reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Obyvatelé centra Berlína zde chtějí zakázat provoz aut, a to i těch elektrických

, , aktualita
Obyvatelé centra Berlína zde chtějí zakázat provoz aut, a to i těch elektrických
Individuální automobilová doprava se postupně stává stále dražší a hůře dostupnou záležitostí. Běžná auta zdražují, elektromobily zlevňují jen pomalu a v Berlíně chtějí zakázat oboje. A tentokrát nejsou to politici, nýbrž sami občané.
Obyvatelé centra Berlína zde chtějí zakázat provoz aut, a to i těch elektrických
Silnější snahy o ekologii neutichají, spíše se čím dál více zesilují. Nejde jen o úspornější a ekologičtější produkty, ale také o ekologičtější způsob žití jako takového. Po celém světě tak např. existuje více iniciativ, jak "vrátit města lidem", a snahy v Berlíně jdou v tomto ještě dále. Tentokrát to ale není politická snaha, ale občanská. Iniciativa Berlin Autofrei chce vyhradit celé centrum města lidem a zakázat zde individuální automobilovou dopravu. Centrem se tu myslí okolí vytyčené vlakovou tratí Ringbahn (S-Bahn), což rozhodně není malá část města. Tato oblast má totiž rozlohu 88 km2.
 
Doprava v Berlíně
ilustrační obrázek, Leonhard Lenz, CC0, přes Wikimedia Commons
 
Petice už nasbírala přes 50 tisíc podpisů (o 30 tisíc více, než bylo třeba) a chce, aby byla z těchto míst úplně vykázána individuální automobilová doprava. Výjimkou by byly osoby s tělesným postižením, zůstalo by zásobování nebo vozidla záchranných složek. Běžní obyvatelé by měli povoleno 12 jízd ročně sdílenými vozy. Zákaz se má týkat nejen vozů se spalovacími motory, ale také elektromobilů. I ty dle iniciativy emitují škodlivé látky, jako jsou např. drobné částice z pneumatik. Navíc německý vozový park prozatím tvoří jen 1,3 % elektromobilů.
 
Jedním z argumentů pro zákaz je např. i to, že zatímco v Berlíně je autem provedena zhruba třetina cest, v rámci tohoto okruhu je to jen 17 %. To navíc vůbec nekoresponduje s tím, že až 58 % plochy pro dopravu je vyhrazena právě autům (a mnohem méně ekologičtějším způsobům dopravy). Další zajímavostí je to, že jen třetina Berlíňanů má auto a dle zakladatelů iniciativy spousta lidí říká, že šťastnější by byli bez auta. Zda snaha projde, to se teprve ukáže. První úspěch v dostatečném množství podpisů (alespoň 20 tisíc) už byl splněn, ve druhém kole bude potřeba nasbírat 170 tisíc.