Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Niki Lauda zemřel, závodníkovi bylo 70 let

21.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Jeden z nejslavnějších jezdců Formule 1 v historii, Rakušan Niki Lauda, včera zemřel ve věku 70 let. Před 43 lety přežil vážnou havárii, přesto se zotavil a až nyní jeho zhoršující se zdraví v posledním roce stálo za tím, že už není dále mezi námi.
Niki Lauda byl slavným rakouským jezdcem Formule 1 a jejím trojnásobným šampionem, kdy titul Mistra světa F1 vyhrál v letech 1975, 1977 a ještě jednou v roce 1984. Dnes však svět obletěla zpráva, že je Lauda po smrti a ve věku 70 let nás navždy opustil. Jeho zdraví se poslední dobou zhoršovalo. Loni prodělal transplantaci plic, poslední dny pak byl s chřipkou hospitalizován v nemocnici. Nemoc však už nedokázal zvládnout a 20. května 2019 zemřel.
 
Niki Lauda
 
autor: MacKrys [CC BY-SA 4.0], přes Wikimedia Commons
 
Narodil se 22. února 1949 ve Vídni a v 70. letech se dostal do Formule 1. Jeho nejslavnější éra byla ve Ferrari mezi lety 1974 až 1977, přičemž už v roce 1975 se stal poprvé stal šampionem a vítězem celého ročníku. Rok 1976 byl však pro Laudu kritický. Už před závodem na německém Nürburgringu vyzýval závodníky k bojkotu závodu, protože zdejší 23km okruh je znám tím, jak je nebezpečný, ostatně se mu přezdívá Zelené peklo. Kritizoval, že pořadatelé nemohou dostatečně ohlídat celou dráhu okruhu, navíc má minimální bezpečnostní zóny a mnohdy trať přímo sousedí s hrazením.
 
A právě Lauda, který bezpečnost kritizoval, se dostal do kolize a to, čeho se bál, se přesně stalo. Jeho vůz začal hořet a vše, co se mohlo zkazit, se i zkazilo. Jeho vyproštění z vozu nebylo jednoduché a jezdec utrpěl velmi vážné popáleniny, jejichž stopy si na tváři nesl celý život. Navíc se nadýchal toxických plynů a jen zázrakem přežil. Přišel o pravou část obličeje, jeho ucho bylo vážně poškozeno a podstoupil i operaci, která mu vrátila funkční oční víčko. Ani to mu ale nezabránilo, aby se do závodů vrátil za pouhých 6 týdnů a titul mu unikl jen o fousek. V roce 1977 už ho vyhrál.
 
V letech 1978 a 1979 závodil za Brabham, to ale byly dosti neúspěšné roky. Poté kariéru pověsil na hřebík, aby se v roce 1982 vrátil, tentokrát za McLaren, pro nějž vyhrál titul v roce 1984, jeho poslední sezóna pak byla v roce 1985. Jeho další život byl ve znamení podnikání a založil tři letecké společnosti Lauda Air, Fly Niki, and Laudamotion. Do Formule 1 ještě promlouval v různých pozicích jako konzultant pro Ferrari, vedoucí týmu v Jaguaru nebo nevýkonný ředitel McLarenu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama