Nové BMW 3 sportovnější, ale i s více prvky autonomie
3.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Společnost BMW představila již sedmou generaci sportovního sedan řady 3. Novinka nabídne opět sportovnější jízdu, má ale také více asistentů pro částečně autonomní řízení. Je také o 55 kilogramů lehčí než předchůdce.
Právě byla představena již sedmá generace velmi oblíbeného sportovního sedanu BMW trojkové řady. Jak už je u nových vozů zvykem, došlo ke zvětšení rozměrů a novinka je proti předchozí generaci delší o 85 mm (4709 mm), širší o 16 mm (1827 mm) a narostla i na výšku o 1 mm (1442 mm). Výrobce prodloužil rozvor o 41 mm na výsledných 2851 mm a také rozšířil rozchod kol o 43 mm vepředu a 21 mm vzadu. To vše by mělo přispět k ještě lepším jízdním vlastnostem.
klikněte pro zvětšení
Vůz je vybaven LED světlomety, lze si ale připlatit i za lepší variantu LED světel a dokonce i světla laserová (ta dosvítí až do vzdálenosti 530 metrů). K dispozici budou čtyři výbavové stupně Avantgarde, Sport Line, Luxury Line a M Sport. Každá z nich má specifický tvar předního a zadního nárazníku, kola pak mohou mít průměr 16 palců u 320i, 318d a 320d. Další verze mají 17" kola a za příplatek lze mít i průměr 18" nebo 19". Zatímco Sport Line využívá hodně černých prvků, Luxury Line si zase více hraje s chromem. To se týká např. masky chladiče, ale i jiných míst.
klikněte pro zvětšení
M Sport má nicméně i jinak naladěný podvozek, větší nasávací otvory i výraznější nástavce prahů. Stejně jako u Sport Line, i zde je maska chladiče nebo lišty oken v černé barvě. Vůz má i speciální čalounění sedadel a hliníkové obložení interiéru. Liší se také modrými třmeny brzd a může mít u 330i a330d také M sportovní diferenciál.
klikněte pro zvětšení
Nové BMW řady 3 může využívat šestistupňový manuál (pro 318d a 320d) nebo osmistupňový automat Steptronic. U té bylo zvýšeno rozpětí převodů ze 7,8 na 8,2 (nebo dokonce až 8,6 u 330d), změny převodů jsou rychlejší a dokonce je tu i Launch Control. Řadit lze i manuálně páčkami pod volantem. Převodovka dokonce dokáže spolupracovat s navigací i předními kamerami a nemění převody, pokud dle mapy zjistí, že by musela brzy řadit zpět.
klikněte pro zvětšení
Většina verzí má pohon zadních kol, k dispozici však bude i model 320d xDrive s pohonem na všechna čtyři kola. I přesto bude systém při potřebě pohonu všech kol upřednostňovat ta zadní (půjde na ně více točivého momentu), což jde ještě umocnit režimem Sport. V běžném provozu však budou poháněna dokonce jen zadní kola.
klikněte pro zvětšení
BMW zvýšilo tuhost karoserie o 25 % (v některých místech až o 50 %) a podvozek M Sport má o 20 % tužší pružiny. Přední náprava má dvojitá spodní ramena, zadní je pak pětiprvková. Vozy využívají také progresivní tlumiče. Celkově se BMW podařilo ušetřit na hmotnosti novinky 55 kilogramů a koeficient aerodynamického odporu klesl např. u 320d z 0,26 na 0,23 (jiné verze mají 0,24 nebo 0,25). Objem zavazadlového prostoru je 480 litrů.
klikněte pro zvětšení
Zapracovalo se také na asistenčních systémech. Jsou zde kamery, radary i ultrazvukové senzory, takže je použit adaptivní tempoat s funkcí Stop&Go, který registruje chování dvou vozidel před vámi. Je zde systém varování před chodci a cyklisty s brzdnou funkcí, lze si dokoupit systém Driving Assistant pro udržování vozu v jízdním pruhu. Driving Assistant Professional přidává trifokální kameru od Mobileye a vylepšuje funkce předchozího systému, přidává např. detekci prstů na volantu.
klikněte pro zvětšení
Aby toho nebylo málo, je zde i digitální asistent s umělou inteligencí, který se spouští klasickým zvoláním "Hej, BMW". Když mu řeknete, že je vám zima, zapne topení, dokáže vám také nastavit navigaci domů, nebo umí dokonce i konverzovat. Je zde propojení s aplikacemi Microsoft Office 365 a Skype for Business.
Vůz má světlou výšku 136 milimetrů a nádrž na 59 litrů paliva, naftové verze 318d a 320d ale jen 40 litrů a větší 59litrová nádrž je na přání. Pokud jde o benzinové motorizace, jejich údaje najdete v přiložené tabulce níže. Údaje označené AT platí pro automatickou převodovku, MT pro manuální. Plugin hybrid 330e iPerformance a sportovní verze 340i xDrive M Performace se představí v létě 2019-
320i AT |
330i AT |
330e AT |
340i xDrive AT |
|
Objem motoru (počet válců) |
1998 (4) |
1998 (4) |
- |
- |
Max. výkon (kW při ot/min) |
135/5000-6500 |
190/5000-6500 |
- |
275/- |
Max. točivý moment (Nm při ot/min) |
300/1350-4000 |
400/1550-4400 |
- |
500/- |
Max. rychlost (km/h) |
238 |
250 |
- |
- |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) |
7,2 |
5,8 |
6,0 |
4,4 |
Spotřeba (l/100 km) |
5,7-6,0 |
5,8-6,1 |
1,7 |
7,5 |
BMW pochopitelně nezapomnělo ani na naftové motory. Oba dva dvoulitry (318d a 320d) jsou dvakrát přeplňované.
318d MT/AT | 320d MT/AT | 320d xDrive AT |
330d AT |
|
Objem motoru (počet válců) |
1995 (4) | 1995 (4) | 1995 (4) |
2993 (6) |
Max. výkon (kW při ot/min) |
110/4000 | 140/4000 | 140/4000 |
195/4000 |
Max. točivý moment (Nm při ot/min) |
320/1500-3000 | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 |
580/1600-3000 |
Max. rychlost (km/h) |
240 (222 AT) | 240 | 233 |
250 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) |
8,5 (8,4 AT) | 7,1 (6,8 AT) | 6,9 |
5,5 |
Spotřeba (l/100 km) |
4,2-4,5 (4,1-4,4 AT) | 4,4-4,7 (4,2-4,5) | 4,5-4,8 |
4,8-5,2 |
Zdroj: bmwgroup.com