reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

O2 v ČR uvažuje o blokování reklamy na síťové úrovni

29.2.2016, Milan Šurkala, aktualita
Operátor O2 uvažuje, že v ČR zavede blokování reklamy na síťové úrovni. Jeho zákazníci si tak budou moci sami vybrat, zda chtějí nebo nechtějí zobrazovat reklamy. Zatím to není jisté, o blokování se prozatím uvažuje.
Stejně jako britský operátor Three, i české O2 uvažuje o tom, že začne blokovat reklamu na síťové úrovni. To by znamenalo, že by si uživatelé už nemuseli instalovat AdBlock a mohli by toto vše řešit na úrovni operátora. Operátor zatím nevydal definitivní rozhodnutí, mapuje situaci a to, zda a v jaké formě se blokování objeví, ukáže až čas. Blokování by bylo dobrovolné, uživatel by si tedy mohl vybrat, zda by si nechal reklamu blokovat nebo ne. (a za obsah platit) O2 sice říká, že tímto nebude zasahovat do obsahu nebo cenzurovat internet, dopad tohoto řešení ale toto může způsobit.


O2 logo


Pokud O2 tuto službu spustí a médiím vypadne skokově třetina příjmů, spousta lidí sice bude surfovat příjemně bez reklamy, ale pro média toto může být likvidační. Ta tedy buď skončí, nebo přejdou na placený model, což je dnes už v podstatě jisté. ČR je příliš malý trh na to, aby se snižujícími se příjmy z reklamy mohl dlouhodobě fungovat zdarma a pokud se přidají další operátoři, mnoho internetového obsahu zdarma skončí, protože to nebude možné ufinancovat. Dosud obsah zdarma pro čtenáře většinou financuje reklama, ale takhle už to bude muset být na bedrech čtenářů. Teoreticky se může zdát, že se internet pročistí od nekvalitního obsahu, ale výsledek může být také přesně opačný (viz obecný úspěch bulvárních novin a časopisů).

Otázkou je také to, co od toho sleduje O2. Prvně to může být marketingový tahák na "internet bez reklam", druhým důvodem ale může být také to, že chce nabídnout médiím jistou formu spolupráce na financování placeného obsahu a vzít si provizi. Jsou to samozřejmě jen spekulace, ale právě zde může být ten největší problém. Pokud by něco takového opravdu bylo cílem O2 a média se nepřipojila k případnému projektu, mohlo by to znamenat jejich postupnou likvidaci nebo přinejlepším ztíženou pozici na trhu. Co bude výsledkem snažení O2, ukáže až čas, možná se k blokování reklam neodhodlá. Některá média se už údajně vyjádřila, že svůj obsah v případě nasazení blokování jednoduše pro zákazníky O2 zablokují, takže by zákazníci stejně museli reklamu povolit nebo nasadit AdBlock.

Vypadá to, že média na internetu si už budeme v blízké době muset platit podobně jako si je platíme v trafice. Může se zdát, že zde bude spousta alternativ zdarma (zejména blogy), ale u nich se dá předpokládat, že to autoři dlouhodobě nezvládnou dělat zdarma a už vůbec ne v takovém rozsahu jako jsou weby s několika full time redaktory (bude pořád třeba hledat další a další alternativy - blogy bez reklam obvykle nevydrží fungovat roky jako reklamou placená média).

Zdroj: o2.cz
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama