tak je a kdo za to vlastně může?
K oblíbeným
reklama
Nyní se podíváme, jak si vedou některé hybridy, plug-in hybridy a elektromobily v reálném provozu a ukážeme si jejich skutečné spotřeby dosahované skutečnými lidmi. Patrně nejlepším vozem pro tento problém je Hyundai Ioniq. Je to proto, že tento vůz existuje v klasické hybridní variantě, má i verzi plug-in hybrid a dokonce i čistý elektromobil.
 
Hyundai Ioniq
 
V první klasické hybridní verzi výrobce udává kombinovanou spotřebu 3,4 až 3,9 l/100 km podle použitých kol (první platí pro 15" ráfky, druhá pro 17" kola). Jeho Li-Pol akumulátor má jen 1,56 kWh. Atmosférickou šestnáctistovku GDI s výkonem 77 kW tu doplňuje elektromotor o výkonu 32 kW. Verze plug-in hybrid kombinuje tentýž motor 1.6 GDI s trochu silnějším elektromotorem (44,5 kW) a především mnohem větším 8,9kWh akumulátorem. Ten už v tomto případě jde nabíjet ze zásuvky a kombinovaná spotřeba vozu tak spadla na pouhou třetinu, konkrétně 1,1 l/100 km pro verzi na 16" kolech.
 
Nakonec tu máme elektrickou verzi. Její elektromotor nabídne 88 kW a akumulátor si polepšil až na 28 kWh. V tomto případě už do vozu nenatankujete žádný benzín a je nutné pouze nabíjet akumulátor. Dle výrobce má být spotřeba vozu 11,5 kWh na 100 km. I tato verze využívá 16" kola.
 
Hyundai Ioniq
 
Pojďme se nyní podívat na praktické výsledky. Tradičně s laskavým svolením využijeme výsledků ze serveru spritmonitor.de, kde reální uživatelé uvádí své dosažené spotřeby. Mrkněme nejprve na hybridní verzi. U ní tedy Hyundai uvádí kombinovanou spotřebu 3,4 až 3,9 l/100 km podle použitých kol. Průměr na SM činí 4,8 l/100 km, což je zhruba o třetinu více (nevíme, v jakém zastoupení jsou jednotlivé verze hybridu, co se týče průměru kol). Pokud odmyslíme odlehlá pozorování a nesprávně zadané vozy, pak se rozsah spotřeb pohybuje od 3,5 do 6,2 l/100 km. To znamená 77% rozptyl mezi nejúspornějším a nejméně úsporným.
 
Plug-in hybrid na chvíli přeskočme a podívejme se na elektrickou verzi. Papírově má dosahovat 11,5 kWh/100 km, skuteční uživatelé opět s vyloučením chybně zadaných hodnot dosahují v průměru 14 kWh/100 km (+22 % proti normě) a mají rozsah zhruba 10,2 až 18,7 kWh na 100 km. I zde se rozptyl pohybuje okolo 83 % mezi nejúspornějším a opačným extrémem.
 
Hyundai Ioniq
 
S plug-in hybridem je to už trochu těžší a zde to vyžadovalo manuální prohlédnutí výsledků a zjištění, kdo z lidí používá oba pohony (benzínový i elektrický s nabíjením ze zásuvky) a zadává je správně. Někteří uvádí jen tankování benzínu, ačkoli dle výsledků jezdí i na nabitou elektřinu. Takže zde najdeme dokonce lidi, kteří s plug-in hybridem skutečně jezdí za 1 l/100 km a tankují okolo 35 litrů benzínu každých cca 3500 km. Celkový průměr, který je ale u plug-inu uváděn, činí zhruba 3,05 l/100 km (tedy trojnásobek toho, co říká normovaná spotřeba). Přitom máme navíc totéž auto, které v čistě hybridní verzi bez nabíjení jezdí v praxi za 4,8 litru. Jak je vidět, možnost nabíjení skutečně snižuje spotřebu, ale v průměru ne tak výrazně, jak tvrdí papír. A to proto, že lidé nejezdí podle papíru.
 
Ale teď se dostáváme k jádru problému. Pokud vybereme lidi, kteří prokazatelně jezdí na benzín i nabíjí elektřinu a nejde o odlehlá nejasná statistická pozorování, pak je rozptyl u plug-in hybridů od 1,0 do 3,8 litru. Zatímco u předchozích pohonů byl rozdíl mezi extrémy cca 80 %, zde je nárůst až 280 % maxima proti minimu. A to je právě to, proč u plug-in hybridů nelze rozumně stanovit kombinovanou spotřebu. Hodně záleží na tom, jaký je poměr elektřiny a benzínu, což normovaně nelze stanovit. Každý uživatel toto může mít úplně jinak. Někdo může jezdit v podstatě výhradně na elektřinu, někdo si může koupit plug-in, a přesto ho nikdy  nepřipojit. Můžeme vybrat "normovaně" určitý způsob mixu, ale ten i tak nebude u drtivé většiny lidí nikdy odpovídat.
 
Dobře to jde vidět i na rozvrstvení spotřeb. Ti, kteří jezdí okolo 1,8 l/100 km, a tedy využívají především nabíjení, spotřebovávají v průměru okolo 9,7 kWh/100 km. Ve výsledku tak jezdí z pohledu elektřiny úsporněji než elektromobil (ten ale nespotřebovává benzín) a z pohledu benzínu úsporněji než hybrid (ten zase nespotřebovává elektřinu ze zásuvky). Ti, jejichž spotřeba benzínu se u plug-in hybridní verze pohybuje okolo 3 l/100 km, očividně nenabíjí tak často. Jejich elektrická spotřeba se totiž pohybuje někde okolo 6,5 kWh/100 km.

reklama
Nejnovější články
Microsoft Surface Duo jde do předprodeje za nemalých $1399 Microsoft Surface Duo jde do předprodeje za nemalých $1399
Microsoft Surface Duo bylo představeno koncem loňského roku a čekalo se na něj až do dneška. Nyní je ale konečně možné si nové zařízení objednat. Mezitím však stačilo trochu zastarat a nebude moc levné.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom
Oslavy 10letého výročí Xiaomi se nesou ve znamení nových produktů. Jedním z nich je i smartphone Mi 10 Ultra, který přináší tři "120". Má 120Hz displej, fotoaparáty se 120× zoomem a ultra rychlé 120W nabíjení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou
Elektromobily jsou mnohými považovány za velmi nebezpečné zejména kvůli akumulátoru, jehož případný požár je v podstatě neuhasitelný. Jeden z řidičů Tesly Model S ale naopak byl rád, že při nehodě seděl v Tesle Model S s vysokým pětihvězdičkovým hodnocením.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA
Lucid Motors chce už za pár týdnů představit svůj elektromobil Air EV. Ten má být doslova rekordmanem v dojezdu, který má překonat i Teslu Model S. Hovoří se totiž o 517 mílích, tedy 832 kilometrech.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12 Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12
Na letošní podzim si Apple chystá čtyři nové telefony řady iPhone 12. Půjde o iPhone 12 a 12 Pro, přičemž ke každému z nich bude k dispozici i zvětšená varianta Max. Zatímco tyto modely mají mít podporu 5G, údajně se má chystat i 4G/LTE verze.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala