Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Nezvyklý propad Tesly aneb prodeje spadly o 9-20 % podle úhlu pohledu

2.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Nezvyklý propad Tesly aneb prodeje spadly o 9-20 % podle úhlu pohledu
Společnosti Tesla se dlouho dařilo a ačkoli minulé čtvrtletí bylo v dodávkách vozů rekordně dobré, to právě skončené ukazuje velmi výrazný propad. Dokonce tak velký, že jde po dlouhé době o první meziroční pokles.
Automobilka Tesla před pár okamžiky zveřejnila čísla dodávek svých vozů a nejsou to moc pěkná čísla. To, že občas dodávky spadnou proti předchozímu čtvrtletí, to není nic neobvyklého. Pokud to ale spadne dokonce i meziročně, to už může být horší. A právě to se nyní stalo. Firma totiž za prvního čtvrt roku 2024 (Q1/24) dodala jen 386.810 vozů, což je proti minulému čtvrtletí (Q4/23) pád o 20 %. Tehdy to totiž bylo přes 484 tisíc aut, jenže to také bylo rekordně vysoké čtvrtletí.
 
Vzhledem k tomu, jak Tesla roste, je ale neobvyklé, aby měla pokles i v rámci meziročního srovnání, tedy proti Q1/23. Tehdy bylo dodáno téměř 423 tisíc aut, což znamená pro poslední čtvrtletí cca 8,5% meziroční pokles. Pro zajímavost, Modelů 3 a Y bylo 369.783 kusů, Modelů S, X a Cybertruck pak 17.027 aut. Pro obě řady to jsou nezvykle nízké hodnoty a je současně vidět, že dodávky Cybertrucků se zatím počítají jen asi na tisíce kusů. Zajímavé je také to, že ačkoli bylo dodáno 386,8 tisíc kusů, vyrobeno jich bylo 433,4 tisíc kusů, více než 10 % vyrobených vozů tak nenašlo své majitele (nemalý rozdíl mezi produkcí a dodávkami mají ale i jiné firmy).
 
Dodávky vozů Tesla
 
Otázkou je, jak velký je to problém. Pokud se podíváme na všechna čtvrtletí z roku 2023, ve všech byly dodávky přes 400 tisíc (v průměru 452 tisíc), takže jedno takto špatné čtvrtletí ještě nemusí nic vážného znamenat a nutně to nenapovídá, že by se firma dostávala do velkých (dlouhodobých) problémů s odbytem. Na něco takového bychom potřebovali větší počet špatných výsledků, a to zatím nemáme, nemluvě o tom, že jen čtvrt roku jsme tu měli opačný rekord. Stát se tak ale může, neboť se Tesla uchyluje k u ní prozatím nepříliš obvyklé formě propagace, reklamám. Zajímavé je, že je i přes pád znovu největším výrobcem EV na světě a překonala BYD, který je na tom s pádem ještě hůře.
 
Míru propadu vidíte na grafu výše, ukazuje i predikci v podobě polynomiální extrapolace. Ta výrazně snižuje minulé odhady pro letošní rok z 2,4 na necelých 2,1 mil. vozů (loni to bylo 1,81 milionu), exponenciální extrapolace je stále mnohem optimističtější. To je ale jen matematická funkce, která nemusí mít s praxí nic společného. Firmě se tak s velkou pravděpodobností nepodaří udržet plánovaný růst o 50 % ročně. Uvidíme, jak se Tesle podaří rozjet produkci Cybertrucků, ta by mohla trochu pomoci. Další otázkou také je produkce Modelu 2, který by těmito čísly mohl opětovně zahýbat směrem výše, ta se ale projeví na číslech nejspíš až tak za dva roky, kdy se možná začne opravdu velkosériová výroba (spuštění by se mělo stihnout ještě v roce 2025, nicméně víme, jak to Tesle jde se splňováním termínů).
 
Pokud jde o hodnotu akcií Tesly, ty dnes spadly o 5 % dolů na cca 167 USD. Celková hodnota firmy se tak pohybuje okolo 530 mld USD, přičemž v žebříčku nejhodnotnějších firem okupuje až 15. pozici (včetně burz v Arábii a Tchaj-wanu).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama