www.svetmobilne.cz
>
>

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?

Plug-in hybridy: proč jsou papírové spotřeby úplně mimo?
, , článek
Už dobře víme, že se papírové spotřeby aut velmi často rozcházejí s realitou dosahovanou na silnicích. Největší kouzla ale výrobci jednoznačně vytváří u plug-in hybridů. Proč tomu tak je a kdo za to vlastně může?
K oblíbeným
reklama
Nyní se podíváme, jak si vedou některé hybridy, plug-in hybridy a elektromobily v reálném provozu a ukážeme si jejich skutečné spotřeby dosahované skutečnými lidmi. Patrně nejlepším vozem pro tento problém je Hyundai Ioniq. Je to proto, že tento vůz existuje v klasické hybridní variantě, má i verzi plug-in hybrid a dokonce i čistý elektromobil.
 
Hyundai Ioniq
 
V první klasické hybridní verzi výrobce udává kombinovanou spotřebu 3,4 až 3,9 l/100 km podle použitých kol (první platí pro 15" ráfky, druhá pro 17" kola). Jeho Li-Pol akumulátor má jen 1,56 kWh. Atmosférickou šestnáctistovku GDI s výkonem 77 kW tu doplňuje elektromotor o výkonu 32 kW. Verze plug-in hybrid kombinuje tentýž motor 1.6 GDI s trochu silnějším elektromotorem (44,5 kW) a především mnohem větším 8,9kWh akumulátorem. Ten už v tomto případě jde nabíjet ze zásuvky a kombinovaná spotřeba vozu tak spadla na pouhou třetinu, konkrétně 1,1 l/100 km pro verzi na 16" kolech.
 
Nakonec tu máme elektrickou verzi. Její elektromotor nabídne 88 kW a akumulátor si polepšil až na 28 kWh. V tomto případě už do vozu nenatankujete žádný benzín a je nutné pouze nabíjet akumulátor. Dle výrobce má být spotřeba vozu 11,5 kWh na 100 km. I tato verze využívá 16" kola.
 
Hyundai Ioniq
 
Pojďme se nyní podívat na praktické výsledky. Tradičně s laskavým svolením využijeme výsledků ze serveru spritmonitor.de, kde reální uživatelé uvádí své dosažené spotřeby. Mrkněme nejprve na hybridní verzi. U ní tedy Hyundai uvádí kombinovanou spotřebu 3,4 až 3,9 l/100 km podle použitých kol. Průměr na SM činí 4,8 l/100 km, což je zhruba o třetinu více (nevíme, v jakém zastoupení jsou jednotlivé verze hybridu, co se týče průměru kol). Pokud odmyslíme odlehlá pozorování a nesprávně zadané vozy, pak se rozsah spotřeb pohybuje od 3,5 do 6,2 l/100 km. To znamená 77% rozptyl mezi nejúspornějším a nejméně úsporným.
 
Plug-in hybrid na chvíli přeskočme a podívejme se na elektrickou verzi. Papírově má dosahovat 11,5 kWh/100 km, skuteční uživatelé opět s vyloučením chybně zadaných hodnot dosahují v průměru 14 kWh/100 km (+22 % proti normě) a mají rozsah zhruba 10,2 až 18,7 kWh na 100 km. I zde se rozptyl pohybuje okolo 83 % mezi nejúspornějším a opačným extrémem.
 
Hyundai Ioniq
 
S plug-in hybridem je to už trochu těžší a zde to vyžadovalo manuální prohlédnutí výsledků a zjištění, kdo z lidí používá oba pohony (benzínový i elektrický s nabíjením ze zásuvky) a zadává je správně. Někteří uvádí jen tankování benzínu, ačkoli dle výsledků jezdí i na nabitou elektřinu. Takže zde najdeme dokonce lidi, kteří s plug-in hybridem skutečně jezdí za 1 l/100 km a tankují okolo 35 litrů benzínu každých cca 3500 km. Celkový průměr, který je ale u plug-inu uváděn, činí zhruba 3,05 l/100 km (tedy trojnásobek toho, co říká normovaná spotřeba). Přitom máme navíc totéž auto, které v čistě hybridní verzi bez nabíjení jezdí v praxi za 4,8 litru. Jak je vidět, možnost nabíjení skutečně snižuje spotřebu, ale v průměru ne tak výrazně, jak tvrdí papír. A to proto, že lidé nejezdí podle papíru.
 
Ale teď se dostáváme k jádru problému. Pokud vybereme lidi, kteří prokazatelně jezdí na benzín i nabíjí elektřinu a nejde o odlehlá nejasná statistická pozorování, pak je rozptyl u plug-in hybridů od 1,0 do 3,8 litru. Zatímco u předchozích pohonů byl rozdíl mezi extrémy cca 80 %, zde je nárůst až 280 % maxima proti minimu. A to je právě to, proč u plug-in hybridů nelze rozumně stanovit kombinovanou spotřebu. Hodně záleží na tom, jaký je poměr elektřiny a benzínu, což normovaně nelze stanovit. Každý uživatel toto může mít úplně jinak. Někdo může jezdit v podstatě výhradně na elektřinu, někdo si může koupit plug-in, a přesto ho nikdy  nepřipojit. Můžeme vybrat "normovaně" určitý způsob mixu, ale ten i tak nebude u drtivé většiny lidí nikdy odpovídat.
 
Dobře to jde vidět i na rozvrstvení spotřeb. Ti, kteří jezdí okolo 1,8 l/100 km, a tedy využívají především nabíjení, spotřebovávají v průměru okolo 9,7 kWh/100 km. Ve výsledku tak jezdí z pohledu elektřiny úsporněji než elektromobil (ten ale nespotřebovává benzín) a z pohledu benzínu úsporněji než hybrid (ten zase nespotřebovává elektřinu ze zásuvky). Ti, jejichž spotřeba benzínu se u plug-in hybridní verze pohybuje okolo 3 l/100 km, očividně nenabíjí tak často. Jejich elektrická spotřeba se totiž pohybuje někde okolo 6,5 kWh/100 km.

reklama
Nejnovější články
Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě

Nový high-endový telefon Vivo NEX 3 představuje zajímavý Waterfall FullView Display, který pokrývá neuvěřitelných 99,6 % plochy přední strany. Také bude nabízen ve verzi s podporou 5G mobilních sítí. 

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen

Velkým vítězstvím pro AMD by mohl být další velký hráč, který by používal jeho procesory. Podle uniklých zpráv to vypadá, že by se nové mobilní Ryzeny měly objevit v noteboocích Microsoft Surface Laptop 3.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku
Zatímco většina elektromobilů používá 400V systémy, pro rychlejší nabíjení je mnohem vhodnější vyšší napětí 800V. To využívá např. Porsche Taycan a pro něj už v USA stojí první 800V nabíječka od Electrify America.
16.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem
Čínská automobilka Byton chce dobýt nejen Evropu se svým novým elektrickým SUV M-Byte. To má být k mání za docela atraktivní cenu a zajímavostí bude např. i obrovský 48" displej místo přístrojové desky.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Moderní Land Rover Defender přijíždí Moderní Land Rover Defender přijíždí
Legendární Land Rover Defender se přestal vyrábět před několika lety a nyní se objevuje jeho moderní varianta. Opět bude k dispozici ve verzích 90 a 110, přičemž si budete moci vybrat i hybridní variantu.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala