reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Nissan Roam: akumulátory z EV Leaf dožívají v karavanu

19.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Vyřazené akumulátory z elektromobilů ani zdaleka nekončí na skládkách. Dokonce ani neprochází náročnou recyklací, ale dožívají ještě několik let v méně náročných aplikacích. Např. jako záložní baterie v karavanech Opus.
Akumulátory elektromobilů jsou velkým otazníkem. Jsou velké, těžké, drahé, pomalu se nabíjí a jsou ekologicky náročné na výrobu i recyklaci. Právě poslední problém řeší nové akumulátory Nissan Roam. Když totiž v elektromobilech Nissan Leaf doslouží akumulátory a jejich kapacita klesne pod únosnou mez, výrobce je vymontuje, zkontroluje a části z nich použije dál. Konkrétně může jít o akumulátor Nissan Roam pro nový koncept karavanů od Opusu. Vtip je v tom, že i když tyto akumulátory mají už nedostatečné vlastnosti pro elektromobil, stále jsou schopny udržet nemalé množství elektřiny pro méně kritická nasazení.
 
Nissan Roam v karavanu Opus
 
Díky tomu se o mnoho let odloží jejich nákladná recyklace a současně není třeba vyrábět zbrusu nové akumulátory pro tato jiná nasazení. Karavan Opus, který se automaticky postaví a do značné míry připraví (za 90 sekund díky vzduchovému kompresoru), právě využívá těchto akumulátorů Nissan Roam. Zatím jde o koncept, který má 700 Wh (0,7 kWh), což se nezdá být moc, ale podle výrobce to má stačit na jeden týden používání karavanu. Nabíjí se z klasické 230V zásuvky během jedné hodiny, případně za slunečného dne může být využito 400W solárního panelu na plachtě karavanu. Pak lze čekat nabití akumulátoru za zhruba 2-4 hodiny podle aktuálních světelných podmínek.
 
Nissan Roam v karavanu Opus
 
Roam je vybaven nejen 230V zástrčkou, ale podporuje i klasické 4 USB výstupy včetně USB-C. Karavan má sám o sobě projektor a plátno pro promítání filmů, nechybí ani Wi-Fi hotspot. Pokud jde o osvětlení, pochopitelně se využívá úsporná LED technologie. Maximální výstup činí 1 kW, ale v takovém případě už akumulátor vydrží jen na desítky minut provozu. Je zde totiž i mikrovlnná trouba, lednička a najdete tu i plynový sporák.
 
Nissan Roam v karavanu Opus
 
Připomeňme, že Nissan používá vyřazené akumulátory s Leafů i v jiných systémech, např. ukládání elektrické energie ze solárních střech a podobně (Nissan Energy Solar $ xStorage).
 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama