Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Německo má první vlak na vodík

19.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
V Dolním Sasku v Německu byl spuštěn provoz prvních dvou vodíkových vlaků Coradia iLint v Německu. Nahradily starší dieselové jednotky a v brzké době k nim přibude mnoho dalších. Vlaky vyrábí společnost Alstom.
Vlaky mohou být poháněny elektřinou už léta, ale ne všude se hodí elektrifikovat tratě, což platí zejména pro ty méně využívané "lokálky". Na takových tratích bez elektřiny se pak musí používat klasické dieselové lokomotivy, které jsou hlučné a nepříliš ekologické. Proto se hledá jiná cesta, jak zajistit provoz na těchto tratích i bez nafty. Jedním z řešení jsou vlaky na vodík. První dva vodíkové vlaky vyjely na pravidelné linky v Německu už v neděli 17. září. Jde o jednotky Coradia iLint společnosti Alstom vycházející ze svých naftových sourozenců, mají však palivový článek a nádrž na vodík, která zajistí dojezd zhruba 1000 kilometrů na jedno natankování, což vystačí na celý den.
 
Coradia iLint
 
 
Vlaky, které mohou jet až 140 km/h, jezdí mezi stanicemi Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Tankování bude zatím probíhat z mobilní plnící stanice, jíž je velký 12metrový kontejner ve stanici Bremervörde. V roce 2021 by ale měl být nahrazen klasickou pevnou plnicí stanicí. Tehdy také dopravce Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) a koordinátor dopravy Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) obdrží dalších 14 vodíkových vlaků. Na tyto vlaky dostali dotaci 81 milionů EUR.
 
Coradia iLint
 
 
Zdroj: alstom.com, phys.org 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama