Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Norsko zvažuje "daň za Teslu" aneb konec elektroráje?

17.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Norsko je šílená země. Jsou zde extrémní daně a také extrémní úlevy z nich na elektrické vozy, které tvoří třetinu prodejů a už v roce 2025 mají tvořit 100 %. Jak to ale půjde dohromady s novou daní na elektromobily?
V Norsku nic není normální a jejich až nezdravá honba za zdravím ovzduším nese nejen ovoce, ale také problémy. Vláda totiž brutálním způsobem podporuje prodeje elektrických vozidel, které mají mnohem nižší daně než klasická auta a svého času mohla např. jezdit i v pruzích vyhrazených pro autobusy. Postupně se však ukazuje, že ne vše bude tak růžové. Násilné propagaci nestačí výstavba infrastruktury a elektromobily tak už není kde nabíjet, většina nabíjecích míst je stále obsazena.  A jak to tak vypadá, daňovým úlevám bude také brzy konec. Nový návrh zákona totiž počítá se zavedením speciální daně pro těžké elektromobily.
 
Tesla Model S
 
Pokud totiž elektromobil bude vážit více než dvě tuny, bude se ho možná v budoucnu týkat daň za hmotnost, jejíž obdobu už platí auta se spalovacími motory. Např. u Tesly Model X, jejíž hmotnost dosahuje 2,5 tuny, by měla daň činit 70 tisíc NOK, což je téměř 195 tisíc Kč. U lehčího Model S by daň mohla být poloviční a u verzí s menší a lehčí baterií (75D) by se patrně skoro neplatila. Nový Model 3 nebo jiné elektromobily jako jsou BMW i3, Nissan Leaf a další by díky své nižší hmotnosti daň neplatily stejně jako dnes. Pochopitelně, pokud zákon projde, daně budou platit všechny elektromobily těžší než dvě tuny, nikoli jen ty od Tesly.
 
Nissan Leaf
 
Stále by zde tak byla pobídka ke koupi lehčích elektromobilů, které by tímto nebyly dotčeny a poněkud praštěný plán Norska prodávat od roku 2025 jen a pouze elektromobily tak nový zákon ovlivní jen částečně. Konec norského elektroráje tedy rozhodně nehrozí, i těžké Tesly budou stále mnohem výhodnější než auta se spalovacím motorem. Bylo by ale dobré připomenout, že poté, co Hong Kong ukončil pobídky k prodejům elektromobilů, se zde jejich prodeje v podstatě zastavily. Jenže co budou dělat Norové, když si budou moci koupit jen elektromobily?
 
Škoda Octavia RS
 
Pro zajímavost se ještě podívejme na daňový systém v Norsku. Pokud si u nás koupíte např. benzinovou Octavii RS s manuální převodovkou, za auto dáte 576 tisíc a s 21% DPH se dostanete na 697 tisíc Kč. K tomu pár drobných na přihlášení a jezdíte. V Norsku totéž auto stojí velmi podobně, okolo 585 tisíc Kč, jenže s 25% DPH se dostanete na přibližně nějakých 730 tisíc. A konečně tu máme norské speciální daně. I u nás známý eko poplatek se platí už i u nových aut a přidá přes 6500 Kč. Jen za to, že Octavie váží určitý počet kilogramů, připlatíte dalších 110 tisíc Kč. Za emise NOx si připravte necelých 8500 Kč a největší pálkou je daň za CO2. Ta v tomto případě činí více než 287 tisíc Kč. Škoda Octavia RS tak v Norsku nevyjde na necelých 700 tisíc Kč s DPH jako u nás, ale na 1,14 milionu Kč.
 
K tomu se ještě každý rok platí daň ve výši necelých 8000 Kč, u elektromobilů je tento poplatek jen cca 1250 Kč. Ale to není vše! Pokud si koupíte elektromobil s cenou těch samých 585 tisíc Kč bez DPH jako v případě vzorové Octavie, se všemi daněmi, které existují, za něj zaplatíte 590 tisíc Kč. Neplatíte totiž za hmotnost, za CO2, za NOx a dokonce neplatíte ani DPH! To se pak člověk nemůže divit, že při takových brutálních úlevách je třetina nově prodaných vozů elektrických. Možná je divné to, že navzdory takovým neuvěřitelným úlevám je poměr jen třetinový a ukazuje se, že elektromobil stále není pro většinovou populaci vhodným dopravním prostředkem. Překvapivé možná je, že na hybridy se už daňové úlevy nevztahují.
 
A mám tu pro vás ještě jednu zajímavost. U nás v ČR seženete Teslu Model S 75D za 2,8 milionu Kč včetně DPH, v Norsku je totéž auto k dispozici za necelých 1,75 milionu včetně všech daní! Pokud se ale podíváme na podobně velké BMW 7. řady, pak za benzinovou verzi BMW 750i xDrive dáme u nás 3,0 milionu Kč, ale v Norsku už 3,95 milionu Kč i s daněmi. Naproti tomu volbou BMW 740e se u nás sníží cena na 2,64 milionu Kč (rozdíl 350 tisíc proti 750ix), zatímco v Norsku dokonce na 2,69 milionu Kč (rozdíl 1,25 milionu). U nás jsou tedy Tesla Model S a BMW 7 cenově srovnatelná auta, v Norsku je Tesla díky daňovým úlevám za méně než polovinu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama