Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Nokia se dostala mezi TOP 5 výrobců v Evropě

11.5.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Návrat smartphonů se vydařil, prozatím jsou pátými nejprodávanější značkou na evropských trzích. Velmi se daří také Xiaomi a Huawei, jinak ovšem prodej smartphonů v Evropě klesl zatím nejvíce v historii.
Analytická společnost Canalys se podívala na zoubek prodeji smartphonů v Evropě za první čtvrtletí letošního roku. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku spadl trh o 6,3 %, ale přesto nalezneme rozdíly mezi regiony. V západní Evropě se prodalo 30,1 milionu smartphonů, tedy o 13,9 % méně. Z hlavních trhů byl největší pokles zaznamenán ve Velké Británii, kde se meziročně prodalo skoro o 30 % chytrých telefonů méně. Naopak region střední a východní Evropy, kam je řazena i Česká republika, rostl. 15,9 milionu prodaných kusů znamená nárůst o 12,3 %. V Rusku šla křivka nahoru ještě rychlejším tempem, prodalo se tam meziročně o 25,4 % smartphonů více.
 
 
Z výrobců zůstává na přední příčce Samsung, který prodal přes 15 milionů telefonů. Sice se jedná o více než 15% pokles ve srovnání s prvním čtvrtletím 2017, ale přesto si Samsung udržel skoro třetinový tržní podíl. Největší ztráty společnost zaznamenala v nižší a střední třídě, kde stále složitěji konkuruje Huawei či Xiaomi, ale na druhou stranu vysoká cena a brzké zahájení prodeje Galaxy S9 umožnilo zvýšit hodnotu dodávek o pětinu. Samsung tedy prodá méně, ale z každého prodaného zařízení má v průměru větší zisk. Nejprodávanějším modelem v Evropě byl iPhone X, přesto Apple zaznamenal 5,4% pokles na trhu. Canalys dodává, že čtvrtinu prodejů tvoří starší modely iPhone SE, 6 a 6s – zákazníky nejspíš láká hlavně příznivější cena, ale dost možná také nižší úhlopříčka displeje.
 
 
Bronzový Huawei prodal 7,4 milionů smartphonů, tedy o 38,6 % více. Prodejní úspěchy zaznamenal hlavně cenově dostupný model P Smart, který zamíříl k milionu nových majitelů. Do statistik ještě příliš nezasáhly nové vlajkové lodě P20, ale to by se mělo změnit v příštím čtvrtletí. Xiaomi se na evropských trzích teprve zabydluje, v některých zemích nyní začíná oficiální distribuce. O modely s atraktivním poměrem ceny a výbavy je ovšem mezi zákazníky velký zájem, jak ukazuje 2,4 milionu prodaných kusů. S 1,6 miliony se na pátém místě umístil další relativní nováček – Nokia. Můžete sice namítnout, že jde o evropskou legendu, ale nesmíme zapomenout, že značka má za sebou komplikovaný vývoj a v současné době ji používá společnost HMD Global.
 
 
Canalys tvrdí, že na současném trhu není příliš místo pro menší hráče (dle tržního podílu), proto další pokles zaznamenalo LG, Sony nebo Alcatel. Analytici také vyjmenovali nejvýraznější trendy, které můžeme sledovat u smartphonů prodávaných v 1. čtvrtletí 2018. Především je to displej s poměrem stran 18:9 nebo podobným, který se objevil u 7,3 milionů smartphonů (v loňském prvním čtvrtletí to nebyl ani jediný). O 155 % se zvýšil počet smartphonů s duálními fotoaparáty a o 82,7 % více prodaných kusů má 4GB či větší operační paměť. Dlouhodobě stoupá také obliba Dual SIM modelů.
 


reklama